RallyNieuws
Pierre Brouwer - Volvo 240 Turbo - TankS Rally 2015

Brouwer Rallysport wil positieve veranderingen in praktijk brengen in Hellendoorn

De bekendste Nederlandse snelheidsrally is ongetwijfeld de Hellendoorn Rally! Sinds de jaren `80 trekt de rally in Overijssel altijd vele nationale en internationale deelnemers en was lange tijd een wedstrijd die een Europese status had!

Ook dit jaar zal het deelnemersveld weer goed gevuld zijn met vele toppers in fabrieksmateriaal! Het oosten van het land is wellicht het meest “rallyminded” van Nederland en mede daardoor worden er ook weer grote aantallen toeschouwers verwacht! Daarnaast is de organisatie er weer in geslaagd om de mooiste wegen in de omgeving van Hellendoorn en Nijverdal tot uitdagende klassementsproeven om te toveren! Kortom genoeg ingrediënten voor een prachtig autosport evenement!

Gerben Brouwer - Audi S2 Quattro - Vechtdalrally 2015

De rally rondom Hellendoorn is voor Brouwer Rallysport op amper drie kwartier van hun thuisbasis in Meppel. Voor de Hellendoorn Rally worden zowel de Audi S2 Quattro als de Volvo 240 Turbo weer ingezet. De eerste seizoenshelft was voor beide teams één om snel te vergeten. Zowel de Audi als de Volvo kampten tijdens de rally`s met diverse problemen. Voor het team dus zaak om het tweede deel van rallyseizoen 2015 de balans weer in de positieve richting te krijgen!

Gerben Brouwer / Niels Kroeze – Audi S2 Quattro
Na een aantal succesvolle rallyjaren met de zeer betrouwbare Audi S2 Quattro, begon deze de eerste seizoenshelft wat kuren te vertonen. Kleine probleempjes en pech zorgden voor het nodige tijdverlies tijdens de rally`s , waarbij in Emmeloord de finish niet werd behaald. Het team rondom de Audi heeft de afgelopen zomermaanden gebruikt om de Audi optimaal te prepareren voor ‘s lands bekendste rally.

De laatste deelname van Gerben in Hellendoorn was in 2012. Destijds werd hij snelste in de groep H16 en 9e in het algemene eindklassement!  Niels was vorig jaar nog actief in het rechter stoeltje van de brute Porsche van Harry Kleinjan. Op de elfde klassementsproef moesten ze de strijd door mechanische problemen staken. Deze editie van de Hellendoorn Rally zal het duo Brouwer/Kroeze naast het gebruikelijke “genieten”, proberen de Audi weer heelhuids aan de finish te brengen!

Pierre Brouwer / Paul Helmink – Volvo 240 Turbo
Na 10 jaar met navigator Groeneveld te hebben gereden, werd besloten om begin dit jaar deze samenwerking te beëindigen.  Paul Helmink, die een aantal “sabbatical” rallyjaren kende, werd bereid gevonden om de rechterstoel te gaan bemannen. Een “nieuwe” equipe was geboren.

Tijdens de TankS Rally (Maart, Emmeloord) maakten de heren voor het eerst kennis met elkaar op de rallyproeven. Ondanks een tekort aan ritme, en wat technische problemen met de Volvo, wist het duo wel te finishen.  In zowel de Rally van Putten als de ADAC Rallye Sulingerland werd door technische problemen de finish niet behaald. Voor de 4e rally (Vechtdalrally) op de kalender moest het team forfait geven omdat Paul een aantal dagen voor de start van de rally een forse “blessure” had opgelopen.

Nadien is er veel aan Volvo verbeterd en veranderd. Na een geslaagde testsessie op testrack Thedinga in Emmen bleken de problemen, die in voorgaande wedstrijden optraden, tot het verleden te horen. Naast het motorisch/elektronische gedeelte, werden ook de remmen onder handen genomen. Het remsysteem heeft aantal behoorlijke verbeteringen ondergaan, waarmee de remkracht fors is toegenomen!

Na al deze positieve veranderingen, is het tijd om dit ook tijdens de rally`s in de praktijk te brengen.
Het duo Brouwer/Helmink heeft in de tweede seizoenshelft naast de Hellendoorn Rally ook de GTC Rally (Etten-Leur) en een derde nog te bepalen rally op de kalender staan. Genoeg wedstrijdkilometers om de samenwerking te optimaliseren, en ritme op te doen met de fraaie Volvo 240 Turbo. Uiteindelijk zal een aantal wedstrijden achtereen finishen de balans weer naar het positieve doen uitslaan!

Hellendoorn Rally
De Hellendoorn Rally wordt dit jaar verreden over ca. 495km, waarvan 187km op snelheid. De verkenningen vinden donderdagavond en vrijdag plaats, evenals de technische keuring van de auto`s. De rally start vrijdagavond rond de klok van 18.30u voor de eerste deelnemer, en na 6 klassementsproeven zal de finish van de eerste etappe net na middernacht zijn. Zaterdag begint de 2e etappe rond 9.00u en de finish staat gepland om ca. 20.00u. Het servicepark is gevestigd op industrieterrein `t Lochter in Nijverdal.

Plaats reactie

Voeg reactie toe

Neem gerust contact met ons op indien u materiaal wilt overnemen

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com