RallyNieuws
Foto: BRC Media / Chris van Woensel & Rick Snaet - Mitsubishi Lancer WRC - Omloop van Vlaanderen 2016
Foto: BRC Media / Chris van Woensel & Rick Snaet - Mitsubishi Lancer WRC - Omloop van Vlaanderen 2016

Chris van Woensel geniet van winst 52e Omloop van Vlaanderen

Afgelopen vrijdag en zaterdag werd in en om Roeselare gestreden in de 57e ConXion Omloop van Vlaanderen, de zevende ronde van het Belgian Rally Championship. Er waren 87 wagens tot de start toegelaten.  Grote afwezige was Freddy Loix. Hij heeft inmiddels het kampioenschap op zak en zal in de East Belgian Rally proberen het kampioenschap voor de constructeurs binnen te halen voor Skoda.

Kris Princen had, ondanks het missen van het kampioenschap, beslist juist wél door te gaan. Een zwaar startveld, met de nodige R5’s en WRC’s zorgden voor de nodige concurrentie in de jacht op de winst. De eerste tien van de startlijst kende een zevental wagens uit de R5 klasse en een drietal deelnemers met een WRC. Al vroeg in de wedstrijd raakte Princen met zijn Peugeot 208 T16 van de weg en pas na 9 minuten kon hij zijn weg vervolgen. Volgens eigen zeggen bleef hij rijden om ritme op te doen voor de East Belgian Rally. Een twaalfde tijd was zijn deel.

Uiteindelijk kon  Chris van Woensel in de Mitsubishi Lancer WRC ’05, ex van Bob de Jong, de winst naar zich toe trekken. Chris bestempelde deze overwinning als één van de mooiste in zijn loopbaan als rijder. Veel geluk kende Chris in het verleden niet met de Mitsubishi maar in Roeselare

Bob de Jong, die met een naar Evo geüpgrade versie van de DS3 R5 deelnam, eindigde als gevolg van een lekke band op een achtste positie. Bernhard ten Brinke overleefde de natte vrijdagavond in de Skoda Fabia R5 en reed naar een tweede tijd, op zo’n anderhalve minuut achter Van Woensel. Exact de tijd die Ten Brinke verloor bij een foutje, als gevolg van een foute nota, op de Zilverberg. De Zweed Emile Bergkvist zette zijn DS3 R5 uiteindelijk op de derde plaats in het algemeen klassement.

Na lange tijd niet gereden te hebben zat Erik Wevers weer eens achter het stuur. Hij nam de Subaru Impreza WRC S14 mee naar Roeselare. Dat hij het rijden niet verleerd is bewijst zijn vijfde plek. Naast Erik zal Anton van Limpt die behoudens een aantal Dakar deelnames ook al een tijdje geen ‘reguliere’ rally heeft gereden. Het duo moest Melissa Debackere in een Skoda Fabia R5 voor zich dulden.

Hans Weijs jr. nam opnieuw plaats in de BMW 130i. Tijdens de ORC Rally eerder dit jaar reed Hans reeds in deze BMW. In Roeselare zat Arne Bruneel op de navigatorstoel. Zij voerden het klassement in de M-Cup aan. Het duo kreeg een straftijd van een minuut voor het niet goed volgen van het routeboek. Veel pijn deed deze straf uiteindelijk niet, Hans en Arne moesten de BMW met motorproblemen laten staan. Desalniettemin was Bruneel enthousiast over de snelheid en rijkunsten van Weijs jr. en zinspeelt op een mogelijk vervolg.

De Short Rally van Kasterlee bleek voor Guino Kenis niet gunstig gezind. Hij moest daar al snel opgeven. Ook in de Omloop van Vlaanderen kon Kenis de MINI John Cooper Works WRC niet aan de finish brengen. Hij beschadigde de ophanging van zijn rechterachterwiel en moest de strijd staken.

Vincent Verschueren bracht eveneens zijn auto niet aan de finish. Hij is door de wedstrijdleiding uit de wedstrijd gehaald wegens ‘handelingen aan zijn auto’ in controlezone 14E. Verschueren was in zijn Skoda Fabia R5 goed onderweg. Hij wist maar liefst zeven van de 19 klassementsproeven op zijn naam te schrijven maar kreeg problemen met de koeling van zijn Skoda en reed ook nog eens een lekke band. Het uitvallen van Kris Princen gaf Verschueren de mogelijkheid op te schuiven naar de tweede plaats in het kampioenschap.

Sjef Meersschaert kende deze wedstrijd ook geen geluk. Op de vrijdagavond kreeg hij problemen met het schakelmechanisme. Op de zaterdag volgde een herstart maar toch konden Sjef en Debbie Everse de finish niet halen. Andere BMW rijders die de finish niet zagen waren Wim Muilwijk, die met schoonzoon Maurice Kuijstermans reed. Een kapotte brandstofpomp zorgde ervoor dat ze uit de wedstrijd vielen. Ook Maarten Ruijten en Jurgen de Bruin moesten met hun BMW de strijd staken.

Van de 87 toegelaten deelnemers wisten uiteindelijk ‘maar’ 54 de finish te halen. Een uitvalpercentage van 38% laat zien dat deze wedstrijd zeker geen lichtzinnige is. De 182 wedstrijdkilometers, bijna geheel op asfalt, eisen veel van mens en materieel.

Plaats reactie

Voeg reactie toe

Neem gerust contact met ons op indien u materiaal wilt overnemen

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com