Tekst: Van Loon Racing / Foto: Willy Weyens
Een toeristisch ritje naar Bolivia was het eerste deel van de marathonetappe zeker niet voor Erik van Loon. Al vroeg in de zevende etappe explodeerde een wiel van de Mini. Met maar twee reservewielen bij zich én een spekgladde route als gevolg van noodweer onderweg, koos Van Loon eieren voor zijn geld. Met de dertiende tijd was hij niet ontevreden.
Met 321 kilometer (na een verbinding van 392 kilometer) was de zevende etappe best een zware. De omstandigheden werden door noodweer met hagel en slagregens nog slechter. “Het was een zware klus,” vond Erik van Loon. “Door de hagelbuien was het spekglad. Je moest heel goed oppassen.”
Van Loon moest sowieso voorzichtig doen, want al in het begin van de special reed hij een wiel kapot op een crack in het pad. “Ik had twee reservewielen bij me, waarvan er één is gebruikt nu. Morgen moeten we ook nog terug. Dus ik heb geen risico’s genomen.” Later liep er ook nog een differentieel warm. “Niks terminaals, dus het komt wel goed. Veel tijd heb ik niet verloren en ik heb mijn belangrijkste concurrenten achter me gelaten. Ik sta nog altijd gewoon zesde.”
In Uyuni is een park ingericht, waar de deelnemers zelf hun auto’s moeten servicen. Dat valt alleen niet mee: “Alles zit vol modder.”
Hoewel ik de rallysport al kende van tv, maakte ik in 2004 de sport, als onderdeel van een foto-opdracht, in levende lijve mee. Het rallyvirus had me direct te pakken. Ik bezocht steeds meer wedstrijden en de foto’s publiceerde ik via een eenvoudig opgezette website. Dat werd naderhand uitgebreid met het brengen van nieuws en zo ontstond website EventandSportNews. Deze is na jaren uitgegroeid tot het RallyNieuws van nu. Naast het plaatsen van persberichten van diverse teams uit binnen- en buitenland, schrijf ik ook eigen artikelen. Met enige regelmaat schrijf ik persberichten voor diverse teams.
Voeg reactie toe