RallyNieuws
Rudy Schenkeveld & Joost Schenkeveld - Peugeot 206 - Vechtdalrally 2019
Rudy Schenkeveld & Joost Schenkeveld - Peugeot 206 - Vechtdalrally 2019

206 Rally Cup: Wie stopt Schenkeveld?

Afgelopen zaterdag werd in en om Hardenberg de Vechtdalrally verreden. En met 16 deelnemende teams had de 206 Rally Cup een fors aandeel in het totale deelnemersveld. Hoewel de verschillen tussen de snelste deelnemers minimaal zijn, was het voor de derde keer dit seizoen de equipe Rudy en Joost Schenkeveld die op de hoogste trede van het podium plaats mocht nemen.

Winnaar

In hun debuutseizoen in de 206 Rally Cup laten de broers uit Alphen aan de Rijn zien dat hun snelheid bijzonder hoog is. Met hun jarenlange ervaring met onder andere een snelle Volkswagen Polo was er echter behoefte aan meer competitie die in de klasse met de vrijwel standaard Peugeots 206 werd gevonden. In de eerste wedstrijd tijdens de Zuiderzee Shortally was er meer dan behoorlijke competitie van het team Jasper en Bas Riezebos die helaas niet bij alle cupwedstrijden aan de start staan. Het verschil aan de finish bedroeg hier 0,6 seconde. In de tweede wedstrijd werd relatief gemakkelijk gewonnen terwijl in Hardenberg het verschil met de nummer twee slechts 16,2 seconden was. “Als we deze lijn doortrekken kunnen we in de GTC Rally ons kampioenschap veiligstellen” aldus een tevreden Rudy Schenkeveld. De vraag is wie de Schenkeveld-familie van de titel kan houden.

Dylan Teiwes, genavigeerd door vader Johan, reed een knappe wedstrijd en wist op de openingsproef nog wel de snelste tijd binnen de 206 Rally Cup te scoren. Op alle andere proeven was Rudy Schenkeveld een fractie sneller waardoor een tweede plaats het maximaal haalbare was.

Ard Pierik reed samen met Sietse Hendriks op afstand naar de derde plaats in de eindklassering, maar dit resultaat werd bijna gevierd als een overwinning. “Eindelijk een mooi resultaat! Na het uitvallen in de Visual Art Rally, terwijl we daar op kop lagen, doet dit heel veel deugd. “

Verrassing

Ronduit verrassend was de vierde plaats voor Mathijs Elsinga, die samen met Jan Kamphuis, een hele mooie vierde plaats scoorde. Kenners zagen al langer dat zeker snelheid aanwezig is bij de jonge rijder uit Almelo, maar geluk was lange tijd niet bij hem aanwezig. Op kp 7 reden zij zelfs hun eerste snelst tijd binnen de cup waarmee hij , als hij nog wat regelmatiger rijdt, tot een outsider voor een overwinning gezien mag worden. 

Doorzetter

Leendert Lok, die al voor het derde jaar aan de start staat met navigator Marcel Lamme, verdient de prijs voor de rijder met het meeste doorzettingsvermogen. Na de forse plaatschade aan de voorzijde van hun 206 tijdens de Visual Art Rally, werd er nog meer schade gereden in de Rallye Grönegau in Duitsland. Ondanks alle pech en schade staan ze toch elke wedstrijd weer aan de start en verdienen daarom alleen al een compliment voor hun doorzettingsvermogen.

Uitvallers

Helaas ook twee team die de finish niet wisten te halen. Pepijn en Quinten Broeke hadden te kampen met een defecte stuurbekrachtiging terwijl Jasper en Miranda Cuppens hun 206 langs de kant moesten zetten met een kapotte versnellingsbak. Beide teams staan in de GTC rally gewoon weer aan de start.

Problemen tijdwaarneming

Al langere tijd is er vanuit veel deelnemers kritiek op een slecht functionerende tijdwaarnemening. Na 2017 is afscheid genomen van Rallytiming en vervangen voor een moderner systeem met meer mogelijkheden. Maar ook nu moet opnieuw worden vastgesteld dat de tijdwaarneming steken laat vallen. Regelmatig zijn er geen tijden beschikbaar voor deelnemers, toeschouwers en sponsors. Daarnaast zijn er daadwerkelijk fouten in de tijdwaarneming. Op de laatste klassementsproef van de Vechtdalrally rijdt een equipe de snelste tijd binnen de cup, terwijl de uiteindelijke winnaars van de 206 Rally Cup bijna 50 seconden langzamer zouden zijn. In dit geval onmogelijk omdat betrokken equipe zelf al heeft aangeven door motorproblemen de proef op minder dan halve snelheid te hebben afgelegd. De uitslag van de Vechtdalrally is echter vastgesteld en daarmee definitief. Voor de deelnemers, die met een stijging van de licentiekosten van 30% zijn geconfronteerd voor de financiering van dit nieuwe systeem, onacceptabel. Ook de organisatie van de 206 Rally Cup vindt het tijd worden dat er actie wordt ondernomen, de fouten in de tijdwaarneming beïnvloeden de uitslag van een rally en daarmee ook de stand in het kampioenschap.

