Van 22 tot 25 juni zal Boezinge weer volledig in het teken staan van de Ypres Historic Rally. Deze wedstrijd voor historische rallywagens is toe aan zijn 24ste editie. Net zoals de moderne wedstrijd is de FIA Ypres Historic Rally uitgegroeid tot een absolute topwedstrijd van het FIA European Historic Sporting Rally Championship.
Maar, al snel groeide de behoefte om naast deze Europese wedstrijd een tweede luik te organiseren voor historische rallywagens die niet beschikken over een FIA-paspoort. Heel wat auto’s in het Belgisch rallykampioenschap beschikken over een nationaal technisch paspoort en zijn gebouwd op basis van een technisch reglement met meer vrijheid. Om deze teams te laten genieten van de unieke sfeer van de Ypres Historic in Boezinge, werd een nationale nevenwedstrijd gelanceerd.
Ondertussen zijn we meer dan 10 jaar verder en mogen we spreken van twee aparte wedstrijden onder de benaming van de Ypres Historic Rally. De FIA-deelnemers reden de voorbije jaren zelfs een ander parcours dan de nationale deelnemers.
Om een einde te maken aan de verwarring en om de winnaars van de twee wedstrijden op gepaste wijze en met de nodige uitstraling te kunnen vieren, werd beslist om de nationale Historic-wedstrijd een eigen benaming te geven. Voortaan spreken we dus van de FIA Ypres Historic Rally en de Ypres Classic Rally.
Hoewel ik de rallysport al kende van tv, maakte ik in 2004 de sport, als onderdeel van een foto-opdracht, in levende lijve mee. Het rallyvirus had me direct te pakken. Ik bezocht steeds meer wedstrijden en de foto’s publiceerde ik via een eenvoudig opgezette website. Dat werd naderhand uitgebreid met het brengen van nieuws en zo ontstond website EventandSportNews. Deze is na jaren uitgegroeid tot het RallyNieuws van nu. Naast het plaatsen van persberichten van diverse teams uit binnen- en buitenland, schrijf ik ook eigen artikelen. Met enige regelmaat schrijf ik persberichten voor diverse teams.