RallyNieuws
Pascal de Baar - Renault - Dakar 2016

De Baar geeft Renault-truck flink de sporen op weg naar rustdag

“We hebben vandaag alles gegeven. Ik heb flink van mij afgebeten. We reden met de bek aan het stuur.” De adrenaline spoot de mannen van Mammoet Rallysport net na de finish van de zevende etappe nog om de oren. Een 14e dagklassering en een 11e plaats algemeen stemde Pascal de Baar, Wouter de Graaff en Martin Roesink meer dan tevreden.

“Meer zat er echt niet in,” aldus Pascal net na het passeren van de finish van de proef. “We hebben echt alles gegeven om een goed resultaat te behalen. Het grootste probleem voor ons is dat we veel vermogen verliezen op grote hoogte. Dat gebeurde vandaag ook.”

De etappe van Uyuni naar Salta was een hele onderneming. Naast 480 kilometer aan verbindingsroute moest er ook nog 336 kilometer tegen de klok gereden worden. De special stage werd bovendien in twee delen gesplitst.

Op weg naar Argentinië kwamen Pascal de Baar, Wouter de Graaff en Martin Roesink weinig of geen problemen tegen. De formatie van Mammoet Rallysport reed opnieuw een vrij stabiele etappe. Met de uiteindelijke 14e tijd konden de Renault-rijders dan ook prima leven. “Ja, dat is een goede klassering. Hoewel er misschien wel iets meer in had gezeten,” aldus de gedreven De Baar.

Het team van Mammoet Rallysport opende furieus. “Onze start was ongekend. Binnen 25 minuten hadden we de twee Tatra’s van Ardavichius en Vratny al te pakken. Ook Huigevoort in de MAN kregen we in het vizier. We gingen in die fase als een speer.”

Op grote hoogte verliezen we 200 pk
De Mammoet-truck moest vervolgens de bergen in en daar liet Pascal de Baar noodgedwongen een steekje vallen. “Het is niet anders, maar op grote hoogte komen we tekort. We verliezen misschien wel 200 pk aan vermogen.”

Aan het einde van het eerste deel van de klassementsproef kwam De Baar mede door het gebrek aan snelheid in de ijle lucht nog achter de MAN van Huigevoort terecht. Dat werkte als een rode lap op de bekende stier. “Ja, dat gaf ons een extra stimulans om in het tweede deel eens flink van ons af te bijten. We reden met ‘de bek aan het stuur’ en dan zijn we op ons sterkst. Binnen 20 minuten hadden we de MAN te pakken. We reden lekker en besloten gewoon door te stampen.”

Pascal de Baar voegde de daad bij het woord en zonder problemen eindigde het trio in de truck van Mammoet Rallysport als 14e. Volgens De Baar heeft de Renault geen krimp gegeven en kan de serviceploeg zich opmaken voor een echte rustdag. “We rijden met dezelfde set banden. Er is helemaal niets mis met de truck. We hebben alleen paar setjes remblokken verbruikt. De monteurs kunnen vandaag de truck in alle rust prepareren voor de etappe van maandag. Ik schat wel dat we een nieuwe remvoering nodig hebben.”
Op weg naar het bivak in Salta (“We moeten nog 300 kilometer voor we ‘thuis’ zijn”’) had De Baar geen enkele reden tot klagen. “We zijn zeer positief. De truck is echt goed. We hebben niet op 100% gereden, omdat we natuurlijk wel verantwoord moeten blijven rijden. Maar binnen de mogelijkheden hebben we alles eruit gehaald.”

We hopen in de duinen onze slag te slaan
Na de rustdag, die volgens de handelaar uit Beekbergen wel geschrapt had mogen worden (“We kunnen het hele jaar toch uitrusten..”) liggen er zeker nog kansen voor de formatie in de Renault. “Volgende week rijden we op normale hoogte. De truck is uitstekend en we gaan de duinen in. Dat geeft ons veel vertrouwen.”

De Baar, De Graaf en Roesink kijken vooral uit naar het avontuur in de ‘zandbak’. “We hebben inmiddels al 11 jaar ervaring in de duinen,” aldus Pascal, die aan zijn twaalfde Dakar Rally bezig is. “We hebben bovendien dit jaar een geweldig bandenaflaatsysteem. Daar verwacht ik heel veel van. Dat systeem is echt super en nog nooit zo goed geweest. We hopen in de Atacama-woestijn en de duinen dan ook onze slag te slaan.”

De vreugde in de cabine van de Mammoet Rallysport kende zaterdagavond dan ook geen grenzen. “We moeten nog een paar uurtjes rijden en dan zijn we in het bivak. Ik denk dat ik dan maar even op bezoek ga bij Michel Bacou en onze Franse vrienden. Dan drinken we met het Franse Renault-team een Ricard. Dat hebben we na een heftige week wel verdiend.”

Wouter de Graaff kan talenten tonen
Maandag trekt het Dakar-circus verder. De stoet trekt dan van Salta naar Belen. Naast een verbindingsstuk van 372 kilometer wacht een special stage van 392 kilometer. Niet alleen de duinen zullen maandag een scherprechter zijn. Ook voor de navigators wacht een pittige klus. De organisatie heeft laten weten dat in deze rit de waypoints (verplichte controlepunten) niet voor het oprapen liggen. Voor de 40-jarige Wouter de Graaff een uitgelezen kans om in zijn zevende Dakar Rally zijn navigatietalenten te tonen. De Graaff is voor de vijfde keer de ‘wegwijzer’ voor de Pascal de Baar in de Dakar Rally.

Plaats reactie

Voeg reactie toe

Neem gerust contact met ons op indien u materiaal wilt overnemen

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com