RallyNieuws

BioMCN 350Z Challenge bereikt hoogtepunt in Salland

Nog enkele dagen en dan ontwaakt de rallysport voor het grootste spektakel van het jaar, de Schutte Automatisering Hellendoorn Rally. Ook de teams in de BioMCN 350Z Challenge zijn daar van de partij.

Met nog twee wedstrijden, de East Belgian Rally volgende maand en de Hellendoornse wedstrijd komend weekeinde, is het einde van het derde seizoen voor de BioMCN 350Z Challenge in zicht. De vraag rijst dus: wie wordt de winnaar dit jaar? Vorig jaar scoorden de ‘comeback-boys’ Stig Andervang en André Schoonenwolf als gastrijders in de GUTTS/BioMCN/Bas Koeten Racing bolide een klinkende zege in Hellendoorn maar toen stond met nog een paar wedstrijden voor de boeg al bijna vast dat Antoine Biesheuvel z’n eerste titel binnen zou gaan halen.

Nu in 2011 staat het kampioenschap er heel anders bij en is het routinier Theo van den Berg die de beste papieren heeft. Hem is er veel eraan gelegen goed te scoren in Hellendoorn maar daar zullen anderen hem zeker sportief trachten te dwarsbomen.

Antoine Biesheuvel/Astrid de Geus
Nieuwendijker Antoine Biesheuvel heeft wat goed te maken in Salland; vorig jaar liet hij op de vrijdag een steekje vallen. “De start vorig jaar verliep niet vlekkeloos, dat was m’n eerste keer Hellendoorn,” herinnert Biesheuvel ons. Op de vraag wat er anders is dit keer antwoort hij: ”Ik ga dit jaar weer van start met Astrid (de Geus).  Verder hebben we wat kleine dingen verandert, we hebben een betere handrem en we hebben de achter bumper anders vast gezet. Die verloor ik nogal eens. ”Z’n plan-de-campagne voor de wedstrijd is als altijd: “Ik hoop dat we dit jaar snel in de wedstrijd zitten zodat we direct mee kunnen doen voor een plek op het podium. De wagen is door ons team helemaal na gekeken zodat we niet voor verassingen komen te staan.”

Dick Bloemendaal/Arjan Wissink
De onder de vlag van het Zwolse Deltion college rijdende duo Dick Bloemendaal en Arjan Wissink is bijzonder gemotiveerd daar dit hun thuiswedstrijd betreft. “Iedere wedstrijd is weer leuk om te rijden maar deze heeft iets speciaals,” legt rijder Bloemendaal uit. “Het is niet alleen het rijden zelf maar zeker ook alles er om heen dat maakt dat we ieder jaar weer uitkijken naar deze wedstrijd. Ik kom uit Rijssen en Arjan is een oud-Holtenaar, dat is dus thuis! Het is vooral de geweldige sfeer, het zijn de duizenden bezoekers en de prachtige klassementsproeven die het voor ons tot een super evenement maken. Daar komt ook nog bij dat Schutte Informatisering als hoofdsponsor van de rally ook een van de sponsors van ons team is, dat geeft natuurlijk ook een extra binding.” Het team weet de marketing waarde van het evenement goed in te schatten en heeft dan ook bijna duizend gasten uitgenodigd. Vorig jaar kwam de equipe als tweede over de meet. Bloemendaal: “Dit jaar willen we natuurlijk graag een plaatsje hoger komen,” belooft Bloemendaal. “Feit is wel dat we gezien de genoemde relatie tot deze wedstrijd ook geen halsbrekende toeren willen uithalen om per se vooraan te kunnen eindigen met het risico van uitvallen. We zijn van plan een solide wedstrijd te gaan rijden. Snel en goed in het ritme te komen en dan hebben we er alle vertrouwen in dat een goed resultaat dan vanzelf komt.” Met bereidde zich optimaal voor en niets werd aan het toeval overgelaten. Hoe men de proeven beter in het hoofd krijgt? “We kijken nog even rustig naar de on-board beelden van vorig jaar, daar moet het maar van komen. Verder houden we natuurlijk de conditie goed op peil en laten we voor de rest gewoon deze geweldige rally op ons afkomen,” aldus Bloemendaal.

