Tekst: BAS Dakar Team / Foto: Rallymaniacs
De motorrijders hebben hun rustdag in Iquique, na zes slopende etappes. Voor de monteurs betekent dat juist een drukke dag, met een hoop extra werk. Bij het BAS Dakar-team liggen de vijf KTM’s helemaal uit elkaar.
Voor monteur Bart van der Velden is het allesbehalve een rustdag. Alle vijf de BAS Dakar-rijders hebben de rustdag gehaald en dat betekent werk aan vijf motoren. “De machines worden helemaal nagelopen en gereed gemaakt voor het tweede deel van de Dakar,” legt hij uit. “Alle zogeheten slijtage-onderdelen worden vervangen: ketting, tandwielen, wiellagers, remblokken. De vering wordt geserviced en van de nieuwe KTM’s worden de injectoren vervangen. Voor de marathonetappe krijgen de motoren uiteraard ook nieuwe banden.”
Het is al een zware Dakar geweest. Dat merkt Van der Velden niet alleen aan de rijders, maar ook aan het materiaal. “Gelukkig zijn onze rijders geen ‘slopers’. Maar ik zie wel dat het spul te lijden heeft gehad. Vooral aan de drie oudere motoren, die al een Dakar op de meter hebben staan. We hebben alles weliswaar opnieuw opgebouwd, maar je merkt het wel. De twee nieuwe KTM’s, van Caspar en Sjors van Heertum, zijn duidelijk nog frisser. Daar heb ik het minste werk aan.”
Voor Van der Velden en de andere monteurs is het ook al een pittige Dakar geweest. Door de lange verbindingsroutes hebben ook zij nog maar weinig geslapen. “Slapen, eten en rustig een biertje drinken; daar is het nog niet van gekomen. Het zijn heel lange dagen. Maar zondag/maandag is het marathonetappe voor de motorrijders en hoeven wij niet te verplaatsen. Dan kunnen wij ook even goed bijslapen en op het gemak een biertje drinken.”
Hoewel ik de rallysport al kende van tv, maakte ik in 2004 de sport, als onderdeel van een foto-opdracht, in levende lijve mee. Het rallyvirus had me direct te pakken. Ik bezocht steeds meer wedstrijden en de foto’s publiceerde ik via een eenvoudig opgezette website. Dat werd naderhand uitgebreid met het brengen van nieuws en zo ontstond website EventandSportNews. Deze is na jaren uitgegroeid tot het RallyNieuws van nu. Naast het plaatsen van persberichten van diverse teams uit binnen- en buitenland, schrijf ik ook eigen artikelen. Met enige regelmaat schrijf ik persberichten voor diverse teams.
Voeg reactie toe