Op donderdagavond begint het wereldkampioenschap rally, editie 2020. Ook dit jaar wordt het seizoen afgetrapt in Monte Carlo. Het seizoen zou aanvankelijk 14 wedstrijden tellen, maar onlangs trok de organisatie van Chili zich wegens politieke onrust terug. Dat betekent dat dit jaar de kalender van het WRC geen 14, maar ‘slechts’ 13 wedstrijden kent. Het Junior kampioenschap zal door deze verschuivingen niet in Duitsland haar finale kennen, maar een maand later in de Wales GB Rally. De rally van Argentinië wordt één week naar voren gehaald.
Kampioenschappen en klassen
Naast de personele verschuivingen zijn ook de kampioenschappen hernoemd. In 2019 werd het WRC2 Pro kampioenschap in het leven geroepen, dit jaar zal dat als het WRC2 door het leven gaan. Het WRC2 van 2019 zal dan vanaf dit jaar als WRC3 voorgezet worden. Daarnaast zijn de klassen ook hernoemd. Rally1 staat dan voor de world rally cars van na 2017. Rally2 is een klasse voor de R5 auto’s terwijl Rally3 dan de instapklasse wordt voor vierwielaangedreven auto’s. De Rally4 klasse is dan voor tweewielaangedreven auto’s en vervangt de R2.
Citroën Sport
Het seizoen 2020 wordt gekenmerkt door de afwezigheid van het fabrieksteam van Citroën. Op zich niet zo heel vreemd aangezien het team in 2016 al eens een sabbatical nam. Dat was toen om de C3 WRC te ontwikkelen. De auto werd echter nooit het succes dat Citroën zich had gewenst. Kris Meeke, toen ontwikkelingsrijder, werd in 2018 de deur gewezen omdat hij, zo zei men bij Citroën, te veel schade reed. Wellicht omdat Kris Meeke de tekortkomingen van de C3 te veel probeerde te compenseren. Sebastien Ogier zag het na het seizoen 2019 ook niet meer goed komen en koos na één jaar reeds voor een avontuur bij Toyota.
Het management van Citroën Racing liet fijntjes weten dat het gebrek aan toprijders hieraan ten grondslag heeft gelegen. Daarbij diskwalificeerde men alle rijders in het WRC in één klap. Dat de C3 WRC geen winnende auto is en nooit zou worden, Ogier vertrekt niet voor niets, werd gemakshalve buiten beschouwing gelaten.
Het team is echter niet geheel van het toneel verdwenen. Zo zullen in Monte Carlo vier C3 R5’s in het WRC3 ingezet worden, terwijl Mads Ostberg dat via het team van PH Sport doet in het WRC2. Ook M-Sport en Hyundai zetten hun R5’s in het WRC2 kampioenschap in.
Toyota Gazoo Racing World Rally Team
Bij Toyota vertrokken Jari-Matti Latvala, die voor dit seizoen geen stoeltje wist te bemachtigen en Ott Tanak, de regerend wereldkampioen. De man uit Estland vertrok naar Hyundai. Aangetrokken werden Elvyn Evans, die in de stallen van M-Sport de rallyladder wist te beklimmen en Kalle Rovanpera die in Monte Carlo zijn wedstrijddebuut gaat maken in een world rally car.
Hyundai Shell Mobis World Rally Team
Bij Hyundai, dat in 2019 het kampioenschap bij de constructeurs wist te winnen, nam men afscheid van Andreas Mikkelsen. De komst van Ott Tanak en namen als Dani Sordo, Sebastien Loeb en Thierry Neuville maakten dat hij buiten de boot viel. Na een succesvolle periode bij Volkswagen Motorsport wist Mikkelsen niet echt meer te overtuigen. Een paar goede resultaten als invaller bij Citroën leverde hem een contract op bij Hyundai, dat hem nu uiteindelijk liet gaan. Andreas Mikkelsen heeft dit seizoen geen stoeltje als fabrieksrijder weten te bemachtigen maar doet desondanks wel de verkenningen in deze editie van de Monte Carlo. Nu men weet dat de i20 WRC een winnende auto is, hoopt men met Tanak en Neuville in de gelederen een gooi naar zowel het constructeurs- en rijderskampioenschap te kunnen doen.
M-Sport Ford World Rally Team
Bij M-Sport maakt met opnieuw gebruik van de diensten van Teemu Suninen en Gus Greensmith. Het team raakte Elfyn Evans kwijt aan Toyota maar kon Esapekka Lappi aan de gelederen toevoegen, nadat hij vrijkwam door het stopzetten van het WRC-programma door Citroën. Teambaas Richard Millener is er van overtuigd dat het jonge maar ervaren team dit jaar overwinningen kan behalen.
tekst: RallyNieuws
Hoewel ik de rallysport al kende van tv, maakte ik in 2004 de sport, als onderdeel van een foto-opdracht, in levende lijve mee. Het rallyvirus had me direct te pakken. Ik bezocht steeds meer wedstrijden en de foto’s publiceerde ik via een eenvoudig opgezette website. Dat werd naderhand uitgebreid met het brengen van nieuws en zo ontstond website EventandSportNews. Deze is na jaren uitgegroeid tot het RallyNieuws van nu. Naast het plaatsen van persberichten van diverse teams uit binnen- en buitenland, schrijf ik ook eigen artikelen. Met enige regelmaat schrijf ik persberichten voor diverse teams.
Plaats reactie