Dirk Garvelink/Nicky van Gerven
2010 was niet Dirk’s seizoen, hij kende daarvoor te veel problemen die vaak ook nog eens een opgave betekenden. 2011 betekende al meer succes. Gelukkig voor de Bladelse campinghouder zit de vakantieperiode er op en is de auto weer klaar. “Nog een paar kleine dingetjes, maar dat komt goed,” praat Garvelink ons bij. Ook tijdens de Hellendoornse wedstrijd in 2010 kende Garvelink weinig geluk. “Toen reed ik met Marcel Piepers. Lang zaten we niet in de wedstrijd want al op de tweede proef was ons Waterloo daar. Jammer!” En wat heeft Garvelink gedaan om goed beslagen ten ijs te treden? “Het enige grote nieuws dat ik heb is dat Anton er dit jaar wegens prettige omstandigheden weer niet bij is,” meldt hij over zijn vriend en navigator. “Ik ga rijden met Nicky van Gerven, hij navigeert normaliter naast Rens van Dijk in diens Daf 66.”

Jur van Ruiten/Wim Koeten
Voor Wim Koeten en z’n bestuurder Jur van Ruiten staat er in Hellendoorn ook niets noemenswaardig op het spel of het moet de ongebreidelde lol zijn die de twee beleven als ze onderweg zijn in hun 350Z. Van Ruiten bevestigt: “Voor Hellendoorn is het motto weer LOL maken! Totaal geen noodzaak om te gaan voor een goede einduitslag, het enige dat telt is de boel heel houden, meters maken, het publiek vermaken en over de finish komen,” aldus van Ruiten. “De 350Z is inmiddels weer terug in perfecte staat na de problemen met de brandstoftoevoer die hij tijdens het bekende Bavaria City Racing vertoonde.” Toch bereidde het tweetal zich goed voor door kilometers te maken. “Vorige week nog de hele dag getest op Zandvoort tijdens de jaarlijkse Bas Koeten Racing Incentive dag. Het werkt goed om zo in het ritme te blijven,” concludeert van Ruiten.

Robin Klippel/Erwin Klippel
Vorig jaar verliep het Hellendoorn weekeinde niet optimaal voor de broers Erwin en Robin Klippel. “Ik en de regen zijn geen goede combinatie,” klonk het toen bij rijder Erwin. Nu weet hij nog precies wat er aan mankeerde. “Ik heb toen tijdens de opening op vrijdag best wat tijd laten liggen maar daarna heb gewoon mijn eigen tempo gereden waardoor ik op zaterdag wat meer vertrouwen had.” Daarmee kwamen weliswaar betere tijden op het scherm maar de achterstand was niet echt meer te overbruggen. Het tweetal hoopt in de komende wedstrijd de vijfde plaats van vorig jaar te verbeteren.

Rene Walraven/Martine van den Berg
Het eerder dit jaar getrouwde koppel Rene Walraven en Martine van den Berg gaat ook samen de markante 350Z besturen. In Hellendoorn hopen ze de eerste, hopelijk, positieve resultaten van hun samenwerking te kunnen zien. Voor Rene heeft het kampioenschap al geen prioriteit meer, hij wil voor de dagzege gaan en dat maakt hem tot een snelle outsider in Hellendoorn. Zelf hoopt de rijder de vierde plaats van 2010 te verbeteren.

Theo van den Berg/Marco Schillemans
Voor Theo van den Berg kan 2011 al niet meer stuk. Hij mag dan even tijdelijk z’n vaste navigator Etienne Struijs missen, z’n vervanger heeft Theo niets anders dan geluk gebracht. Met de ‘kleppende’ navi Marco Schillemans naast zich wist van den Berg het tot de eerste plaats in de tussenstand te schoppen en lijkt hij steevast op weg het kampioenschap voor een tweede keer in z’n voordeel te beslissen.

