RallyNieuws
Bas Slob - BMW 325i - Rally van Putten 2015

Dankzij focus en ritme toch bokaal voor Slob Motorsport

Afgelopen zaterdag stond de Sulingen Rallye op het programma van Slob Motorsport. Een leuke wedstrijd: de wegen hebben een ander karakter dan in Nederland, de organsatie is prettig en alleen al de super proeven op het IVG Gelande terrein zijn reden genoeg voor Bas en Marieke Slob om naar Duitsland af te reizen voor deze rally. Vol vertrouwen stonden we met de auto aan de start. Alles wat er moest gebeuren na de Rally van Putten was goed gelukt binnen de twee weken die we maar hadden tussen deze twee wedstrijden. Stuurhuis en stuurbekrachtingspomp laten reviseren, carterpan vervangen, kleppen gesteld en nieuwe bodemplaat met nieuwe beugel.

Meteen op de eerste klassementsproef ging het al mis. Alle vloeistof van de stuurbekrachtiging was verdwenen en Bas zag motorolie onder de auto vandaan komen, maar hij kon niet zien waar het vandaan kwam. Het lekte niet hard gelukkig, maar een prettig idee is het geenszins. Pas na vier proeven hadden we de eerste service en de verbindingsroutes waren krap qua tijd waardoor Bas niet even rustig kon kijken wat er aan de hand was. Dat gaf onrust en afleiding op de proeven.

Bas z’n zonnebril gaf de eerste proef ook afleiding. Die was hij tijdens de haastige herstart vergeten op te zetten en vloog door de auto. Hierdoor maakte hij snel een foutje op een ‘onverwachte’ plek. Marieke had niet gezien wat de aanleiding was en werd daardoor weer onrustig. In combinatie met de onrust over de auto, liepen de eerste twee proeven voor geen meter.

Net voor de start van proef drie, toen we een klein beetje speling hadden op de verbindingsroute, kwamen we er achter dat als de motor liep, er geen olie lekte. Blijkbaar was er dan genoeg aanzuiging. Dat gaf al weer iets rust en de proef liep al weer wat beter. De focus en het ritme kwamen langzaam aan weer terug.

Na proef drie konden we vloeistof voor de stuurbekrachtiging bijvullen, maar die liep meteen weg. De kering bleek lek, dus daar was niets aan te doen. De olie lekkage was er ook nog. Met een aan alle kanten lekke auto, zakte bij ons op dat moment echt de moed in de schoenen. We zagen het somber in om überhaupt te kunnen finishen.

De vierde proef liep op zich weer aardig qua focus en ritme. Eén foutje op het eind. Bas hoorde ‘Scherp Links’ in de notes, maar op het oog leek dat geen scherpe bocht. Bas dacht dat moet vast rechts zijn en hij gaat rechts. Deze bocht zat blind achter een ander bocht, een split second beslissing. Snel proberen om te keren, maar zonder stuurbekrachtiging valt dat ook niet mee. Het steken heeft ons 19 seconden gekost bleek na het terugkijken van de beelden. Dure seconden wanneer we naar de einduitslag kijken van de rally.

Op de service hebben de jongens goed naar de stuurbekrachtiging en de olie lekkage kunnen kijken. Helaas was aan de stuurbekrachtiging niets te doen. De olie lekkage was deels opgelost, zodat we weer door konden rijden. Knop om in het hoofd en het het plezier was weer terug. De focus was terug en het liep daarna verder goed. Op de lange technische proeven op het IVG Gelande terrein hebben we op deze drie proeven consequent een tweede tijd in de Challenge gereden. Trots dat we ondanks de onrust in het begin en een hele rally zonder stuurbekrachtiging er toch er goed bij zaten qua snelheid!

Uiteindelijk een vierde plek in de 325i Challenge, tweede op de powerstage en de altijd mooie Dwarsliggersbokaal.

Superblij met ons serviceteam: Jan, Martin, Yoeri en Cindy, bedankt voor de hulp!

Foto: archief

Plaats reactie

Voeg reactie toe

Neem gerust contact met ons op indien u materiaal wilt overnemen

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com