RallyNieuws
Bob de Jong - Mitsubishi Lancer WRC - ELE Rally 2014

De 51e editie van de ELE Rally anders maar nog steeds uitdagend

De 51e ELE Rally, gehouden op 29 en 30 mei a.s. zal bol staan van verassingen. Dat liet de organisatie op woensdagavond weten tijdens de perspresentatie. Niet alleen de proeven maar ook de namen en rallywapens op de deelnemerslijst lijken alles in zich te hebben wat nodig is om er een mooi weekend van te maken.

Bekende proeven als Wintelre, Stiphout en Strijpse Kampen zijn volledig herzien. Ook andere proeven zijn niet onaangetast gebleven. De totale lengte van de wedstrijd bedraagt, verdeeld over 17 klassementsproeven, 164,43 wedstrijdkilometers waarvan 15,04 kilometers op onverhard wordt gereden. Inclusief de verbindingsroutes bedraagt de totale lengte van de wedstrijd 466,46 kilometers.

De grootste verandering is dat het gehele wedstrijdcentrum nu bij SchippersStop in Veldhoven is gesitueerd. Ook start en finish zijn nu bij SchippersStop ondergebracht. Op één terrein is dan gehele wedstrijd organisatie gehuisvest.

Dat betekent echter niet dat de ELE Rally volledig uit Helmond is verdwenen. Op de vrijdagavond zullen de proeven in de Helmondse omgeving worden verreden. Dan staan Asten, Somerlo en Stiphout op het programma. De klassementsproef Stiphout is  een industrieproef geworden. De drie proeven worden twee keer gereden. Er is tussentijds een remote service voorzien op het VDL terrein nabij Stiphout. De start zal om 19:17u vanaf het Startpodium op het serviceterrein zijn waarna de eerste van de zes proeven om 19:54u van start zal gaan. Om 00:21u zal de eerste auto het Parc Fermé inrijden.

Op zaterdag zal de strijd later aanvangen dan gebruikelijk. Hier is voor gekozen om de deelnemers de tijd te gunnen om op zaterdagochtend te gaan verkennen. Het bleek vooral voor ondernemers lastig om ook de donderdag, waarop in het verleden werd verkend, vrij te nemen of het bedrijf te sluiten. Door op zowel vrijdag overdag als op de zaterdagochtend een verken mogelijkheid te creëren kon aan deze bezwaren tegemoet worden gekomen. De eerste deelnemer zal op zaterdagmiddag om 12:00u het Parc Fermé uitrijden voor een service en om de zevende klassementsproef om 12:55u aan te vangen.

De proef op het militaire terrein Strijpse Kampen is volledig hertekent. Alle heuvels , met stijgingspercentages van 17 tot 25 procent zullen veel van de deelnemers gaan vergen. Volgens de organisatie zal deze proef een echte scherprechter gaan zijn. Deze proef staat drie keer op het programma.

Ook de publieksproef Son op het industrieterrein Ekkersrijt is dit jaar weer het slotakkoord van de wedstrijd. De finish zal om 22:46u op het finishpodium op het serviceterrein zijn. Daar zullen dan ook gelijk de winnaars worden geëerd met bekers en zullen, ter vergroting van de feestvreugde, de flessen worden ontkurkt.

Ook de organisatie van de ELE heeft te kampen met een gebrek aan officials. Het aantal kilometers dat op de zaterdag gereden kan worden is daardoor flink vermindert dan dat de organisatie zou willen.

Zoals inmiddels gebruikelijk kent de ELE Rally een goed gevuld deelnemersveld. Veel lokale matadoren pakken dan extra uit. Zo zal Jeroen Swaanen aan de start verschijnen met een full spec Ford Fiesta WRC en zal Erik van Loon met een Subaru Impreza S14 WRC aan de start verschijnen. Van Loon is met dit twee liter turbo geweld direct een grote kandidaat voor de eindoverwinning. Desondanks zal Swaanen de strijd niet schuwen. Dat belooft een mooie strijd aan de top te worden.

Met een op papier lichtere, maar modernere wagen zal, de winnaar van 2014, Bob de Jong aan de start verschijnen. Hij debuteert met zijn splinternieuwe DS3 R5. Hij nam afscheid van de Mitsubishi Lancer WRC die naar zuiderbuur Chris van Woensel is gegaan. Afgelopen maanden is hard gewerkt om de DS3 R5 op te bouwen. Tegenstand in zijn klasse kan Bob verwachten van Michiel Becx. Hij brengt zijn Ford Fiesta R5 mee waarmee hij in het Belgisch Rally Kampioenschap, ondank enkele uitstapjes, goede zaken doet.

Na een lange tijd niet meer gereden te hebben staat ook weer Jan de Winkel aan de start. In de vertrouwde Renault Clio R3 zal dit keer Harmen Hietbrink de rol van navigator op zich nemen. Harmen rijdt normaliter met Justin Borsboom in de West Euro Rally Cup, kortweg WERC genoemd.

Wat verder in het veld staan de BMW’s van de 325i Challenge. Zij strijden uiteraard ook voor een mooie plaats in het algemeen klassement maar meer nog voor het eigen kampioenschap. Bovendien kan de Dwarsliggerbokaal nog in de wacht gesleept worden. De leider in deze Challenge, Henk Bakkenes, moet zijn positie verdedigen tegen o.a. Bjorn Scherff die na een jaar afwezigheid weer met een nieuw opgebouwde wagen aan de start is verschenen.

De 325i Challenge is niet de enige cup die zich ingeschreven heeft. Ook de Nissan 350Z Rally Challenge heeft de ELE Rally op de kalender staan. In 2014 was de winst in deze Challenge nog voor Dirk Garvelink. Deze heeft zijn 350Z echter verkocht en heeft de overstap naar de rallycross gemaakt. Erwin Klippel zal zijn leidende positie in het klassement verdedigen. Stijn van Bree zit hem op de hielen met 12 punten achterstand.

Plaats reactie

Voeg reactie toe

Neem gerust contact met ons op indien u materiaal wilt overnemen

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com