Arjan Heijstek
Nico Biesheuvel mag zich gelukkig prijzen, er komen volgend jaar zeker één dan wel twee auto’s bij in de BioMCN 350Z Challenge. De Werkendamse schadehersteller Arjan Heijstek kocht onlangs een schadeauto en is nu na het herstel van de schade druk bezig de auto op te bouwen tot Challenge bolide. Ook het Zwolse Deltion College heeft zich gestort op een tweede 350Z project.

BioMCN Gastenauto
De BioMCN Gastenauto is weer helemaal terug met het concept waarin een bekende rijder samen met z’n navigator op pad word gestuurd. De afgelopen maanden heeft de bio-methanol furore gemaakt in het Dutch Super car Challenge. Voor de Hellendoorn rally werd de auto door Bas Koeten Racing weer terug gebouwd naar rally specs. Vorig jaar nog zagen we op die manier Stig Andervang en André Schoonenwolf weer samen terug in een Nederlandse wedstrijd. Ze slotende wedstrijd af zoals we van ze gewend waren in de jaren 80, namelijk als winnaar. Dit jaar krijgt FIA Academy rijder Timo van der Marel samen met zijn vaste navigator Erwin Berkhof de kans zijn kunsten te tonen in de bolide. “Vorig jaar heb ik samen met Dennis Goossens de TAC Rally in België gereden,” laat Timo blij na het horen van het nieuws weten. “Ik was toen zwaar onder de indruk van de eigenschappen en het vermogen van de auto. Het is bovendien erg bijzonder om op bio-methanol brandstof te rijden. Wat mij betreft krijgt dit overal navolging. Wat is nou mooier dan op een duurzame wijze autosport te beoefenen maar daarbij niets aan vermogen of spektakel in te leveren?” aldus van der Marel.

Tijdschema Hellendoornrally 2011
Donderdag 15 september
17:30–20:30 uur Uitreiking Wedstrijdbescheiden, Documentencontrole Rallyheadquartersl
Restaurant „de Kroon‟, Dorpstraat 26 te Hellendoorn  
19.00–22.00 uur Verkenning klassementsproeven

Vrijdag 16 september
07.30 uur Servicepark open
08.00-17.00 uur Verkenning klassementsproeven
13.00-16.00 uur Technische keuring
15.00-24.00 uur Perskamer open
17.00 uur 1e vergadering Sportcommissarissen
17.30 uur Publicatie startlijst 1e etappe in Rally Headquarters en Servicepark
18.31 uur Start van de rally, Service uit.
23.15 uur Finish van de 1e etappe, Hofmansweide.

Zaterdag 17 september
07.00 uur Publicatie klassement na 1e etappe en startlijst 2e etappe in Rally Headquarters en Servicepark
07.00-22.00 uur Perskamer open
08.01 uur Start 2e etappe, Hofmansweide
18.45 uur Finish 1e deelnemer, Restaurant „De Kroon‟
19.00 uur Nakeuring, Garage Olthof.
20.30 uur 2e Vergadering sportcommissarissen
21.15 uur Publicatie voorlopig eindklassement, Rally Headquarters
21:15 uur Prijsuitreiking, Rally Headquarters, (op basis van voorlopig eindklassement)
21.45 uur Publicatie definitief eindklassement, Rally Headquarters
22.30 uur Sluiting Servicepark

Tussenstand Stand BioMCN 350Z Challenge voor ronde 6 de Helendoornrally:
Rijders:
1.  Theo van den Berg 90 pnt.
2.  Erwin Klippel 67
3.  Dick Bloemendaal 65
4.  Antoine Biesheuvel 63
5.  Dirk Garvelink 45
6.  Jurian van Ruiten 40
7.  René Walraven 29

Navigatoren:    
1.  Marco Schillemans 75 pnt    
2.  Arjan Wissink 65
3.  Robin Klippel 52
4.  Anton van Limpt 45    
5.  Astrid de Geus 41
6.  Wim Koeten 40
7.  William de Graaf 37
8.  Niels Kroeze 29
9.  Marcel van Elven 15

Tekst: PB BioMCN 350Z Challenge
Foto: Edwin Hengelman

Plaats reactie

Voeg reactie toe

Neem gerust contact met ons op indien u materiaal wilt overnemen

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com