RallyNieuws
Troela

Dreigend ontslag voor rallyrijders en navigatoren

Als rallyliefhebber zult u vast van auto’s houden. Deze aanname lijkt mij niet zo vreemd. Misschien leest u zelfs een autoblad en bent u op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op autogebied. Ik ben de gelukkige bezitter van twee abonnementen, een op een Nederlands en de ander op een Engels autoblad. In die bladen gaat het steeds vaker over elektrisch rijden. Daarnaast is er ook steeds meer aandacht voor autonoom rijdende voertuigen. Dat gaat volgens de journalisten de toekomst worden. Een stille toekomst waarbij de auto zelf de weg vindt, een soort openbaar vervoer op individueel niveau. Een toekomst die mij een beetje benauwd want ik ben nog een autorijder van de ‘oude stempel’: lekker zelf schakelen en sturen, onder begeleiding van een geluid dat aangeeft dat je goed bezig bent.

Daarom schrok ik van het bericht dat de auto’s die deelnemen aan het World Rallycross championship al vanaf 2020 geheel elektrisch gaan worden. Daarnaast rijdt er al even de Formule-E rond met dezelfde aandrijving. Ik heb naar die laatste klasse enkele keren gekeken maar het kan mij niet boeien. Ik heb al eens eerder geschreven dat ik niets heb met dit soort auto’s. Ik mis daarin toch een essentieel stuk beleving van de autosport namelijk het geluid.

Ik denk (hoop?) dat de toekomst van de rallysport er toch iets anders gaat uitzien. Waarschijnlijk zullen hybrideauto’s ooit hun intrede gaan doen. Maar volledige elektrificatie verwacht ik niet zo snel. Bij een WRX-auto wordt er enkele minuten hard gereden en dan is er weer voldoende tijd om op te laden of een batterij te wisselen. Bij de rallysport moet er veel meer gereden worden voordat er weer opgeladen kan worden. Dat lijkt mij nu nog een te groot logistiek probleem. Of er moet binnenkort iemand een accu op zakniveau uitvinden die een rijbereik van 200 kilometer heeft en in enkele minuten kan opladen tot 100%. Dan zal ook ik ‘om’ moeten. Of ik dan nog rally’s ga bezoeken? Ik heb werkelijk geen idee. Ik zal mijzelf te zijner tijd achter het lint een oordeel vormen en dan beslissen.

Naast het feit dat auto’s steeds meer op stroom gaan rijden, zijn er ook ontwikkelingen op het gebied van autonoom rijden. Er zijn al auto’s die zich door het verkeer kunnen bewegen zonder dat er feitelijk een bestuurder nodig is. Juridisch ligt dit allemaal nogal moeilijk in verband met mogelijke aanrijdingen en dergelijke. Maar deze ontwikkeling is niet te stoppen. Hoewel ik een fervent autorijder ben, die zelfs het schakelen niet uit handen wil geven, vind ik dit een goede ontwikkeling. Als ik zie waar redelijk wat exemplaren van de moderne autobesturende mens zich allemaal mee bezighouden tijdens het autorijden, dan ben ik voor het zo snel mogelijk invoeren van autonoom rijden. Je herkent ze aan de wisselende snelheden en het zwalkende rijgedrag. Als je ze inhaalt zie je dat verslavende kleine schermpje in de hand van de bestuurder. Er zijn namelijk heel wat mensen die de vermaledijde mobiele telefoon niet kunnen negeren tijdens het autorijden. Blijkbaar is het appen tijdens het rijden belangrijker dan de eigen veiligheid en, nog erger, de veiligheid van anderen. Dat je het risico neemt om jezelf te bezeren, snap ik niet en interesseert mij ook niet. Maar dat je moedwillig het risico neemt om een ander te bezeren (of erger) daar heb ik wel grote moeite mee. Laat de ‘appers’ op de weg lekker autonoom gaan, dan kunnen de mono-rijders gewoon blijven genieten van het ‘echte’ autorijden.

Stel nu eens dat de rallysport ook helemaal voor zero emission gaat, voor zover dat ooit echt zero zal zijn want alle elektriciteit moet ook opgewekt worden. Hoe zal de rallysport er dan uitzien? Dat kan ik u vertellen. Mogelijk hoort u piepende banden maar verder zal er weinig drama (in de goede zin van het woord) zijn. Stel nu dat een of andere slimmerik zo’n niets uitstotende en fluisterstille rallybolide ook uitrust met de techniek om autonoom te rijden? De navigator kan dan zijn of haar biezen pakken. Het systeem weet precies waar de auto is en heen moet. En de rijder dan? Op de openbare weg moet hij of zij, in verband met juridische aansprakelijkheid, nu nog in de auto zitten om te kunnen ingrijpen. Maar wat als de systemen onfeilbaar worden en er geen juridische bezwaren meer zijn? Dan kan ook de rallyrijder naar een rusthuis voor ex-rallyrijders om daar samen sterke verhalen over vroeger op te halen. Het rallypubliek kan dan genieten van zelfrijdende rallyauto’s. Maar wat is daar aan? Elke auto zal, indien die hetzelfde vermogen heeft als de concurrentie, theoretisch dezelfde tijd rijden omdat er geen fouten gemaakt worden. Computers maken namelijk geen fouten, tenzij de Russen toch willen dat er een Lada wint. Of de Koreanen liever een Hyundai de hoogste trede van het podium zien beklimmen. Misschien kan er een fanboost komen. Rallyfans kunnen stemmen welke auto er tijdelijk iets meer vermogen ter beschikking krijgt, waar het plotseling gaat regenen op de proef of wie er een extra setje nieuwe banden krijgt. Daar komt een speciale, betaalde app voor. Leuk verdienmodel.

Maar wacht eens even. Er kan nog veel meer geld worden verdiend! Aangezien de auto’s leeg zijn, kunnen er stoeltjes aan rallyfans verhuurd worden om een proefje in de auto mee te rijden. Kassa! Wie wil dat nou niet? Ik. Waarschijnlijk. Maar ik weet het nog niet zeker. Denk ik.

Tot zover de rally anno ‘ik heb nog geen idee of en wanneer’. Ik hoop en verwacht dat het niet zover zal komen. Dat we nog jaren van het ‘ouderwetse’ rally kijken kunnen genieten. Dus met geluid. En met rallyrijders en navigatoren. Maar hoe groot een nadeel ook is het heeft ook een voordeel, hoe klein dan ook. Mocht het toch zover gaan komen in de rallysport, dan is er zelfs een groot voordeel. Dan kunt u de vraag, die vast wel eens aan u gesteld is als u een rallyleek uitlegt wat uw grootste hobby is: ‘rij je zelf mee?’ eindelijk met ja beantwoorden. Zou dat niet gaaf zijn?

Bron: Troelatalk

Plaats reactie

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com