RallyNieuws
Hermen Kobus & Erik de Wild - Skoda Fabia R5 - Rallye Sulingen 2017
Hermen Kobus & Erik de Wild - Skoda Fabia R5 - Rallye Sulingen 2017

Duits podium met Nederlands tintje in Rallye Sulingen

De winst in de ADAC Rallye Rund um die Sulinger Bärenklaue was voor Rene Mandel en Dennis Zenz, in de Ford Fiesta R5. De tweede plaats was voor onze landgenoten Hermen Kobus en Erik de Wild, in een Skoda Fabia R5. Derde werd. De derde plaats was er voor Peter Corazza en Jörn Limbach in de Mitsubishi Lancer Evo 9.

Giertank

De Duitse kampioen van 2016, Fabian Kreim, werd van te voren getipt als de winnaar, nu Christian Riedemann voorlopig nog is uitgeschakeld. Hoewel Kreim de vrijdagavond als leider van het klassement afsloot, moest hij zijn meerdere erkennen in een giertank. Op de eerste proef van de zaterdagochtend kwam hij met een wiel hierin vast te zitten. “Ik heb gewoon te laat geremd,” zegt Fabian Kreim hier zelf over. “Ik heb nauwelijks schade aan de Skoda Fabia R5, maar ik zat met één wiel zo vast geklemd, dat ik er zonder hulp van buitenaf niet meer uit kwam.” Dominic Dinkel, in de Ford Fiesta R5, nam de leiding over, tot ook hij de strijd moest staken, op dezelfde klassementsproef van de volgende boucle. Mandel en Zens kwamen zo aan de leiding en gaven deze positie niet meer uit handen.

Banden

Hermen Kobus was op vrijdagavond voorzichtig begonnen. Ook stond hij niet op de goede banden. Deze mochten worden opgesneden, maar dat bulletin had het team echter gemist. Hij sloot de vrijdagavond als negende af. Dit maakte hij op de zaterdag echter ruimschoots goed. Hij kwam steeds meer in zijn ritme en daarmee legde hij de druk bij de top van het klassement. Na de achtste klassementsproef had hij de tweede plaats in handen en gaf die de rest van de wedstrijd niet meer uit handen.

Uitvallers

Dat er niet lichtzinnig over deze wedstrijd moet worden gedacht, blijkt wel uit de lange lijst met uitvallers. Een dertigtal equipes konden de ruim 160 wedstrijdkilometers niet volbrengen. Voor een aantal deelnemers moest zelfs een ambulance ter plaatse komen. Er werden dan ook drie van de 13 klassementsproeven geannuleerd. Hier bewees RallySafe eens te meer dat het een toegevoegde waarde heeft. Via dit systeem kon een aantal deelnemers na de crash, waarbij het in eerste instantie goed leek af te lopen, toch medische assistentie vragen.

Voor Marius Reeder en Ivar Stein viel de twijfelachtige eer te beurt om als eerste Nederlanders uit te vallen. Zij kregen op de verbindingsetappe naar de service elektrische problemen aan hun BMW 325i. Op de eerste klassementsproef van de zaterdag waren er ook problemen voor Gert-Jan Kobus en Radboud van Hoek in de Peugeot 208 R2. Later die ochtend moesten ook Dirk de Boer en Egbert Kamp hun BMW 325i aan de kant zetten. De BMW had een jump niet overleefd. Datzelfde gold ook voor Gerben Brouwer en Niels Kroeze. Zij moesten na dezelfde jump hun Audi Quattro S2 aan de kant zetten. Met de finish in het zicht, waren het Thom de Jong en Dinant Klumpers die problemen kregen. Net als bij Gerben Brouwer was ook hier de versnellingsbak de boosdoener.

Finish

Beter ging het met Mark Jansma en Sascha van Veen. Zij wisten het nieuwe wapen van Krosto Techniek Rallyteam, een Subaru Impreza, aan de finish te brengen. Aan de finish gaf Mark aan dat de wedstrijd voor hen probleemloos was verlopen en dat de Subaru heel goed was bevallen. Ook Martin van Brussel kijkt tevreden terug op deze wedstrijd rondom Sulingen. Hij startte, samen met navigator Bart Stax, in de nieuwe Ford Fiesta ST150. Enthousiast gaf Martin aan de finish aan erg blij te zijn met zijn nieuwe auto en dat naarmate de wedstrijd vorderde, hij steeds meer in zijn element kwam.

Plaats reactie

Voeg reactie toe

Your Header Sidebar area is currently empty. Hurry up and add some widgets.

Er rust copyright op de inhoud van deze website
Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com