RallyNieuws
Erik van Loon & Harmen Scholtalbers - Subaru Impreza S14 WRC - ELE Rally 2016
Erik van Loon & Harmen Scholtalbers - Subaru Impreza S14 WRC - ELE Rally 2016

Dennis Kuipers snelste maar Erik van Loon wint de ELE Rally

Tijdens de 52e ELE Rally was het Dennis Kuipers die 13 keer de snelste tijd neer heeft gezet. Erik van Loon zette in zijn Subaru Impreza S14 WRC ‘slechts’ vier keer een snelste tijd op de klokken. Toch mochten Erik van Loon en zijn navigator Harmen Scholtalbers op het finishpodium de bekers in ontvangst nemen en de champagne ontkurken. De bemanning van de Ford Fiesta RS WRC kwam als vijfde over het finishpodium.

Volgens Erik van Loon, die zelf de nodige foutjes maakte en daardoor de nodige tijd verloor, was Dennis de snelste en voelt zijn overwinning niet echt als een overwinning. Volgens hem moet de strijd op de proeven worden gevoerd en niet door zaken die buiten de proeven om gebeuren.

Dit was het gevolg van het besluit van de wedstrijdleiding, hangende een protest dat door Kuipers was aangespannen. Zo kon de  podiumceremonie doorgaan met de, op dat moment waarschijnlijke uiteindelijke winnaars. Dennis en Robin konden, hangende het protest, de wedstrijd officieel afmaken en bij het toekennen van hun protest alsnog tot winnaar worden uitgeroepen.

Het duwen van de Ford Fiesta RS WRC werd door het team omschreven als ‘in het kader van de veiligheid’. De andere optie was stoppen en op zaterdag via SuperRally opnieuw te starten. Daarmee was de kans op het podium wel definitief verkeken. Dennis had inmiddels te kennen gegeven voor de winst te willen gaan.

Een ‘judge of fact’ had (pas) in de loop van de zaterdag een rapport ingediend waarin stond dat de Fiesta RS WRC op de vrijdagavond niet op eigen kracht naar het Parc Fermé was gereden. De rijder met startnummer vier, Piet van Hoof, heeft met zijn Mitsubishi de Ford voortgeduwd.

Na de podiumceremonie volgde achter gesloten deuren de behandeling van het protest, waarbij alle partijen zijn gehoord. Diep in de nacht, het was inmiddels al de nodige uren zondag, viel het beslissende oordeel dat Dennis Kuipers inderdaad uit de uitslag zou worden geschrapt. Dennis en Robin tekenden tegen deze uitspraak geen beroep aan. Daarmee was het klassement, zoals dat op dat moment vastgesteld was, een feit geworden.

Bernhard ten Brink en Davy Thierie schoven daardoor naar een tweede plaats terwijl Jasper van den Heuvel als derde eindigde. Jasper stond met een Mitsubishi Lancer Evo X R4 ingeschreven maar tijdens de keuring bleek hij toch een N4 gekwalificeerde wagen te hebben meegebracht. Daarmee ging de winst in de groep N4 niet naar Antoine van Ballegooijen maar naar de leider in het kampioenschap, Jasper van den Heuvel en navigator Lisette Bakker. Van Ballegooijen werd daarmee tweede in de groep N4.

Mark van Eldik heeft aangetoond nog steeds gas te kunnen geven en zette zijn Skoda Fabia R5, uit de stallen van Wevers Sport, op een vijfde plaats, achter Piet van Hoof in de Mitsubishi Lancer Evo IV. Voor preparateur Wevers Sport een mooi resultaat met drie auto’s bij de eerste vijf. Zowel de Subaru Impreza S14 WRC van Erik van Loon, als drie Skoda Fabia’s R5 werden naar Brabant gebracht. Alleen de Fabia van Albert von Thurn und Taxis kwam niet over de finish. Op de klassementsproef Sint Oedenrode ging het voor de equipe mis. Een ambulance moest er aan te pas komen en de rijder werd ter controle afgevoerd naar het hospitaal, waar hij een nacht ter observatie moest blijven.

Op de service was ook nog de Fabia R5 van WRC2 rijder Nicolas Fuchs te bewonderen. Deze wagen was alvast meegenomen aangezien het team rechtstreeks van de ELE Rally door reed naar Italië. Daar wordt komend weekend de volgende ronde in het wereldkampioenschap rally gereden.

De ELE Rally werd dit jaar geplaagd door de weersomstandigheden. Op de vrijdag bleek, door de vele regen, dat het onverhard van de proeven Somerlo en Asten dusdanig slecht was geworden dat dit geschrapt moest worden. Ook de zaterdagproef Wintelre ontkwam niet aan het gummetje en werd ingekort vanwege het slechte onverhard. De klassementsproef bij Sint Oedenrode bleef gelukkig gespaard en het onverhard werd gespaard, hoewel het op de zaterdagmiddag even dreigend leek uit te zien.

In de eerste ELE Short Rally waren het Ronald Leemans en Remco van Overdijk die de met de eerste prijs aan de haal gingen. Zij wisten met hun Mitsubishi Lancer Evo V iets meer dan 42 seconden voor te blijven op de Nissan 350Z van Antoine Biesheuvel en Saskia Bleijenberg. Derde werden Hans Weijs en Jamilla van Altena in de Volkswagen Golf F2 kitcar. Alle tien deelnemers aan deze eerste ELE Short Rally wisten de finish te bereiken.

In de, eveneens eerste, ELE Legend Rally was het Michael Simon die samen met Rogier Simon de eerste plaats wisten bereik met de Volvo PV544 Sport. In de Ford Escort waren het Michel Ghysen en Eef de Jong die twee werden terwijl ben ten Hoven en Joell ten Hove met de BMW 1600-2 derde werden.

De 52e ELE Rally was ook de eerste wedstrijd in Nederland waar het systeem van RallySafe op grote schaal gebruikt werd. Het systeem  werkte ondersteunend voor de wedstrijdleiding maar ook voor het publiek kent het systeem zijn voordelen. Op de vrijdagavond echter bleek er in de app nog een vervelende bug te zitten. Deze kon gaandeweg de avond nog worden opgelost. De gebruikers hoefden alleen maar de nieuwe versie te downloaden en (opnieuw) te installeren. Daarna werkte het systeem goed.

Plaats reactie

Voeg reactie toe

Neem gerust contact met ons op indien u materiaal wilt overnemen

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com