RallyNieuws
Christian Riedemann & Hans Poortman - RallySafe - Rallye Sulingen 2016
©RallyNieuws / Christian Riedemann & Hans Poortman - RallySafe - Rallye Sulingen 2016

Christian Riedemann wint in Sulingen

Afgelopen weekend werd in Sulingen de ADAC Rallye “Rund um die Sulinger Bärenklaue” verreden. Een wedstrijd die doorgaans ook bij veel Nederlandse teams op de kalender prijkt.  Op de startlijst prijkten 110 deelnemende teams, waarvan inderdaad de nodige wederom vanuit Nederland waren gekomen.

Het bleek dit jaar een lastige opgave om de 133,9 wedstrijdkilometers, verdeeld over 13 klassementsproeven, af te leggen. Er stonden op de vrijdagavond uiteindelijk 102 equipes aan de start, waarvan er 33 de eindstreep niet wisten te halen.

Christian Riedeman & Lara Vanneste - Rallye Sulingen 2016
©RallyNieuws

De winst
De winst ging naar thuisrijder Christian Riedemann en zijn navigator Lara Vanneste. In de Peugeot 208 T16 (R5) bleef het duo de Skoda Fabia R5 van Fabian Kreim en Frank Christian iets meer dan vijf seconden voor. Hadden Fabian en Frank de tijdstraf van 30 seconden niet gekregen had de wedstrijd waarschijnlijk een andere winnaar gekend. In de Skoda Fabia S2000 waren het Dominik Dinkel en Christina Kohl die op bijna 14 seconden de derde plaats in de wacht sleepten.

De Nederlanders
De eerste Nederlander in het eindklassement staat op de vijfde plaats. De equipe Jasper van den Heuvel en Lisette Bakker deden het er in de Mitsubishi Lancer Evo X R4 bijna twee minuten langer over dan de winnaar. Eveneens in een Mitsubishi Lancer Evo X waren het Henk Bakkenes en Aaldert Aaltink die als tweede Nederlandse equipe op de eindrangschikking prijken. Het duo wist een twaalfde tijd algemeen te realiseren. Henk Bakkenes reed voor het eerst in de Lancer, na jaren in een BMW te hebben gereden. Voor hem was het allemaal nog wat wennen maar is naar eigen zeggen toch té voorzichtig van start gegaan. Later kon hij het tempo flink opvoeren maar een betere klassering zat er toen echter niet meer in. Met de Opel Manta i200 waren het Bertram Altena en Chris Aaltink die de derde Nederlanse equipe werden. Zij wisten met slechts een klein verschil op Henk Bakkenes, één minuut ongeveer, de dertiende plaats in het algemeen klassement te pakken.

Jasper van den Heuvel *& Lisette Bakker - Mitsubishi Lancer Evo X - Rallye Sulingen 2016
©RallyNieuws

Pech was er opnieuw voor Pierre Brouwer. Hij kreeg te maken met te hete brandstof waardoor de motor afsloeg. Het afkoelen duurde te lang om nog verder te mogen rijden. Ook in de Zuiderzeerally kampte het team met technische problemen. Toen kon het serviceteam die nog oplossen zodat in de Zeebodem Shortrally gestart kon worden.

RallySafe
Niet alleen op en langs de klassementsproeven waren vele Nederlanders van de partij. Ook in het rallycentrum was de Nederlandse inbreng te merken. RallySafe Nederland demonstreerde, op uitnodiging van de organisatie zelf, op grote schaal het nut van haar systeem voor tracking en timing. Michael Thiesing, verantwoordelijk voor de veiligheid, had in 2014 het systeem voor het eerst in werking gezien. Dennis Kuipers testte het systeem destijds in de Ford Fiesta S2000 tijdens de Wartburg Rallye.  Thiesing was direct enthousiast over de mogelijkheden, niet alleen voor de wedstrijd in Sulingen, maar voor het gehele Duitse kampioenschap.

Michael Thiesing, één van de veiligheidsfunctionarissen bij de DMSB,  benaderde Hans Poortman van RallySafe Nederland met de vraag of hij het systeem wilde demonstreren tijdens de Rallye Sulingen. “Niet met slechts enkele systemen, maar voor het gehele startveld,” zei een enthousiaste Thiesing. “Een grootschalige test waarmee ik het DMSB kan laten zien welke voordelen het systeem heeft!” Zelf is Thiesing al overtuigd van de meerwaarde van het systeem en ziet het liefst dat het per direct in het Duits rallykampioenschap wordt ingevoerd.

RallySafe Nederland
©RallyNieuws

Dat het systeem zijn werk deed bleek wel uit het moment waarop equipe nr. 18, Ernst Kranenburg en Alex Eisenberg, brand kregen in de Mitsubishi Lancer Evo 8. Tijdens de laatste boucle sloeg een drijfstang een gat in het motorblok met een brand als gevolg. Met alles wat voorhanden was werd getracht de brand te blussen. De officials ter plaatse beschikten niet over brandblussers en dus drukte Alex op de SOS knop van het RallySafe systeem en vervolgens op de FIRE knop. Nu wist de wedstrijdleiding dat er brand aan boord van de auto was. Via eenvoudige vragen, waarop de equipe YES of NO kon antwoorden, werd geïnformeerd naar de (medische) toestand van de deelnemers en situatie, maar dat bleek gelukkig allemaal in orde.

In de commandowagen van de brandweer keek men ook naar het scherm van RallySafe en zagen ook zij dat er bij wagen nummer 18 brand was uitgebroken. Nog voordat de betreffende proevenchef goed en wel wist wat er aan de hand was, was de brandweerwagen reeds, in opdracht van de commandowagen, uitgerukt om assistentie te verlenen.

Na afloop van de wedstrijd bleken nagenoeg alle deelnemers enthousiast over het systeem. Voor een aantal deelnemers bleek de push-to-pass knop handig, ook voor diegene die ingehaald werd. Het feit dat men op tijd gewaarschuwd werd voor een calamiteit even verderop werd zeer gewaardeerd.

Tot slot kondigde RallySafe een uitbreiding op het kastje, dat bij de navigator wordt geplaatst, aan. Op het dasboard vóór de rijder komt een ledstrip met daarin de verschillende kleuren. Geel voor attentie, groen voor OK, rood voor een direct alarm en blauw voor het inhalen. De leds zullen middels een knipper frequentie aangeven hoe dicht de situatie is genaderd. Deze ledstrip helpt ook mee met het aftellen voor de start.

Christian Riedemann ziet het systeem, dat reeds in diverse nationale kampioenschappenen en het Asian Pacific Rally Championship gebruikt wordt, het liefst per direct ingevoerd worden in het Duitse rally kampioenschap. “Het systeem is van onschatbare waarde,” aldus Riedemann. “Dit moet eigenlijk per direct ingevoerd worden.”

Tevreden
Hans Poortman toonde zich na afloop van de wedstrijd tevreden. “Het systeem heeft bewezen een wedstrijd met een ruim deelnemersveld zonder problemen aan te kunnen. “Op het moment dat de Opel Adam op de tweede klassementsproef ging rollen, kregen we daar direct een melding van. Ook bij de brand in de Mitsubishi bleef het systeem feilloos werken en werd er adequaat door alle partijen gereageerd.” Michael Thiesing valt hem enthousiast bij: “De samenwerking verliep uitstekend en het systeem heeft zich inderdaad bewezen! Wat mij betreft voert de DMSB het zo snel mogelijk in!”

Plaats reactie

Voeg reactie toe

Your Header Sidebar area is currently empty. Hurry up and add some widgets.

Er rust copyright op de inhoud van deze website
Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com