RallyNieuws

Eindelijk winst voor Henk & Cindy in 325i Challenge

Normaal gesproken is de Sulingerland rally in Duitsland voor de meeste deelnemers al een pittig uitstapje buiten de landsgrenzen. Maar dit jaar gooide het regenachtige weer er nog een schepje bovenop. De acht aanwezige 325i Challenge teams moesten dus alle zeilen bijzetten om de rally tot een goed einde te brengen.

In die opzet slaagden de meeste deelnemers dan ook. Henk Bakkenes en Cindy Verbaeten deden dit uiteindelijk het best van allen en wonnen, na vaak dichtbij te hebben gezeten, dan eindelijk een wedstrijd om de 325i Challenge. Meer dan verdiend mogen we wel zeggen. Het duo begon de wedstrijd op een rustig tempo en bouwde de snelheid gestaag op. Op proef vijf werd er door een foutje zo’n 15 seconden verloren maar het verdere wedstrijdverloop was foutloos. Helaas was de techniek dit niet. Bij de start van proef zes ontstonden koelingsproblemen die provisorisch gerepareerd konden worden. Gevolg was echter wel dat er de rest van de rally koelwater bijgevuld moest worden om de temperatuur onder controle te houden. Op dat moment stond er een stevige tweede positie op het scorebord achter Frank Gerritsen Mulkes. Op proef acht kreeg Frank met z’n eigen portie pech te maken en schoven Henk en Cindy door naar de eerste positie. Door drie snelste tijden achter elkaar stelde men deze positie al min of meer zeker. Nog even was er schrik door toedoen van een defecte fusee (gevolg van een jump), maar deze kon op de service binnen de tijd vervangen worden door het serviceteam. Daarna was het behouden naar de finish, alwaar de champagne dit jaar extra gesmaakt zal hebben.

 

Behouden naar de finish rijden was er voor Frank Gerritsen-Mulkes en Gert-Jan Nijkamp niet bij. Zij zetten dan n.l. nog even hun beste dwarse beentje voor om alle problemen van deze rally van zich af te schudden. En daarmee doen ze het voltallige publiek meer dan een plezier mee. Het begon allemaal zo mooi, onder de moeilijke gladde omstandigheden in de ochtend de rest van het veld meteen op forse achterstand zetten, met zo’n anderhalve minuut na vier proeven. Geen vuiltje aan de lucht, zo leek het. Helaas werd er een aantal maal lek gereden en kreeg het duo op proef acht met remproblemen te maken waardoor meer dan vijf minuten werden verloren. Op de resterende proeven werd er nog flink gas gegeven maar meer dan een vijfde plaats zat er niet in voor de kampioenen van vorig jaar. Nog twee teams kregen met de pechduivel te maken en haalden hierdoor het einde van de rally niet. Wesner Averesch en Jan Beumer kenden een moeizame rally die, liggend op een zevende positie, op proef negen ten einde kwam toen de benzinetank lek werd gereden op een degelijk Duits paaltje. Ook Johan Goverts en Simon Bol haalden het eind van de rally niet als gevolg van een gescheurde carterpan. Tot die tijd noteerden de mannen uit Hardenberg keurige tijden en boden ze aardig partij aan de overige deelnemers. De auto is dus dik in orde en ook raken de heren al aardig op elkaar ingespeeld. We kunnen dus nog wat verwachten van het team van JG Lifting Solutions tijdens hun thuiswedstrijd komend weekend.

Voor Albert Bouwhuis en Arjan Reefhuis is Hardenberg ook min of meer een thuiswedstrijd. Maar in Sulingen lieten ze zien ook ver van huis de weg te weten. In wat voor de mannen van Autosport A2 de eerste wedstrijd van het jaar was, was het flink wennen aan het nieuwe onderstel van de 325i. Dat dit goed lukte bleek wel uit een tweede tijd op de eerste proef van de dag en de derde positie aan het eind van de rally, na een mooi gevecht met Marius Reeder die pas tegen het eind van de rally werd beslecht. Helaas in het nadeel voor Albert en Arjan door een spin op de laatste proef waar nog even alles op alles werd gezet voor de tweede plaats. Op positie twee eindigden dus Marius Reeder en Ivar Stein die nu eindelijk eens geen problemen met de auto kenden en zelf ook weinig fout deden. Lange tijd lagen ze vierde, maar na het uitvallen van Frank werd dit P4. Door continu snelle tijden werd aan het eind van de rally Albert Bouwhuis nog net voorbij gereden en staan de eerste punten van het seizoen genoteerd. Achter Marius zagen we Sjef Meersschaert en Debbie Everse over de meet komen op positie vier, waar ze in Emmeloord de finish niet haalden met hun nieuwe auto. Ook hier was het wennen geblazen aan het nieuwe onderstel en werd lang niet alle potentie van de nieuwe set-up benut. Na een ietwat teleurstellende ochtend werd er ‘s middags een paar tandjes bijgezet wat zich vertaalde in flink verbeterde tijden en een paar plaatsen winst. Winst was er in maart voor Bjorn Scherff en Youp Scheffers tijdens de TankS rally. Deze keer was het starten in Sulingen nog even in gevaar door het oplopen van een gebroken teen. Maar als een echte prof liet Bjorn het gips er een week eerder dan gepland vanaf halen en stond gewoon aan het vertrek in Sulingen. Problemen gaf dit verder niet, maar de motor draaide verre van probleemloos vanaf proef zeven. Uiteindelijk zat er niet meer in dan rustig uitrijden en zorgen dat de finish gehaald werd. In de tussentijd werd er toch veel geleerd door het debuterende team en staan de mannen nog steeds aan de leiding in de tussenstand.

 

Na deze enerverende wedstrijd op Duits grondgebied is het over een week al weer tijd voor de derde afspaak van het jaar. Dan staat de 325i Challenge aan de start bij de Autosoft Vechtdal rally, deels op Duits grondgebied, met traditiegetrouw veel dwarse teams aan de start. In de korte tussenliggende tijd zijn de beelden van de Sulingerland rally te bekijken op Youtube.

 

Plaats reactie

Voeg reactie toe

Neem gerust contact met ons op indien u materiaal wilt overnemen

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com