RallyNieuws
Martijn van Hoek - Peugeot 206 RC Sezoensrally 2015

bad luck voor MvH Rallysport in East Belgian Rally

Vorig jaar nog uitgebreid getest rondom Malmedy in het hart van de Belgische Ardennen & onder de rook van Europa’s gaafste circuit: Francorchamps. Afgelopen weekend dus het toneel van de East Belgian Rally in een boeren landschap dat niet alleen berucht is vanwege de boven gemiddelde regenval. Ook de bergachtige afgelegen setting maakt het altijd verraderlijk voor mens en machine op vier wielen.

Maar liefst 13 klassementsproeven door de overigens prachtige natuur moesten de scherprechter vormen voor vele Belgische equipes, aangevuld met verdwaalde buitenlanders. Zo ook de Franse leeuw met Ollandse kaaskop aan het stuur kreeg startnummer 56 opgespeld. Bij aankomst, van Martijn van Hoek en Sonny Vangerven, op KP1 werd direct overduidelijk gemaakt hoe gevaarlijk de rallysport kan zijn; door een fikse crash van een voorganger werd deze proef direct al geneutraliseerd.

KP2 was enorm wennen voor Martijn from Acht, totaal niet te vergelijken met de omstandigheden zoals we die kennen in een vlak landje als Nederland. Werkelijk supergave (al dan niet blinde) bochtcombinaties met veel klimmen en dalen.

Na KP3 werd wederom duidelijk dat overmoed of onervarenheid of gewoon Bad Luck zijn tol kan eisen; collega Stevens Rallysport uit Nederland vliegt er hard af en rolt hun Peugeot 206 RC op een wijze dat het koetswerk uiterst vreemde vormen aanneemt. We wensen de gebroeders Stevens sterkte maar vooral succes met de wederopbouw. Hoewel deze slag is verloren zullen ze strijdbaar en gesoigneerd weer aan de start verschijnen van hun volgende rally seizoen. Opgeven is geen optie en komt dan ook niet voor in hun woordenboek.

Na de eerste service stond het MvH Rallysport team tweede in de klasse RC3 dus an sich een prima begin. De boucle voor KP4 en KP5 staat op stapel wanneer het mechanische noodlot hard en meedogenloos toeslaat; de tweede versnelling klapt eruit. Als gevolg daarvan wordt KP4 (& aansluitend KP5) langzaam met een kapotte versnellingsbak uitgereden. Terug op de service word na inspectie door het team geconcludeerd dat er helaas geen doorrijden meer inzit. Einde rally omdat de tweede versnelling cruciaal is in deze bochtige omgeving met veel hoogteverschillen. Daarnaast zou extra schade worden veroorzaakt aan het sperdifferentieel. Voor de rally dummies onder ons, deze voorziening zorgt ervoor dat de krachten vanuit de motor goed worden verdeeld richting het wiel met de meeste tractie.

Het resultaat is een harde en bijzonder zure realiteit; de eerste D.N.F. dit seizoen. Weer een vakterm of afkorting die behalve in bed ook op de rally scoreborden voorkomt. Het betekent Did Not F…inish.

Als gevolg zal er knoerhard gewerkt moeten worden om de leeuw weer tijdig te laten brullen in ons eigen kikkerlandje. Betreffende uitdaging staat bekend als de GTC rally in Etten-Leur op 9 & 10 oktober.

Foto: archief

Plaats reactie

Voeg reactie toe

Neem gerust contact met ons op indien u materiaal wilt overnemen

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com