RallyNieuws
Dirk de Boer & Egbert Kamp - BMW 325i - Centraal Nederland Rally 2017
Dirk de Boer & Egbert Kamp - BMW 325i - Centraal Nederland Rally 2017

Eerste 325i Challenge winst voor Smets & Vesters in Barneveld

De eerste wedstrijd van het jaar, altijd het begin van een seizoen waarvan het einde onbekend is. Maar ook het eind en het verloop van zo’n eerste wedstrijd na een lange winterstop valt moeilijk te voorspellen. Zeker dit jaar was dat het geval voor de 325i Challenge. De deelnemers kwamen allemaal met een speciaal verhaal naar Barneveld voor de Centraal Nederland rally. Een ding hadden ze echter gemeen, ze konden niet wachten om hun dwarse bolides weer goed de sporen te geven. Want naast het feit dat het nieuwe seizoen eindelijk weer was begonnen, was de nieuwe Centraal Nederland rally tevens een mooi vooruitzicht. Nieuwe proeven in een voor velen nieuwe omgeving, altijd leuk in ons kleine rallyland.

Slob Motorsport start verrassend

Hoe ze het deden weten we nog steeds niet precies, maar Bas en Marieke Slob reden op de eerste proef direct een snelste tijd. En dat met een volledig nieuwe, ongetestte auto die pas op de ochtend van de rally klaar was. Een knappe prestatie al was de voorsprong op Dennis en Frank-Willem Jochems maar een kleine anderhalve seconde. Aan het eind van deze eerste proef begon voor Jochems racing een rally met tegenslagen toen de derde versnelling niet meer gebruikt kon worden.

Ook binnen deze anderhalve seconde het team van Smets racing met Peter Smets en Nick Vesters. Ondanks wat twijfel over de auto voorafgaand aan de rally, direct er goed bij aan het begin van de middag. Het PrestonPalace rallyteam met de terugkerende Dirk de Boer en Egbert Kamp had iets meer achterstand doordat het ritme nog niet direct gevonden werd. Echter met niet veel meer dan 10 seconden achterstand niets om voor te schamen na zo’n lange afwezigheid.

Na de tweede proef van de dag zagen we Bas en Marieke nog steeds aan de leiding staan, ondanks een scratch van Peter en Nick. Dit was maar met 0.1 seconde en dus erg close. Voor Dirk en Egbert was het nog steeds wennen, wat in combinatie met een 360 graden spin bijna een minuut achterstand opleverde. Meer achterstand was er voor Dennis en Frank-Willem. De gehele proef werd noodgedwongen in de vierde versnelling gereden, wat het team uiteindelijk een normtijd opleverde en een flink tijdsverlies. Hun kans op de overwinning verdween hiermee als sneeuw voor de zon.

Smets rallyteam haalt het beste naar boven bij Slob Motorsport

Daar waar Bas en Marieke te maken kregen met een onwillige handrem op proef drie, daar liep voor Peter en Nick alles op rolletjes op de eerste proef na de eerste service. Smets rallyteam nam hiermee de leiding over van Slob Motorsport en voerde de druk op. Voor Dennis en Frank-Willem werd proef drie er eentje zonder problemen, wat zich vertaalde in een goede tweede tijd op de proef. Een vierde tijd was er voor Dirk en Egbert die maar een kleine acht seconden toegaven op de snelste tijd. Met andere woorden, het ritme was na twee proeven weer helemaal terug.

Op de lange proef vier kwam de ware potentie van Bas en Marieke naar boven. De auto reed nu feilloos over de proef en ook het koppel zelf zat er weer helemaal goed ingespeeld in. Met maar liefst 24 seconden voorsprong kwam de leiding in de wedstrijd stevig in handen van Slob Motorsport. Was dit de beslissende slag? Want wat konden Peter en Nick op de resterende twee proeven nog doen aan een achterstand van ruim 20 seconden? Voor Dirk en Egbert was deze proef er eentje van het show maken en veel plezier beleven. Een snelle tijd werd er dan ook niet gereden, wel een heleboel glimlachen. Voor Jochems racing keerde de pechduivel weer net zo snel terug als dat hij vertrokken was. Nu was het een lekke band die wederom voor een normtijd zorgde.

