RallyNieuws

BioMCN 350Z Challenge spektakelklasse in WRC geweld van Hellendoorn

Volgend weekeinde (20 en 21 september) staat ’s lands grootste rallyafspraak op het programma. Het spreekt voor zich dat de Unica Schutte ICT Hellendoorn Rally niet mag ontbreken in de BioMCN 350Z Challenge. Zes potente, achterwiel aangedreven, Nissan 350Z zullen van start gaan in Salland. De zevende (die van Arjan Heijstek en Cindy Verbaeten) komt in de Shortrally in actie. Heijstek kan dus geen punten voor de challenge verdienen in  Hellendoorn.

Na de dramatische gebeurtenissen in Amsterdam, begin deze maand, is duidelijk geworden dat de hoofdstedelijke shortrally niet mee gaat tellen voor het klassement in de BioMCN 350Z Challenge. Challenge coördinator Nico Biesheuvel: “Amsterdam is, begrijpelijkerwijs, door de KNAF helemaal geschrapt uit alle lijsten. Dat betekende dat wij geen punten konden verdelen voor de Challenge. Wij hebben daarop besloten Amsterdam van onze kalender te halen zodat de deelnemers aan de BioMCN 350Z Challenge toch over hun schrapresultaat kunnen blijven beschikken. De BioMCN 350Z Challenge kampioen wordt nu bepaald na zes wedstrijden waarvan de beste vijf resultaten tellen.” Hellendoorn wordt derhalve niet ronde zes maar ronde vijf van de BioMCN 350Z Challenge. Al blijft de klassieker onder de Nederlandse klassiekers wel de voorlaatste ronde. Twee deelnemers laten in Salland verstek gaan: Anton van Limpt en Diter Toprek. Beiden beschadigden hun auto’s in de GTC rally behoorlijk en kampen nu met de naweeën daarvan. Diter Toprek is wel van plan om tijdens de slotwedstrijd van het seizoen in Hengelo weer aan de start te verschijnen met zijn opnieuw opgebouwde ‘Lady’.   

Het startveld in Hellendoorn is, hoe kan het ook anders, imposant met maar liefst 10 World Rally Cars van zowel de oude als de nieuwe generatie. De achterwiel aangedreven Nissans, die tijdens de Nissan Experience op Vliegveld Valkenburg ook in actie kwamen, vormen een spektakel blok in al het vierwiel aangedreven geweld wat op vrijdagavond 20 september van start gaat met zes klassementsproeven, waaronder de fameuze Luttenbergring en de van oudsher bekende proeven bij Daarle en Notter. Zaterdag 21 september staan er nog eens 10 klassementsproeven op het programma met veel onverharde stukken waar de Nissan’s spektakel kunnen maken. Daaronder ook de compleet nieuwe industrieterrein proef in Almelo, die deels over het terrein van Van Merksteijn loopt.

Mats van den Brand – Eddy Smeets
De jonge KNAF Talent First coureur kan in Hellendoorn een uitstekende basis leggen voor de titel. “Dankzij het KNAF Talent First programma heb ik in de zomer veel ervaring opgedaan tijdens een R2 test in Riol en recce only Duitsland. Daarbij wordt ik goed bijgestaan door de KTF coaches Maarten van Wesenbeeck en Gerard Grouve. Ik hoop deze ervaringen toe te kunnen passen in de Nissan tijdens Hellendoorn en een week later ook in de East Belgian waar ik met een Ford Fiesta R2 zal starten.”

Antoine Biesheuvel – Frans van den Einde
“Hellendoorn is voor mij nog nooit echt goed verlopen. Altijd hebben we wel iets meegemaakt waardoor we of niet aan de finish kwamen of ver terug vielen.  Nu Amsterdam van de kalender gehaald is, is de kans dat Mats kampioen word alleen maar toegenomen. We gaan er uiteraard een mooie rally van maken. Het zal echter zeer moeilijk worden om nog een kans te maken op het kampioenschap, maar ook de concurrentie kan problemen krijgen uiteraard. Het enige wat ik wil is hopen op goed weer.

