Site pictogram RallyNieuws

Favoriet Martin van den Brink hoopt dat de kansen in Libya Rally keren

Martin van den Brink - Libya Rally 2016

©Rallymaniacs

Martin van den Brink, afkomstig uit Harskamp, neemt als favoriet deel aan de Libya Rally. Voor hem is dat niet het belangrijkste omdat hij en zijn mannen van het Mammoet Rallysport team nieuwe onderdelen willen gaan testen. Deze onderdelen, een nieuwe turbo en een ander soort differentieel, worden getest op de Renault truck waarmee Pascal de Baar in de afgelopen Dakar rally zesde werd.

Hoewel het team een nieuwe truck, de Sherpa, aan het opbouwen is, gaan de ontwikkelingen aan deze truck zónder neus, gewoon door. Het team hoopt op het vermogen uit 2015 met de betrouwbaarheid die in 2016 aan de dag gelegd kon worden.

De eerste etappe bleek voor alle equipes een puzzelrit te worden. “Ik denk dat deze etappe wordt geschrapt,” aldus Martin van den Brink. “De waypoints waren niet of nauwelijks te vinden. We hebben er een stuk of tien gemist. Ik denk dat ze verkeerd zijn ingelezen via de satelliet.”

Naast problemen met de waypoints had de equipe van Martin ook te maken met een lekke band. Het team was bedreven in het wisselen en in 7,5 minuten werd dit klusje  snel geklaard. Dat Martin ondanks het testwerk toch voor de winst wil gaan bleek wel uit het feit dat ze ondanks de problemen met de waypoints er toch zoveel mogelijk wilden volgen. Dit om een eventuele tijdstraf zoveel mogelijk te beperken. Daarbij werden ze aan de rechterkant vol geraakt door de MAN van de Portugese Elisbeta Jacinto. “We hadden veel problemen om haar te passeren. Ze liet ons gewoon niet voorbij,” aldus Martin van den Brink.

Later bleek de organisatie inderdaad de uitslag van deze etappe te schrappen. Er was het één en ander fout gegaan bij het inlezen van de coördinaten in de diverse systemen. Daardoor lagen de waypoints te ver af van de bedoelde locaties.

Ondanks de drie lekke banden hield Martin de schade beperkt. ,,We balen natuurlijk dat we drie keer tien minuten hebben verspeeld. Jos Smink is 10 minuten na ons gestart en na de eerste lekke band was hij ons niet voorbij. Na de tweede lekke band kwam Jos wel voorbij. Hij won uiteindelijk de etappe. Jos kwam binnen met kapotte banden. Wij moesten stoppen om de band te repareren. We hadden twee reserve banden. De derde keer moesten we de band met proppen zien te dichten. Ja, dat kost veel tijd. Maar dat hoort bij de rally. We hebben de punten van de stenen geraakt. Maar iedereen moet over die route en dan kan je dat overkomen.’’

Volgens Martin van den Brink is het niet te verklaren waarom de één met lekke banden heeft te maken en de ander niet. ,,Wij hebben drie keer een punt van een steen geraakt. Of het een oude band of een nieuwe band is maakt niet uit. Gisteren besloten we om de voorbanden naar achteren te verplaatsen en met twee nieuwe voorbanden te starten. Soms moet je ook geluk hebben.’’

Het geluk liet de equipe van Mammoet Rallysport in de tweede etappe naar Akka behoorlijk in de steek. ,,Ondanks de achterstand moeten we tevreden zijn. We hebben gezien dat de snelheid er is. Als we iets minder pech hebben met de lekke banden dan winnen we de etappe. Er is nog niets verloren. We gaan morgen volop in de achtervolging. De Renault heeft zich verder uitstekend geweerd. Deze proef was Dakar-waardig en we moeten positief blijven ondanks de drie lekke banden.’’

De derde etappe gaat van Akka naar Mhamid. De special telt ongeveer 400 kilometer en dat geeft volgens Martin van den Brink voldoende kansen om het tij te doen keren. ,,De achterstand op Jos is te overzien. We moeten iets minder pech hebben. De kansen zijn zeker nog niet verkeken. We gaan zondag zeker voor de etappewinst en hopen het verschil in het klassement de komende etappes te verkleinen.’’

De etappe van Akka naar Mhamid telt 410 kilometer.

Mobiele versie afsluiten