Uitslag 206 Rally Cup in Vechtdalrally:

Rudy Schenkeveld – Joost Schenkeveld 1:10:02.8
Dylan Teiwes – Johan Teiwes 1:10:19.0
Ard Pierik – Sietse Hendriks 1:10:54.7
Mathijs Elsinga – Jan Kamphuis 1:10:56.0
Ingo ten Vregelaar – Raoul Werger 1:11:16.9
Alex Eisenberg – Jurgen van Hooijdonk 1:12:09.7
Calvin Teiwes – Yannick Vrielink 1:12:15.4
Marcel Vogelzang – Danny Hoekstra 1:12:22.5
Peter van Teunenbroek – Astrid Groenensteijn 1:12:52.0
Ron Buninga – Ellen Nijand 1:13:12.2
Leendert Lok – Marcel Lamme 1:13:35.1
Lucas Polman – Cas de Wit 1:14:23.0
Stefan ter Reehorst – Robbert ter Reehorst 1:14:35.1
Marc Niemeijer – Ranu van Ruth 1:15:56.4
Pepeijn ten Broeke – Quinten ten Broeke DNF
Jasper Cuppens – Miranda Cuppens DNF

Na het succesvolle tweede seizoen is de 206 Rally Cup klaar voor een spannend 2019. De succesformule is vrijwel ongewijzigd waarmee de grootste rallycup van Nederland het mogelijk maakt om met een relatief klein budget aan harde autosport te kunnen doen.

Tussen de klassementsproeven door is de saamhorigheid groot, maar de strijd met gelijke Peugeots 206 blijft een uitdaging voor alle deelnemers. En opnieuw is er een groei te melden in het aantal deelnemers in 2019. Naar verwachting staan er komend jaar 15 teams aan de start bij de verschillende Nederlandse wedstrijden. 

Technisch verandert er weinig aan de auto’s. De samenwerking met Toyo gaat verder in 2019 en alle deelnemers zijn unaniem tevreden met de kwaliteiten van de banden, die door Toyo tegen zeer scherpe condities aan de deelnemers worden aangeboden.

Om de gelijkwaardigheid van de deelnemende auto’s te garanderen worden alle auto’s voorafgaand aan het seizoen op de testbank gecontroleerd en verzegeld.

In het seizoen 2019 tellen, net als in 2017 en 2018, 5 Nederlandse wedstrijden mee voor het eigen kampioenschap. Daarnaast is de organisatie van de 206 Rally Cup bezig met een aantrekkelijke buitenlandse wedstrijd voor de meer ervaren rijders uit de cup. Deze wedstrijd gaat niet metellen voor het kampioenschap, maar een gezamenlijke deelname is een mooie uitdaging.

De kalender van de 206 Rally Cup in 2019 is als volgt:

Za 16/03 Zuiderzee Shortrally
Za 13/04 Centraal Nederland Rally
Za 15/06 Autosoft Vechtdalrally
Za/zo 13-14/07 GTC Rally
Za/zo 19-20/10 Conrad Twente Rally

Wat in ieder geval zeker is, is dat tweevoudig kampioenen Geert ter Harmsel met Jan Kamphuis hun titel niet gaan prolongeren. Na de winst in 2017 en 2018 maakt Geert een stap verder en heeft een andere rallyauto in opbouw. Dat maakt de weg vrij voor andere deelnemers. Misschien wel de meest opvallende naam voor 2019 is Jasper Riezebos. Na meerdere Dakar-deelnames neemt de inwoner uit IJsselmuiden vanaf komend seizoen in de 206 Rally Cup. Ook de naam van Calvin Teiwes is een opvallende. Het jongere broertje van Twente Rally winnaar Dylan Teiwes gaat in 2019 proberen zijn broer te snel af te zijn.

Voor meer informatie over de 206 Rally Cup kijk je op www.206rallycup.com of op onze Facebookpagina.

bron: 206 Rally Cup

Plaats reactie

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com