Erwin Klippel – Robin Klippel
Het Klippel rallyteam zal tijdens de komende klassieker te Hellendoorn weer van start gaan in de vertrouwde samenstelling. Erwin Klippel: “Hoewel de samenwerking met beide stand-ins Marcel van Elven en Youri Dockx goed was, is de meest vertrouwde toch die met mijn broer Robin. Hellendoorn is een lastige rally , en met de hevige concurrentie in de cup moet echt alles100 % kloppen om de strijd aan te kunnen gaan. Het streven is om de lastige avondproeven goed door te komen, dit zal cruciaal zijn voor het vervolg van de rally. De huidige 4e plaats in de stand van het kampioenschap komt niet direct in gevaar de achterstand op de nummer 3 is slechts 1 punt. Aan het einde van het seizoen wederom een top 3 in de eindstand van de cup is het streven. Als dit zou lukken zou dit betekenen 5 keer in de top 3 en zou een unieke prestatie zijn, toch?”  

Dirk Garvelink – Nicky van Gerwen
Brabander Dirk Garvelink besluit de 350Z Challenge 2013 in Hellendoorn. Na de Sallandse klassieker gaat het vizier op Dakar en zal hij de afsluitende Euregio Rally naar alle waarschijnlijkheid laten lopen. “Ik hoop dat mijn laatste wedstrijd van dit jaar super goed gaat en dat ik een mooie eindklassering kan halen”, aldus Dirk Garvelink.

Roel van der Zanden – Paul Geerts
“De auto is na de demo tijdens de Nissan Experience zo snel mogelijk weer helemaal in orde gemaakt voor de wedstrijd rond Hellendoorn. Paul en ik hebben er veel zin in om de rallypaden rond Hellendoorn op hoge snelheid te passeren. Vorig jaar hebben we vanwege de geboorte van mijn dochter deze wedstrijd helaas af moeten zeggen en mede daarom kijken we er dit jaar extra naar uit. We willen alles wat we geleerd hebben dit jaar tot de praktijk gaan brengen om zo hopelijk aan het eind van het seizoen nog een paar hoge, en hopelijk zelfs voor ons team hoogste, klasseringen in de wacht te slepen.”

Leo van der Eijk – Annemieke Hulzebos
“Mijn school is weer begonnen en nu begint ook het rallyseizoen weer voor mij. Het was een lange zomerstop, die werd onderbroken door de recce only Deutschland rally. We hebben er onwijs veel zin in. De Hellendoorn rally is een mooie en grote rally, met genoeg uitdaging wat hem spannend maakt. Ik hoop dit keer in tegenstelling tot de GTC Rally zonder pech van start te kunnen. Hier heb ik volle vertrouwen in.  Kortom het is weer tijd om te gaan rallyrijden en weer zoveel mogelijk weer gaan leren!”

Arjan Heijstek – Cindy Verbaeten
“In tegenstelling tot veel anderen is de Hellendoorn Rally bij mij niet een van de favorieten. Het is dan ook al 12 jaar geleden dat ik voor het laatst aan de start gekomen ben. Na het schrappen van Amsterdam en het zien van de proeven van de Shortrally in Hellendoorn heb ik besloten om toch van start te gaan, maar dan in de Shortrally. De reden daarvoor is divers. Het ontbreekt me gewoon aan de tijd om de rally te rijden. Daarnaast ben ik kansloos in het klassement van de 350Z Challenge en aan de andere kant wil ik de samenwerking met Cindy nog verder verbeteren met het oog op de Euregio Rally. Als laatste heb ik tijdens de Nissan Experience, waar ik onder anderen met de auto van Dirk gereden heb, gemerkt dat er in de afstelling van mijn auto nog heel veel te winnen is. Ik hoop dat we een leuke en leerzame Hellendoorn Shortrally af kunnen werken.”  

Stand BioMCN350Z Challenge na ronde 4 (GTC Rally, Etten-Leur):
1. Mats van den Brand/Eddy Smeets            101 punten
2. Antoine Biesheuvel/Frans van den Einde     90 punten
3. Erwin Klippel/Robin Klippel                73 punten
4. Dirk Garvelink/Nicky van Gerwen            60 punten
5. Roel van der Zanden/Paul Geerts            56 punten
6. Leo van der Eijk/Annemieke Hulzebos        41 punten
7. Anton van Limpt/Godfried Kerssemakers      39 punten
8. Arjan Heijstek/Lisette Bakker              38 punten
9. Diter Toprek/Marvin Molenkamp              21 punten
10. Eric Bolhaar/Davy Thierie                 16 punten

Van de 6 wedstrijden tellen de 5 beste resultaten

Tekst: BioMCN 350Z Challenge
Foto: Edwin Hengelman

Plaats reactie

Voeg reactie toe

Neem gerust contact met ons op indien u materiaal wilt overnemen
Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com