RallyNieuws

Breng het spektakel terug in het WRC!

Breng het spektakel terug in het WRC!In 2017 moet een nieuw regelement voor de World Rally Cars in werking treden. De voorzitter van de commissie die hierover moet nadenken, Carlos Barbosa, heeft al laten weten hoe het er in zijn ogen uit moet gaan zien.

In zijn ogen moet het spektakel terugkomen in het WRC. Daardoor zou de sport voor het publiek aantrekkelijker moeten worden. Hij wil van van de huidige eenheidsworst zoals hij de huidige generatie World Rally Cars ziet. “Als ze allemaal wit zijn, kun je niet meer zien welke auto wie is,” aldus Barbosa. Hij stelt daarom voor dat in de toekomst grotere auto’s gebruikt gaan worden.

Dat dit de huidige filosofie volledig over boord gooit moge duidelijk zijn. Dit is ook tegen het zere been van de constructeurs. Voor hen is het marktsegment van kleine auto’s erg belangrijk en gebruiken zij het WRC als marketinginstrument om deze wagens over het voetlicht te brengen. Volgens Hyundai’s teamchef Michel Nandan is alleen een auto uit het B segment interessant, hooguit één uit het C segment.

Carlos Barbosa hoeft niet op veel bijval voor zijn ideeën te rekenen. Desondanks moet er wel vóór het einde van het jaar een besluit genomen zijn.  Voormalig WRC ster rijder, de Italiaan Gigi Galli, heeft inmiddels ook een aantal ideeën geopperd.

Volgens hem rijden WRC’s tegenwoordig net zo strak als circuitwagens. Het is nog maar zelden dat een auto vóór de bocht al ‘gezet’ wordt en in één grote drift de bocht neemt. Tegenwoordig lijken de WRC’s als op rails door een bocht te gaan. Dit is in zijn ogen het resultaat van de optimale gewichtsverdeling.

De oplossing ligt in zijn ogen in het veranderen van de gewichtsverdeling. Hij stelt voor om 60% van het gewicht op de vooras neer te leggen. Dan zou dat het driften in de hand werken. Dat betekent dus meer spektakel voor de fans, de snelheid zou omlaag gaan en daarmee dus de veiligheid vergroot worden.

Verder stelt hij voor om het testen te beperken tot één dag, de maandag vóór het evenement. Daarmee worden niet alleen de kosten enorm gereduceerd. Het verschil tussen een fabrieksrijder en een private rijder wordt zo kleiner wat meer private rijders aan zou trekken. In zijn voorstellen ziet Gigi Galli meer dan in de voorstellen voor het aanpassen van wat nu de Powerstage is.

De TV is een belangrijker medium dan internet. Op internet zoeken de bestaande fans toch al naar rally nieuws. Via de TV wordt een breder publiek, lees potentiële kopers van de auto’s, bereikt.  Iets dat Malcolm Wilson van M-Sport onderschrijft.

Daarom gelooft Jost Capito, teambaas van Volkswagen Motorsport, heilig in zijn paradepaardje, de shootout. In deze shootout rijden steeds twee rijders tegelijkertijd tegen elkaar. Ze zullen niet vanaf nul de strijd met elkaar aan gaan. Er wordt een voorsprong in tijd berekent aan de hand van de gereden wedstrijdkilometers op de klassementsproeven en de tijdsvoorsprong in het klassement. Hieruit ontstaat een factor die met de lengte van de Powerstage wordt vermenigvuldigt. Die rijders die via het Rally2 regelement, het voormalige SuperRally, terug in de wedstrijd zijn gekomen, worden van de Shootout uitgesloten.  Als een rijder uit de top-10 uitvalt tijdens de Shootout valt hij terug tot achter de top tien.

Capito vergelijkt de Shootout met de Fafe Rallysprint. Hier is maar één klassementsproef maar daar komen duizenden en duizenden mensen op af vanwege het spektakel. Desondanks kent Jost Capito’s geesteskindje geen grote bijval. FIA’s Jarmo Mahonen heeft zijn bedenkingen. Hij vindt het niet tot het concept van de rally passen. Ook de promotor van het WRC heeft zijn bedenkingen. Hij is er zelfs zeker van dat dit idee het niet zal halen. De constructeurs echter hebben zeker interesse. Zij vinden dat het concept van een rally geen geweld wordt aangedaan en het klassement niet volledig op zijn kop wordt gezet. Daarnaast blijft het ook aan het einde spannend. Malcolm Wilson verklaarde zelf geen beter idee te hebben.

Dat er iets moet gebeuren om een breder publiek te bereiken bij de rally of via de TV is voor iedereen duidelijk. Dat het publiek spektakel wil zien valt ook niet te ontkennen. Daarnaast is herkenbaarheid met de straatwagens van groot belang.

Tekst: Edwin Hengelman
Foto: Edwin Hengelman

Plaats reactie

Voeg reactie toe

Neem gerust contact met ons op indien u materiaal wilt overnemen
Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com