Piet Van Hoof won de Short Rally van Kasterlee. Tradities zijn er immers om in ere te worden gehouden en net als de vorige jaren speelden de Nederlanders een prominente rol. De spanning voor de deelnemers aan de VAS regionale competitie moest worden gezocht binnen de divisies en de klassen.
Verraderlijk
Zinderend heet werd het in de Kempen. Voor bepaalde mensen, zoals de ijscoman, betekende dit een recordomzet. Voor de rallydeelnemers gemengde gevoelens. Er was niet alleen de hitte, maar ook het feit dat het parcours kurkdroog en stoffig lag en dat veel droge aarde en zand vanuit de coupures op de baan terecht kwam. Het maakte het allemaal zeer verraderlijk. En dat zouden sommigen geweten hebben, zoals de broers Brulez, die de SEAT Ibiza afschreven na een klap tegen een boom. “Einde seizoen”, liet Lieven Brulez weten via zijn Facebook, “maar we zijn al blij dat we dit nog kunnen navertellen…”. Later op de dag zou ook Craenenbroeckx zijn Evo X, na een kwalijk uitziende crash, in de kant boren. Ook daar kwam men met de schrik vrij.
Dans
Voor Piet Van Hoof was het business-as-usual. De Nederlander reed met zijn Evo IV naar een voorsprong van drie seconden op de eerste proef. Daarna begon hij zijn vermenigvuldigingsdans: vijf seconden, dan tien, dan elf… tot hij op de laatste proef uitbolde en met 36 seconden verschil over de streep ging. Achter hem wisselden de achtervolgers af met Roald Leemans (Citroën DS3 R5) en Erik Van Loon (Subaru Impreza WRC). Van Iersel klampte nog even aan op de derde plaats maar toen hij met de Hyundai i20 R5 uit de wedstrijd verdween lag de weg naar het podium open voor respectievelijk Van Loon, tweede en Leemans derde. Een Nederlands podium dus.
Eer
Tegenstand moest er komen van een peloton aan BMW’s maar de achterwiel aangedreven wagens hadden op het droge zanderige parcours geen verhaal tegen de vierwiel aangedreven bolides. Tom Ceuppens plaatste zijn BMW 130i op de vierde plaats, Serge Vervondel (Lancer Evo VI), zesde en Kjell Vandenberghe (BMW E36 M3), zevende, volgden om de Belgische eer te redden.
Standpunten
Voor de VAS-kampioenschappen zagen we een aantal duidelijke standpunten. Stefaan T’Joens won met de Evo X opnieuw divisie 1-2, zijn zesde zege op zes deelnames. Desondanks is het Van de Vivere, 52e met de Subaru Impreza, die de nieuwe leider wordt in het kampioenschap. Stijn Blanchard had eveneens de kans om veel goed te maken in de tussenstand, maar hij smeet de handdoek in de zesde proef met een kapotte aandrijfas. Bij de divisie 4 oldtimers was het Bert Swerts met de Opel Manta die won. Ronny Declercq, tweede, doet een goede zaak in de tussenstand van het kampioenschap. Zien we de gele Opel nog terug buiten de Hemicuda? Koen Verhaeghe, derde algemeen en winnaar van zijn klasse, scoort belangrijke punten. Matthieu Lietaer gaf in Staden al aan resoluut voor het VAS-kampioenschap te willen gaan. Zijn deelname in Kasterlee moest hem op weg zetten maar hij kon slechts een vijfde plaats pakken bij de Oldtimers. Dick Lambrecht werkte koel af in Divisie 5 (Youngtimer) met de bescheiden Opel Corsa. Van een verre 41e plaats algemeen ligt hij niet wakker. De eerste plaats in de Divisie 5 brengt hem meer soelaas! En wat dan met de “koningsklasse”, Divisie 3? Steve Bécaert was af- wezig, evenals de leiders in de tussenstand, de neefjes Boone. Maar ook Kenneth Geldhof zagen we niet aan de slag in Kasterlee. In Divisie 3 blijft men dus op een status quo en zo wordt de volgende wedstrijd weer belangrijk. Afspraak in september voor de Short Rally van Oudenaarde.
Kris Peeters, organisatie
“Ik ben tevreden. Uiteindelijk hadden we wat tegenslag met enkele zware crashes en in de namiddag was er wat opstopping omdat de verbinding tussen de proeven wat te kort was en er teveel mensen tegelijk op de baan waren. De steun aan het kankerfonds kaderde binnen een initiatief dat de verenigingen van Kasterlee voerden. Ze vroegen of we wilden deelnemen. Uiteindelijk is het een goede manier om een weinig bekende sport, die niet dikwijls goed ontvangen wordt, te integreren binnen de gemeenschap.”
Eddy Van de Vivere, kampioenschapsleider Divisie 1-2
“Wij rijden zeker het volledige VAS-kampioenschap. Maar of we ook kampioen zullen worden is twijfelachtig. Tegen Stefaan T’Joens is niet veel te beginnen. We reden tot vorig jaar met huurauto’s. Maar we hadden veel problemen met onze wagen, veel opgaves en uiteindelijk dachten we na over de kost. Voor hetzelfde geld konden we zelf een wagen kopen. Samen met Mario De Pestel, een oude vriend van mij, begonnen we aan het avontuur. Vorige winter schaften we ons een Subaru Impreza aan. We werken zeker het kampioenschap af maar we proberen voor de tweede plaats te gaan. Ondertussen komen we goed overeen met de deelnemers in onze klasse en er hangt een goede sfeer. En … we staan op de eerste plaats!”
Uitslag
1 | Van Hoof P – Van Aken E | Mitsubishi Lancer EVO | 38:25,13 |
2 | Van Loon-Scholtalbers | Subaru Impreza | +36,14 |
3 | Leemans-Van Overdijk | Citroën DS3 | +1:52,45 |
4 | Ceuppens-Van Loon | BMW 130I | +2:23,72 |
5 | Muilwijk-Dutour | BMW M3 | +2:57,50 |
6 | Vervondel-Van Beneden | Misubishi EVO | +3:19,39 |
7 | Vandenberghe-Ozeel | BMW M3 | +3:47,38 |
8 | Tjoens S – Passchyn G | Misubishi EVO | +3:51,44 |
9 | Soetens-Goudsmits | Opel Kedett | +4:13,76 |
10 | Kobus-Nortier | Peugeot 208 | +4:15,31 |
11 | Van Loo-Smets | Peugeot 208 | +4:26,42 |
12 | Thijs-Umans | BMW E36 | +4:27,71 |
bron: VAS Dynamiek
Hoewel ik de rallysport al kende van tv, maakte ik in 2004 de sport, als onderdeel van een foto-opdracht, in levende lijve mee. Het rallyvirus had me direct te pakken. Ik bezocht steeds meer wedstrijden en de foto’s publiceerde ik via een eenvoudig opgezette website. Dat werd naderhand uitgebreid met het brengen van nieuws en zo ontstond website EventandSportNews. Deze is na jaren uitgegroeid tot het RallyNieuws van nu. Naast het plaatsen van persberichten van diverse teams uit binnen- en buitenland, schrijf ik ook eigen artikelen. Met enige regelmaat schrijf ik persberichten voor diverse teams.
Plaats reactie