RallyNieuws

Dennis Kuipers overwint mist en regen gemankeerd Hellendoorn

Op vrijdagavond ging de strijd, toen al met flink veel vertraging, van start. Met zijn, naar laatste specificaties opgewaardeerde Ford Fiesta RS WRC, begon hij de strijd tegen de klok en naar later bleek, ook tegen de elementen.

Zijn directe tegenstander, Bernhard ten Brinke, reed met eenzelfde wagen maar mistte toch wedstrijdritme. Al op de eerste klassementsproef moest Bernhard ten Brinke ruim acht seconden toegeven op Kuipers junior. Uiteindelijk wist Dennis de strijd te winnen met iets meer dan twee minuten voorsprong. Derde werd Kevin Kooijman in de Mitsubishi Lancer Evo X R4. Hij moest ruim vijf minuten toegeven op Dennis Kuipers.

Op de vrijdagavond stonden zes klassementsproeven op de planning. Opkomende mist gooide echter roet in het eten. De mist bleek dermate dicht te zijn dat rijders niets meer konden zien. De derde proef werd door de organisatie geannuleerd en daarna werden de overige proeven ook geannuleerd. Een beslissing die gemengde reacties opriep. De meeste rijders waren wel van mening dat stoppen de enige juiste keuze was. Een aantal vonden dat er toch gereden zou moeten worden.

Voor de organisatie was het alleen de veiligheid die telde. Mocht zich een ongeval met één van de rijders voordoen, kon een eventuele traumahelikopter niet ter plaatse komen. Ook de hulpdiensten over de weg zouden (te) langzaam de plaats van ongeval kunnen bereiken. Daarnaast was het niet mogelijk voor officials om het publiek te kunnen zien. Op de rondkoers van de Luttenbergring kon de starter niet beoordelen of de weg voldoende vrij was zodat een deelnemer veilig kon starten. Na overleg met de voorrijder besloot de organisatie dan ook de vier resterende proeven te annuleren.

In de diverse social media regende het opmerkingen als ‘het scheiden van de mannen van de jongens…’ en ‘vroeger gingen we gewoon….’ Er waren mensen die beweerden dat de mist alweer opgetrokken was op die overige proeven en er gewoon had kunnen worden rijden.. Op het moment echter dat de organisatie een verantwoorde beslissing moest nemen was de situatie echter anders. Op zaterdagmorgen kon de wedstrijd weer van start gaan. Er was nog wel mist maar die trok gaandeweg de ochtend wel op om plaats te maken voor een stralende zon.

Opvallend was het lange wachten en daarmee de grote uitloop in het tijdschema. De oorzaak hiervan zou zijn dat de posten nog niet bemand waren, dat mobilofoons ontbraken en dat proevenchefs gestrande wagens persé, ook als ze wel veilig lagen, toch afgevoerd wilden hebben of dat afzettingslint ineens anders moest worden gedaan.

Op klassementsproef Mageleresch ging het fout voor Wesner Averesch in de BMW 325i. Hij brak zijn been en zat bekneld in zijn auto. Politiewagens die hiervoor onderweg waren naar de onheilsplaats waren, reden tegengesteld de lopende proef 10, Hellendoorn2, op. Dit schijnt zonder communicatie met de proevenbemanning te zijn gegaan. De politie reageerde schijnbaar op telefoontjes van omstanders die de 112 alarmcentrale belden. De operator schijnt niet te hebben beseft dat het hier om een rally in de regio ging. Dit ondanks uitdrukkelijke afspraken die een organisatie van een rally met deze dienst en de afzonderlijke hulpdiensten maakt. Ook Marius Reeder en zijn navigator Ivar Stein beleefden een hachelijk moment. Zij rolden hun Duitse achterwielaandrijver op proef 12, Rijssen. De witte BMW raakte zwaar beschadigd maar beide inzittenden zijn OK. Henk Bakkenes en zijn navigator Aaldert Aaltink wisten uiteindelijk de overwinning te pakken.

Op klassementsproef 14, Rijssen2, was het onverhard erg slecht geworden door de zware regenval. De wagens konden er niet tot nauwelijks doorkomen. Ook deze proef werd daardoor geannuleerd. In totaal was het ruim 30% van het parcours dat uit de wedstrijd gehaald moest worden.

Met ongeveer twee uur vertraging verschenen de rijders terug op het finishpodium. Naast de winnaars van dit evenement konden ook kampioenen worden gehuldigd. Arjen de Koning en zijn navigator Sander van Barschot werden kampioen in het Rallyclinic Nederlands Rally Kampioenschap 2014. Piet van Hoof, met naast zich Max Jacobs, werden kampioen in het Open Nederlands Rally Kampioenschap 2014.

In het Account Software Short Rally kampioenschap is nog niet beslist wie de winnaar is. Zowel Ruurd Ochse als Will Bruins moesten de strijd voortijdig staken. In Hengelo zal de beslissing in dit kampioenschap vallen. De overwinning in Hellendoorn was in ieder geval voor Jan Nijhof met de BMW Compact M3 en Henk-Jan Elbert als zijn navigator.

Bij de Nissans 350Z was het de 350Z Challenge kampioen Matthias Boon die de overwinning in de wacht sleepte. Mike Veldhuisen werd tweede bijna zes minuten en derde werd Roel van der Zanden, die zijn wagen pas kort voor het evenement weer klaar had na de problemen in de Omloop van Vlaanderen. Antoine Biesheuvel viel opnieuw uit.

In de Ford Fiesta Sport Trophy is het Mats van den Brand die aan de leiding gaat. Hij won met zijn Ford Fiesta R2 deze Trophy. Achter hem was het Timo van der Marel die bijna een minuut langzamer was. Kevin van Deijne eindigde op minder dan twee seconden achter Timo van der Marel. Leo van der Eijk crashte zwaar. Hij en zijn navigator Jac Gillis klommen op KP8 uit het wrak en konden vanaf de zijlijn de wedstrijd verder volgen.

Plaats reactie

Voeg reactie toe

Neem gerust contact met ons op indien u materiaal wilt overnemen

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com