Drie maanden nadat Citroën de 2017 versie van haar world rally car op gravel liet debuteren, heeft deze nieuwe wagen nu zijn debuut beleefd op het asfalt. In het zuiden van Frankrijk, bij Aude, hebben Kris Meeke en Stéphane Levebvre ervaren hoe de wagen zich op verharde ondergrond gedraagt.
De engineers van Citroën Racing hebben ervoor gekozen om de eerste tests op het onverhard uit te voeren aangezien dit soort ondergrond het merendeel van het WRC beslaat. Volgens Technisch Directeur Laurent Fregosi kon zo als eerste de betrouwbaarheid getest worden, aangezien het onverhard de zwaarste omstandigheden zijn. Daarbij komt, volgens Fregosi, dat niet alle onverhard hetzelfde is terwijl de verschillen op asfalt minder groot zijn.
Reglementair zijn de verschillen tussen een asfalt setup en een gravel setup minimaal. Desondanks zijn deze verschillen vitaal. Het grootste verschil zit hem in de ophanging. “We gebruiken op asfalt lichtere onderdelen waardoor de grondspeling kunnen verkleinen. De aandrijflijn is ook aangepast aan de 18” wielen. Grote wielen betekent dat we grotere remschijven kunnen gebruiken, samen met water gekoelde remklauwen. Ook kunnen we volstaan met een lichtere protectie onder de auto en kunnen we het onderste deel van de voorbumper aanpassen aan het rijden op asfal,” gaat Laurent Fregosi verder.
“Tijdens de eerste sessie is vooral gewerkt aan het programmeren van het middelste differentieel. Het doel is om het vermogen, afhankelijk van de situatie, tussen het voor- en achteras te verdelen. Vanzelfsprekend zullen de afstellingen tussen de verschillende soorten asfalt anders zijn. De rijders konden daarnaast de verschillen ervaren van de diverse mechanische componenten, zoals de stijfheid van de veren, de anti-rollbar en het differentieel. Over het algemeen waren de ervaringen positief en weten we waar we staan. De betrouwbaarheid van de wagen liet het toe veel kilometers te maken,” vervolgt Lauren Fregosi.
Kris Meeke is enthousiast over het rijden in de nieuwe WRC. “Citroën heeft altijd goede auto’s voor het asfalt gemaakt en deze is daar volgens mij geen uitzondering op! Op asfalt merk je de verschillen met de 2017 versie pas echt, zoals de breedte, het toegenomen vermogen en het remvermogen! We gaan door met het testen zoals gepland en iedere keer leren we iets meer,” zegt Kris Meeke.
Met twee chassis voor het testwerk, één voor het gravel en de ander voor het asfalt, intensiveert Citroën de komende weken het testwerk op zowel het gravel als het asfalt. De engineers en rijders hebben maar één doel voor ogen: de Rallye Monte-Carlo op 16 januari 2017.
Hoewel ik de rallysport al kende van tv, maakte ik in 2004 de sport, als onderdeel van een foto-opdracht, in levende lijve mee. Het rallyvirus had me direct te pakken. Ik bezocht steeds meer wedstrijden en de foto’s publiceerde ik via een eenvoudig opgezette website. Dat werd naderhand uitgebreid met het brengen van nieuws en zo ontstond website EventandSportNews. Deze is na jaren uitgegroeid tot het RallyNieuws van nu. Naast het plaatsen van persberichten van diverse teams uit binnen- en buitenland, schrijf ik ook eigen artikelen. Met enige regelmaat schrijf ik persberichten voor diverse teams.
Voeg reactie toe