RallyNieuws

325i Challenge dijt steeds verder uit

Deze week werd in Voorthuizen de jaarlijkse 325i Challenge vergadering gehouden. Eén van de onderwerpen waarover de deelnemers zich konden buigen was het vast stellen van de kalender voor het seizoen 2014.

Op de kalender staan zeven wedstrijden. Eén daarvan is gekozen vanwege het bijzondere karakter. De Challenge zal deelnemen aan de Lausitz rally in Duitsland. Een rally die volledig op gravel verreden wordt. Deze wedstrijd stond al langer op het verlanglijstje. Om iedereen de kans te geven voor de titel te strijden kent de Challenge 2 schrapresultaten. Ook diegenen die geen volledig kampioenschap rijden, kunnen toch meestrijden om het eremetaal.

De volledige kalender ziet er als volgt uit:
OVD Short Rally, Ede
Rallye Sulingerland, Sulingen, Dld
ELE Rally, Helmond
GTC Rally, Etten-Leur
Hellendoornrally, Hellendoorn
Lausitz Rallye, Boxberg/Oberlausitz, Dld
Euregio Rally, Hengelo

Wat betreft het deelnemers aantal van de 325i Challenge kan gesteld worden dat het een dynamische Challenge is. Ieder jaar groeit het aantal deelnemers. In 2014 gaat de 325i Challenge zelfs internationaal. Bjorn Scherff heeft zijn BMW verkocht aan het Italiaanse duo Ralph Orengo die samen met Luca Lotti aan de Challenge zal gaan deelnemen.

Om diverse redenen dacht Scherff niet meer te kunnen deelnemen. Echter, het bloed kroop waar het niet gaan kon en een serieuze sponsor diende zich aan. Die kans greep hij met beide handen aan en inmiddels is een BMW gekocht en de bouw begonnen. Dit jaar zal Scherff in slechts twee wedstrijden aan de start verschijnen. Dit om de wagen te gaan testen.

De regerend kampioen Sjef Meerschaert stapt uit de Challenge en verkocht zijn wagen aan Mark Jansma. Na jaren op de navigator stoel gezeten te hebben naast Marc van der Heide in een Mitsubishi Colt heeft het duo gemeend de rollen te moeten omdraaien. Mark zal in het nieuwe seizoen het stuur ter hand gaan nemen.

Uit Friesland komt het duo Jeroen Bosma/Jelle Jelsma. Zij hebben de oude wagen van Johan Goverts gekocht. Deze was bij de Euregio rally al klaar. Goverts reed met Bosma de Short Rally om als soort van stage.

Ook nieuw is het duo Bas van der Meij en Peter ter Mors. Bas bouwt in het oosten des lands rallywagens voor klanten en nu is het tijd om zelf een 325i op te bouwen.

Stefan Goverts en Mark Salomons reden vorig jaar al eens in de Vechtdalrally. Daar reden ze echter de 325i kort. Deze wordt echter weer opgebouwd om deel te gaan nemen. Het duo zal geen volledig seizoen rijden aangezien de wagen de nodige tijd vergt. Daarnaast rijdt dit duo ook 4×4 wedstrijden. De BMW 325i is dus niet de enige wagen die aandacht nodig heeft.

Terug na een tijdje afwezigheid is Eric Jan Niemann terug van weg geweest. Na een paar jaar afwezigheid keert hij terug. Wel is hij nog op zoek naar een navigator met EU licentie om ook de buitenlandse wedstrijden te kunnen rijden.

De 325i Challenge kent nu 15 teams. Mogelijk wordt dat aantal zelfs nog meer. Dat het goed gaat met de 325i Challenge blijkt wel uit het feit dat ondanks teruglopende deelnemers aantallen en de crisis ook zeker in de rallysport te voelen is, dat het aantal deelnemers gestaag blijft groeien.

Tekst: Edwin Hengelman
Foto: Edwin Hengelman

Plaats reactie

Voeg reactie toe

Neem gerust contact met ons op indien u materiaal wilt overnemen

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com