RallyNieuws
Wim Stevens & Janinne Beerthuis - Peugeot 206 RC - GTC Rally 2022
Wim Stevens & Janinne Beerthuis - Peugeot 206 RC - GTC Rally 2022

Dubbel pech op een dag

Voor Stevens Rallysport stond 9 juli 2022 in het teken van de derde rally in zeven weekenden tijd. Na de ELE Rally en de Vechtdalrally stond nu de GTC Rally op het programma. Omdat Wesley ieder moment vader zou kunnen worden van zijn tweede kind, werd er opzoek gegaan naar een andere navigator.

Deze werd gevonden in de persoon van Janinne Beerthuis, welke geen onbekende is binnen het team. De GTC Rally was haar thuisrally en dus was het plan om tijdens het verkennen er alles aan te doen om zo goed mogelijk alles op papier te zetten. Dit zodat de rally meteen vol gestart kon worden.

Slecht nieuws

Even na half elf ging de equipe op pad voor de vier klassementsproeven die ze moesten rijden. Het verkennen ging goed en er kwamen best wat bekende punten naar voren van de voorgaande jaren die hier gereden werden.

Tegelijkertijd met het verkennen was ook Wim Senior op pad gegaan voor de keuring en meestal is het geen nieuws is goed nieuws. Alleen nu belde hij iets na half twaalf al tweemaa,l dus werd er de oproep toch beantwoord. Bij de keuring is er ‘iets’ geknakt en nu komt er olie onder de Peugeot uit, werd er gemeld.

Meteen zette Wim koers naar het serviceterrein om polshoogte te gaan nemen bij de auto. Wim Senior en Jeroen hadden de onderplaat al verwijdert en een eerste diagnose uitgevoerd. Het differentieelhuis was gescheurd en daar liep de olie uit helaas. Als dit tijdens de rally gebeurd is het normaliter einde verhaal, want dat is niet binnen de servicetijd te repareren. Maar omdat ze nu nog ruim vier uur hadden voordat ze over het podium moesten, werd er besloten om de versnellingsbak te gaan demonteren en te kijken wat er mogelijk was qua reparaties. Nadeel hiervan was wel dat Wim de verkenningen niet af kon maken maar Janinne heeft gelukkig nog wel de proeven kunnen rijden met een andere equipe.

Nieuwe bak

Na een goed uur lag de bak naast de auto, dankzij hulp van de mannen van VDZ racing en MVH Rallysport. Een korte blik in de bak leverde gebroken tanden op welke niet meer in de rally te gebruiken waren. Wim Senior en Jeroen zijn meteen de thuis achtergebleven monteurs gaan bellen om onderdelen te gaan verzamelen en Wim Junior is met spoed naar huis gereden om dit alles weer tot één geheel te maken. Wat kleine tegenslagen en twee uur later werd om 15:00uur de terugreis ingezet vanuit Best.

Dankzij de erg behulpzame mensen van het serviceterrein kon hij doorrijden tot op de serviceplaats en de montage van de nieuwe versnellingsbak kon beginnen. Wederom werd hulp aangeboden door de mannen van VDZ racing en zo werd de klus in een uur tijd geklaard, precies op tijd om om 17:13u over het startpodium te rijden.

Wennen

Op de eerste kp’s was het dan ook weer even wennen om met een andere (lees langere) versnellingsbakverhouding te rijden en dat was ook wel te zien aan de tijden. Deze konden het tempo van de ELE Rally en Vechtdalrally nog niet bijna volgen, terwijl Wim er alles aan deed om zo snel mogelijk te gaan. Janinne moest er ook weer even inkomen na een aantal jaar niet genavigeerd te hebben maar die had het tempo er sneller in dan de auto.

Na de eerste lus van vier proeven was het tijd voor de service en hier werd vooral tijd besteed aan het controleren van de bak. Gekeken werd of deze geen lekkages had en of alles nog goed vast zat. Ook werden de normale dingen bekeken maar gelukkig zag alles er goed uit. Dus konden ze weer op weg naar voor nog een keer dezelfde proeven.

De proeven vijf en zes gingen naar wens maar op de zevende proef was Wim (weer eens) te fel bezig om een voorganger in te halen en daarbij werd er op het onverhard van ‘De Hel’ iets te lomp gereden. De auto sprong hierdoor een paar keer in en uit de gaten die er zaten. Voor het publiek en de aanwezig pers was het mooi, maar voor de equipe iets té. Janinne had daarna last van der schouder, Wim van zijn rug en de rode leeuw van erg veel zand in de voorwielen, waardoor er nog maar maximaal 120km/u gereden kon worden door het trillen. Na de proef werden de wielen meteen ontdaan van een emmer zand en kon aan de achtste proef worden begonnen.

Einde

Halverwege de proef was het helaas ineens einde verhaal, in een links-rechts combinatie was er ineens een grote knal te horen in en buiten de auto. Tijdens het uitrollen werd het geluid niet minder en dus werd de auto stilgezet om snel even onder de kap te kijken. Hier was een gat te zien in hetzelfde huis als in de ochtend in de andere bak. Nu was het wel einde rally helaas, waar het team eerder op de dag nog hard had gewerkt om toch de start te halen.

Met dank aan Rookie Automotive Events, Carprof van Dun, De Vries Autoschade, Combiflex bestickering, AS chiptuning/Autobedrijf Smulders, Wimo Fotografie, onze grote club van 50 en familieleden, dat we dit seizoen na de motorschade toch weer op pad konden gaan. Maar nu er twee versnellingsbakken kapot zijn, gaan we eerst eens bekijken wat de schade nu gaat worden en dan wordt bekeken of we nog ergens aan de start verschijnen.

Bron: Stevens Rallysport

Plaats reactie

Neem gerust contact met ons op indien u materiaal wilt overnemen

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com