RallyNieuws
Peugoet 208 Rally4 - Arendsen & Souman - 2021
Peugoet 208 Rally4 - Arendsen & Souman - 2021

Arendsen Racing & Paul Souman Rallysport zetten in op Peugeot 208 Rally4

In de werkplaats van Arendsen Racing moet plaats gemaakt worden. De Honda Civic en de Opel Adam moeten een opschuiven. Voor een tweetal, voor Nederland nieuwe rallyauto’s, zal namelijk een plek in de werkplaats moeten worden vrijgemaakt. Binnenkort zullen namelijk twee Peugeots 208 Rally4 arriveren, welke vanaf het seizoen 2022 zullen worden ingezet.

Serieuze auto

“De Peugeot 208 Rally4 auto is echt als een rallyauto ontworpen en opgebouwd,” vertelt Rick Arendsen aan RallyNieuws. “Alles is anders dan een straatversie van de Peugeot 208. De ophanging, de remmen, de aandrijving, het interieur, niets doet meer denken aan de auto die je zelf bij een dealer kunt kopen. Het zijn dus echt serieuze competitie auto’s. Daarnaast vind ik het gewoon een erg mooie auto.”

Eén van de twee 208’s zal ingezet gaan worden door Paul Souman. De vice-kampioen Short Rally heeft reeds aangegeven niet meer met de Opel Adam te zullen gaan rijden, maar een volgende stap te willen gaan maken en daarbij de Peugeot 208 Rally4 op het oog te hebben. “De tweede auto gaan we verhuren,” aldus Rick Arendsen. “Er is nu al de nodige belangstelling voor.”

Paul Souman liet vlak na het seizoen al weten interesse te hebben voor de Peugeot 208 Rally4. “We zouden gaan testen medio december, maar nu gaan wel al naar eind december en door omstandigheden is het daar nog niet van kunnen komen. Wel hebben we inmiddels de Renault Clio Rally5 kunnen testen, maar kiezen toch voor een stapje hogerop. We hebben, ondanks dat we de Peugeot nog niet hebben gereden, het volste vertrouwen in die auto en zetten we er volledig op in,” aldus Paul.

Piramide

In 2019 introduceerde de FIA de rally piramide. Aan de basis van deze piramide staat de Rally5 categorie. Dit is een instap categorie voor beginnende rallyrijders. Het zijn eigenlijk straatauto’s die zijn omgebouwd naar rallyauto. Daarboven bevindt zich de Rally4 categorie. Deze auto’s zijn vanaf het begin ontworpen als een competitie auto. In zowel Rally5 als Rally4 wordt de auto door slechts twee wielen aangedreven. Vanaf de Rally3 categorie krijgen de auto’s vierwielaandrijving. De Rally2 categorie kennen we reeds als R5. De top van de piramide is de Rally1 categorie, de nieuwe generatie hybride auto’s uit het wereldkampioenschap.

Tekst: Edwin Hengelman

Lees ook:
Vice-kampioen Shortrally Paul Souman richt pijlen op nieuw seizoen

Plaats reactie

1 reactie

Neem gerust contact met ons op indien u materiaal wilt overnemen

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com