Overwinning voor Smets rallyteam na onverwacht slot

Met twee normtijden en geen uitzicht meer op enige verbetering in het klassement, ging het tempo van Jochems racing een tandje naar beneden. Ondanks dat reed het team alsnog een tweede tijd op de afsluitende Power Stage en namen daardoor toch nog een paar welverdiende extra punten mee naar huis. Dirk en Egbert reden op proef vijf nog een keurige derde tijd, maar op de afsluitende proef van de rally viel de auto plots stil. Na een snelle check bleek de gaskabel losgeschoten. Maar handig als het team is, werd dit euvel vrij rap weer verholpen en kon het team zijn weg vervolgen. Maar dit kon een normtijd helaas niet voorkomen.

Een andere normtijd zou de beslissing brengen in de wedstrijd. Door remproblemen bij Bas en Marieke konden Peter en Nick weer tijd terugvechten op proef vijf en nog even laten zien dat ze niet zonder slag of stoot de overwinning wilden laten liggen. Het verschil werd teruggebracht tot net geen 18 seconden. Onder normale omstandigheden voldoende voorsprong voor Bas en Marieke met nog een proef te gaan tot de finish. En inderdaad waren het Peter en Nick die de snelste tijd reden op de Power stage. Een zeer sterke prestatie. Deze aanval kon door Bas en Marieke niet afgewend worden door een al vroeg in de proef opgelopen lekke linker voorband. Doorrijden had geen nut en dus werd er gekozen een rondje eerder dan gepland de proef te verlaten en een normtijd te pakken. Een overwinning die tot aan de laatste proef zeker leek, ging alsnog in rook op. Erg zuur natuurlijk, maar het team was meer dan tevreden met de getoonde snelheid en het behalen van de finish met de nieuwe auto.

Op naar Sulingen voor ronde twee

Ook al wonnen ze dus niet, Bas en Marieke wonnen voor zichzelf en het team toch door het bereiken van de finish. Een compliment aan het hele team dat zo hard gewerkt had de weken vooraf aan de wedstrijd. Dat werken was bij Peter en Nick ook nodig geweest, maar dan in mindere mate. Dit resulteerde wel in een afwachtende houding ten aanzien van de prestatie van de auto, wat achteraf ongegrond bleek te zijn. De auto hield zich namelijk heel de rally voorbeeldig. Tel daarbij het sterke optreden van Peter en Nick zelf op en je kunt niet anders zeggen dan dat deze eerste zege meer dan verdiend was.

Dik verdiend was ook de winst van de Dwarsliggersbokaal van Dirk en Egbert. Het besluit om vooral te genieten na zo’n lange rallyloze periode liet zich vertalen in een meer dan prettig ogende rijstijl. Niet alleen ging het team weer ouderwets dwars, het ging ook zeer beheerst en met een mooi tempo. Het echte werk zeg maar. Het echte werk (winnen zoals vorig jaar bij de GTC rally) zat er voor Dennis en Frank-Willem deze wedstrijd door pech nog niet in. Maar de nieuwe auto bleek tussen de tegenslagen door een snelle en kan de strijd met de andere teams dus zeker wel aan. Met meer geluk liggen er bij de volgende wedstijden genoeg kansen in het verschiet.

Naar dit geluk gaan onze deelnemers op zoek in het eerste weekend van mei in het Duitse Sulingen. Een totaal andere wedstrijd waar ervaring telt. De kaarten kunnen daar dus zomaar helemaal anders geschud worden. Maar of daar de leiding in het kampioenschap van Peter en Nick in gevaar komt is de grote vraag. Want met de maximale score van winst in de wedstrijd en winst op de Powerstage staan deze mannen stevig aan de leiding in het klassement.

Uitslag Centraal Nederland rally

1. Peter Smets en Nick Vesters [Smets rallyteam] 2. Bas Slob en Marieke Slob [Slob Motorsport] 3. Dirk de Boer en Egbert Kamp [PrestonPalace rallyteam] 4. Dennis Jochems en Frank-Willem Jochems [Jochems racing]

Plaats reactie

Voeg reactie toe

Neem gerust contact met ons op indien u materiaal wilt overnemen

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com