RallyNieuws
Wim Stevens & Wesley Stevens - Peugeot 206 RC - Drente Rally 2022
Wim Stevens & Wesley Stevens - Peugeot 206 RC - Drente Rally 2022

Drenthe Rally eindigt voor Stevens Rallysport in mineur

Afgelopen zaterdag, 19 maart 2022, stond voor Stevens Rallysport eindelijk weer een rally op de agenda: de JACKS’s International Drenthe Rally op en rondom het TT circuit van Assen.

Na een goede verkenning was het tijd om op vrijdag rond 17:15u te starten op het paddock in Assen en koers te zetten naar Kampen voor de eerste avond met zes klassementsproeven in het donker.

Verlichting

Op de eerste proef was het weer even wennen aan de auto en vooral de verlichting. Deze is in de winter vervangen en stond nog niet helemaal goed, waardoor Wim niet het vertrouwen had om echt door te rijden. Ook de tweede proef moest zo verreden worden vanwege het gebrek aan tijd. Ondanks deze strubbelingen waren de tijden best in orde. Op de derde proef werd er voorzichtig gestart omwille van de vele doordraaiers die al uitgereden en dus erg glad waren geworden.

De service werd opgezocht op een nette 27e plaats algemeen en tweede in de (nieuwe) klasse NC3. De auto werd op de Remote Service nagekeken en wat kleine dingen aangepast, maar verder was het een normale service. Hierna werden de drie proeven nogmaals verreden. Op sommige proeven was het lekker donker, maar over het algemeen werd er toch sneller gereden dan de eerste keer en dus was een nette 26e plaats algemeen een goed resultaat voor de eerste avond.

Onverhard

De volgende morgen was het vroeg opstaan om weer op tijd de auto te halen uit het wachtpark. In de servicetijd van 45 minuten werd de lampenbak gedemonteerd. Ook werden andere banden gekozen voor de circuitproeven waar ook een heel deel onverhard zat. Tevens werd er afgesproken dat Wesley alle eerste proeven van de boucle zou rijden en Wim de tweede proeven.

Nu was het dus de beurt aan Wesley om zijn seizoen achter het stuur te beginnen. Hij had ook wat tijd nodig om erin te komen na een langere tijd niet gereden te hebben en zei na de proef dat hij echt moest wennen om weer op snelheid op onverhard te rijden. Er waren echter nog drie kansen om de tijd te verbeteren.

Op de verbindingsetappe werd het stuur weer overgegeven aan Wim. Het begin ging best aardig en het eerste onverhard werd nog net zonder schade verlaten. Omdat Wim iets teveel aan de handrem hing kwam er een IBC bak erg dichtbij.

Motor

Na het korte werk op het junior TT circuit kwam de equipe op het tweede gravelstuk. Tijdens het gasgeven was er ineens een ratel te horen en daarna niks meer. Wim probeerde nog om de auto te starten omdat in eerste instantie werd gedacht dat de aandrijving kapot was, maar de motor van de Peugeot deed niets meer. Ook begon het in de auto te roken en werd de auto snel op het circuit aan de kant gezet zodat ze niemand in de weg zouden staan.

Na een korte blik onder de motorkap was snel duidelijk dat de motor de geest had gegeven, want heel de motorruimte zat onder de olie en er was een gat te zien aan de voorkant.

Eenmaal weer thuis aangekomen werd er goed gekeken en al snel was het zeer duidelijk dat de motor niet meer te redden is. Nu is het team druk bezig een andere motor te maken om op 21 mei toch aan de start te verschijnen van de thuiswedstrijd, de 57e ELE Rally. Hopelijk zien we jullie dan weer allemaal.

Bron: Stevens Rallysport

Plaats reactie

Neem gerust contact met ons op indien u materiaal wilt overnemen

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com