RallyNieuws
Sébastien Ogier - ADAC Rallye Deutschland 2017
Sébastien Ogier - ADAC Rallye Deutschland 2017

De WRC puzzel is klaar

De stoelendans in het WRC lijkt ten einde. De vragen ‘wie doet het met wie’ en ‘wie doet het bij wie’ en vooral ‘doen alle teams komend jaar weer mee’ zijn zo langzamerhand beantwoord. Het verhaal begon in Frankrijk. Wat zouden Sébastien Ogier en Sébastien Loeb gaan doen?

Pensioen

Eerder in 2018 liet Ogier optekenen zijn carrière bij M-Sport voort te willen zetten, dan wel met pensioen te gaan. In Dovenby Hall bleek echter het budget voor een statuur als Ogier niet langer toereikend. Malcolm Wilson zou later verklaren dat M-Sport het salaris van Ogier niet langer kan betalen en hij zijn bedrijf hieraan niet ten onder zou laten gaan. Ogier wilde echter nog niet met pensioen en keek om zich heen.

Citroën Racing

Bij Citroën Racing wist men Ogier te overtuigen om, ondanks de geschillen in het verleden, toch weer voor hen te kiezen en zo geschiedde dan ook. Kris Meeke was eerder in 2018 reeds op non-actief gezet en van Toyota is Esapekka Lappi overgekomen. Het Franse team is de sponsoring van Abu Dhabi kwijtgeraakt waardoor het inzetten van een derde C3 WRC, bedoeld voor Sébastien Loeb, niet meer mogelijk bleek. Ook voor Mads Ostberg en Craig Breen bleek er uiteindelijk geen plaats meer. Er wordt inmiddels gesuggereerd dat Abu Dhabi in 2020 opnieuw haar financiële steun aan Citroën Racing zal gaan geven.

Hyundai Motorsport

Sébastien Loeb vond uiteindelijk onderdak bij Hyundai Motorsport. Hij wordt daar teamgenoot van Thierry Neuville, die nog een doorlopend contract heeft, net als Andreas Mikkelsen. Sébastien Loeb en Dani Sordo delen de derde i20 WRC van het team. Buiten deze Koreaanse boot valt dan weer Hayden Paddon. Hij zou, naar verluidt, één ronde van het kampioenschap, Finland, hebben kunnen rijden. Dat was voor de Nieuw-Zeelander niet voldoende. Daarop werd hij gelinkt aan M-Sport, ondanks dat Paddon in Nieuw-Zeeland als ambassadeur geldt voor Hyundai. Uiteindelijk liet Paddon zelf in een verklaring weten komend seizoen geen zitje meer te hebben in het WRC. Zijn navigator Sebastian Marshall vertrok naar het team van Toyota Gazoo Racing WRC, om daar naast Kris Meeke te gaan zitten.

Toyota Gazoo Racing WRC

Bij Toyota Gazoo Racing, die in 2018 het kampioenschap bij de constructeurs in de wacht wist te slepen, liet men Esapekka Lapi na twee seizoenen vertrekken en werd de door Citroën opzij gezette Kris Meeke verwelkomd. Daar zal hij, samen met zijn nieuwe navigator Seb Marshall, de derde Toyota Yaris WRC gaan besturen. Wat de reden van het uit elkaar gaan van Meeke en Paul Nagle, met wie Meeke zo’n 11 jaar samenwerkte, is niet duidelijk. Beiden hebben daar geen uitspraken over gedaan. Jari-Matti Latvala en Ott Tänak blijven de eerste twee Toyota’s besturen.

M-Sport

Bij M-Sport bleef het lange tijd stil. Sébastien Ogier was vertrokken en de bekendmaking van de nieuwe teamsamenstelling liet op zich wachten. Er kwam zelfs het bericht dat M-Sport uitstel had aangevraagd om de deelname aan het seizoen 2019 te bevestigen, net als de inschrijving voor de komende Rallye Monte-Carlo. Uiteindelijk kwam dan toch afgelopen vrijdag, de dag waarop ook de officiële inschrijving van het kampioenschap sloot, de bevestiging dat men weer van de partij is komend seizoen. Elfyn Evans gaat zijn vijfde seizoen bij het team in en zal genavigeerd worden door Scott Martin, daarbij afscheidnemend van Daniel Barritt. Zijn teamgenoot is Teemu Suninen. Ook Teemu zal komend seizoen met een nieuwe navigator gaan rijden: zijn landgenoot Marko Salminen. Tijdens de eerste ronde van het WRC, de Rallye Monte-Carlo zal, de van Skoda Motorsport afkomstige, Pontius Tidemand een derde Ford Fiesta WRC besturen. In 2014 streed hij reeds om een podiumplaats tijdens de Rally van Zweden. Het is echter voor de eerste keer dat hij dit doet in de huidige generatie word rally cars.

Management

Het zijn niet alleen rijders en navigators van plaats gewisseld. Ook bij het management van M-Sport zijn er veranderingen doorgevoerd. Zo zal de dagelijkse leiding van het WRC team niet meer bij Malcolm Wilson liggen, maar zal deze taak worden overgenomen door Richard Millener. Malcolm Wilson zal zich meer met de commerciële kant van M-Sport gaan bezighouden. De deelname aan het WRC is voor M-Sport het uithangbord voor de andere activiteiten. Volgend jaar wordt de nieuwe Fiesta R5 verwacht, waardoord de verkoop van de huidige R5 zal stagneren. Ook is onlangs de geheel vernieuwde Fiesta R2, die in het Junior kampioenschap zal worden ingezet, gepresenteerd en word het nieuwe Evaluatiecentrum geopend. Daarnaast moet Wilson zijn bedrijf met zo’n 300 medewerkers financieel weer op orde krijgen na twee seizoen de zesvoudig wereldkampioen op de loonlijst te hebben gehad.

Tekst: RallyNieuws

Plaats reactie

Neem gerust contact met ons op indien u materiaal wilt overnemen

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com