RallyNieuws
Tim en Tom Coronel met Allard Kallf

Eén Dakar, twee Coronels

Met een wederom verbeterde buggy zal Tim Coronel in 2015 aan de start staan van een zware rally in Zuid Amerika. Op vier januari gaat de wedstrijd van start in het Argentijnse Buenos Aires om daar op 17 januari, na 8500 kilometer, ook weer over de finish te komen.

De organisatie heeft een aantal nieuwigheidjes ingevoerd. Zo zijn er in 2015 de marathon etappe voor auto’s en trucks. De motoren kenden dit al. Aan het eind van een etappe mogen de servicemonteurs niet aan de auto of truck komen. Dit moet de bemanning geheel zelf doen. Een andere nieuwigheid is het opsplitsen van de rustdag. De motoren en quads hebben de rustdag op 12 januari terwijl de auto’s en trucks dit al op 10 januari doen.

Voor Tim lijkt het zelf onderhouden van de buggy geen problemen op te leveren. Hij heeft de nodige technische kennis en kent de opbouw van de buggy. Volgens zijn zeggen is het belangrijkste dat hij zijn buggy heelhuids aan de finish van de etappe te brengen.

De buggy is het afgelopen jaar flink onderhanden genomen. Het geheel is lichter geworden, mede door de speciaal ontwikkelde 18,5” banden en de kevlar-titanium onderdelen. De Hayabussa motor van Suzuki levert 235 paardenkrachten. Dat is 20pk meer dan dat Tim vorig jaar tot zijn beschikking had.

In 2014 liet de buggy hem nog op de tiende etappe in de steek. Broer Tom, toen ook aanwezig wachtte Tim op in het bivak aan het einde van de negende etappe. Toen het hem te lang duurde ging hij de woestijn in om te zoeken en bracht hem terug naar het bivak. Een in recordtijd uitgevoerde reparatie zorgde ervoor dat Tim de tiende etappe toch kon starten. Later die dag deden problemen met de koppeling hem alsnog de das om.

In 2015 zal broer Tom ook weer in een buggy de etappes afleggen. Ondanks dat hij in 2009 al eens zei dat het mooi was geweest, “been there, done that!” De zender RTL7 heeft hem uiteindelijk toch zover gekregen toch weer deel te gaan nemen. Hij zal als coureur en reporter verslag van deze rally doen. Een verslag van binnenuit om te laten zien wat het is om de Dakar van binnenuit mee te maken. Een tweede buggy staat voor hem klaar.

Het Maxxis Dakar Team bestaat naast de broers Coronel ook uit motorrijder Jurgen van den Goorbergh. Hij maakt geen gebruik van de servicecrew die in de snelle assistentietruck en in het bivak aanwezig zijn. Hij moet van start tot finish alles zelf doen. Niemand mag iets aan de motor doen. Alles wat hij denkt nodig te hebben voor de motor, persoonlijke verzorging en wat de A.S.O. opgeeft wat in een overlevingspakket moet zitten, zit in één kist die Jurgen zelf de gehele wedstrijd meeneemt. Daarmee gaat hij terug naar de oorsprong. De Fransman Thierry Sabine die zelf eens verdwaalde in de Libische woestijn en later vond dat iedereen een dergelijke ervaring zou moeten kunnen meemaken.

Voorts bestaat het team nog uit Kees Koolen die op een quad zal deelnemen en Mohammed Abu Issa Dakar, eveneens een Quad rijder.

Voor de ondersteuning zorgen een snelle assistentietruck met Frans- en Martijn Lankveld en Mark van den Heuvel. De servicetruck is bemand door Han Kuipers, Ed Hijstek en Danny Bolluijt.

Plaats reactie

Voeg reactie toe

Neem gerust contact met ons op indien u materiaal wilt overnemen

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com