RallyNieuws
Troela
Troela

De schaal van Integra

De uil van Minerva was laatst nogal trending in Nederland. Ik kende het dier niet en heb moeten opzoeken wat voor beest het precies was. Je kunt niet alles weten natuurlijk. Misschien was het wijze beest u ook onbekend net als de schaal van Integra, waar u nog nooit van gehoord heeft. Ik toevalligerwijs wel en zal u uitleggen waar die voor staat.

Momenteel is de schaal van Integra nog niet trending maar wat niet is, kan nog komen. Dat u er waarschijnlijk nog nooit van gehoord heeft en dat ik er zoveel van weet komt omdat ik het zelf verzonnen heb. Iemand heeft de eerdergenoemde uil ook ooit verzonnen dus waarom zou ik dan niet iets verzinnen?

Afgelopen weekend bevond ik mij in Bocholt. Gelukkig niet in de Duitse variant want dan had ik mij waarschijnlijk niet zo goed vermaakt. De vrijdag in het Belgische Bocholt was ronduit koud, de zaterdag ronduit heet. Er was prachtige (stoffige) rallyactie te zien, met een spannende strijd op diverse plekken in het klassement. Ik heb genoten.
Ik realiseer mij nu pas dat ik de Eikenprocessierups niet heb gezien. Jammer want dat zijn interessante en leuke diertjes en, hoewel ze nogal overlast kunnen bezorgen, heb ik, ondanks vele ontmoetingen, nog nooit last van ze gehad.

In een weiland met de zon op de met een Ford-pet getooide bol, viel mij iets op waar ik het antwoord niet op weet. Het gaat niet over de eerdergenoemde uil of de rupsen die zich in een optocht voortbewegen maar over het geluid dat rallyauto’s produceren. Zijn de geluidsnormen voor rallyauto’s in België anders dan in Nederland? Geen idee. Ook dit keer waren er diverse deelnemers die duidelijk luider klonken dan hun collega’s die in Nederland rondrijden.

Ik moest terugdenken aan de rally van Spa, vele, maar dan ook echt vele manen geleden. Daar stond ik op een prachtige proef toen er in de verte een rallyauto startte. Hoe ver dat weg was van het punt waar ik stond weet ik niet maar het geluid was overduidelijk aanwezig. Zo aanwezig zelfs dat ik hem de rest van de klassementsproef moeiteloos kon volgen en zelfs kon horen finishen. Toen de auto langskwam bij mijn kijkpunt, had ik de neiging om mijn oren af te dekken. Het geluid was bijzonder hard. Nu hoeft een hard geluid niet per se vervelend te zijn. Maar deze rallyauto had een naar, snerpend geluid. Een pijnigend geluid. Dusdanig opvallend dat het een onuitwisbare indruk maakte. Dusdanig opvallend om direct een maatstaf te zetten. Omdat het een Honda Integra betrof, wordt er sinds die dag van de schaal van Integra gesproken. Elke andere rallyauto wordt vergeleken met die Integra. Hoe was het geluid van de zojuist gepasseerde auto? Zes op de schaal van Integra? Ik denk toch een zeven. Er zat een naar en schel randje aan het geluid. Dan toch maar een 8 min?

Of een hard geluid mooi of niet is, is uiteraard afhankelijk van de luisteraar. Mijn favoriete muziek op stand 11 is geweldig maar er is ook veel muziek waarbij stand 1 naar mijn mening vele malen te hard is. Andere mensen zullen vast de tegenovergestelde mening zijn toegedaan of helemaal niet van lawaai of muziek houden. Kortom de schaal van Integra is een persoonlijke schaal. Misschien hebt u een eigen schaal. De schaal van BMW, de schaal van Lada, de schaal van Bauer of de schaal van Triggerfinger. Hoe het ook zij, 10 op mijn schaal van Integra is eigenlijk wel pijnlijk en werd afgelopen weekend een enkele keer bijna gehaald. Een ander heeft misschien bij dezelfde passage tot tranen toe bewogen (van geluk) staan genieten van het geluid.
Smaken verschillen. Gelukkig maar, anders zou het saai worden. Toch?

bron: Troelatalk

Plaats reactie

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com