Komende zondag, 31 oktober, zal wederom de Twente Rally worden verreden. Meer dan honderd deelnemende equipes zullen naar Hengelo afreizen om daar de strijd tegen de klok aan te gaan. Noodgedwongen is het evenement dit jaar een eendaags evenement geworden. Als gevolg daarvan is de Twente Shortrally dit jaar komen te vervallen. Wel is er de Historic Rally. De Twente Rally geldt dus dit jaar alleen voor het Open Nederlands Rally Kampioenschap en het Nationaal (junior) Rally Kampioenschap.
Kraamkamer
De Twente Rally kent, gezien de deelnemerslijst, een internationaal karakter. Vooraan het veld staan een elftal auto’s uit de R5 klasse, waarbij Melissa Debackere het spits mag afbijten met startnummer 1. Het startveld wordt afgesloten met 17 deelnemers uit de Peugeot 206 Rally Cup. Deze cup lijkt inmiddels de kraamkamer voor de rallysport te zijn geworden. Menig deelnemer aan deze cup is inmiddels doorgegroeid en heeft andere, snellere, auto’s opgebouwd. De spits zal worden afgebeten door Hans Weijs in de Toyota Yaris GR, een auto die op de Nederlandse klassementsproeven nog niet eerder heeft gereden. Dirk de Boer zal met zijn BMW 325i bij de Historics de dans openen.
De wedstrijd kent vier klassementsproeven die elk drie keer worden verreden. Daarbij worden dan 134 kilometers op snelheid afgelegd. Hiervan is 97% van de ondergrond verhard. De finish is dit jaar voorzien rond de klok van 17:41u. Grote afwezige dit jaar is de DHL Arena die normaliter op de Diamantstraat in Hengelo is gesitueerd.
Budget
Ook het vinden van financiële middelen is dit jaar een groot probleem. Diverse sponsoren hebben besloten dit jaar geen of een sterk verminderde bijdrage te doen. Dit als gevolg van de nog immer voortdurende coronapandemie, waardoor bedrijfs- of VIP feesten en sponsorbijeenkomsten erg moeilijk te organiseren zijn. Dankzij The Rally Foundation is er toch een dusdanige financiële basis gevonden om de wedstrijd te kunnen organiseren. De Vechtdalrally bleek de afgelopen twee jaar namelijk dermate succesvol te hebben gedraaid en daarmee is de Twente Rally dit jaar veilig gesteld. The Rally Foundation is de samenwerking tussen de Zuiderzeerally, de Vechtdalrally, de Twente Rally en sinds kort ook de Drenthe Rally.
Als gevolg van deze financiële basis heeft de organisatie ook moeten besluiten om in bochten toch meer baakschilden te moeten plaatsen om het uitrijden van die bochten te voorkomen. Het herstel van een uitgereden bocht is dermate duur gebleken dat dat flink drukt op het budget.
Tekst: Edwin Hengelman
Hoewel ik de rallysport al kende van tv, maakte ik in 2004 de sport, als onderdeel van een foto-opdracht, in levende lijve mee. Het rallyvirus had me direct te pakken. Ik bezocht steeds meer wedstrijden en de foto’s publiceerde ik via een eenvoudig opgezette website. Dat werd naderhand uitgebreid met het brengen van nieuws en zo ontstond website EventandSportNews. Deze is na jaren uitgegroeid tot het RallyNieuws van nu. Naast het plaatsen van persberichten van diverse teams uit binnen- en buitenland, schrijf ik ook eigen artikelen. Met enige regelmaat schrijf ik persberichten voor diverse teams.
Plaats reactie