Een goed begin voor Maurik van den Heuvel, samen met monteur Wilko van Oort en navigator Peter Kuijpers. Een 20e plaats op de eerste etappe is een welverdiende finishplaats.
Op de eerste proef ging het meteen goed voor de mannen van DakarSpeed. Specialstage 1 is dan ook echt een proef die coureur Maurik ligt. Snelle offroad rallypaden waar met een gemiddelde snelheid van 125 km/u hard gereden wordt. De verschillen zijn dan ook erg klein. ‘Er viel meer te verliezen dan te winnen’, spreekt monteur Wilko wijselijk. Navigator Peter kwam direct goed in zijn ritme en navigeerde foutloos.
Volgens Maurik had er nog meer in kunnen zitten. ‘We hebben een halve proef in het stof gezeten van Adua, we waren zeker sneller dan hem. Er was echter geen mogelijkheid om hem voorbij te gaan’.
Na 500 kilometer hoorde het team het geluid van afbrekend metaal.
In eerste instantie werd gedacht dat er schade aan de cardanas was. Later, in het bivak, concludeerden de monteurs van DakarSpeed dat een gedeelte van het bandenaflaatsysteem los was gekomen. Deze kleine schade is snel en zorgvuldig gerepareerd, waardoor de truck er nu weer helemaal fris bij staat. Klaar voor Etappe 2!
Hoewel ik de rallysport al kende van tv, maakte ik in 2004 de sport, als onderdeel van een foto-opdracht, in levende lijve mee. Het rallyvirus had me direct te pakken. Ik bezocht steeds meer wedstrijden en de foto’s publiceerde ik via een eenvoudig opgezette website. Dat werd naderhand uitgebreid met het brengen van nieuws en zo ontstond website EventandSportNews. Deze is na jaren uitgegroeid tot het RallyNieuws van nu. Naast het plaatsen van persberichten van diverse teams uit binnen- en buitenland, schrijf ik ook eigen artikelen. Met enige regelmaat schrijf ik persberichten voor diverse teams.