RallyNieuws
Rally Safe Nederland
©EventandSportNews

ELE Rally zet in op RallySafe

Tijdens de 52e editie van de ELE Rally, gehouden op vrijdag 3 en zaterdag 4 juni, gaat de organisatie een unieke samenwerking aan met RallySafe Nederland. Dit bedrijf timmert flink aan de weg met een uniek systeem dat voor zowel organisaties als het publiek vele voordelen biedt.

Het RallySafe systeem staat inmiddels onder grote internationale belangstelling. Zowel het ERC als het WRC hebben grote interesse getoond om op termijn dit systeem in te gaan voeren. Diverse nationale bonden, zoals die in België, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk, zijn zeer geïnteresseerd. Ook in Nederland worden de mogelijkheden tot invoering ervan onderzocht.

Volgens Antoine van Ballegooijen is dit systeem één van de mogelijkheden om de Nederlandse rallysport weer naar een hoger plan te tillen. De eigenaar van Rookie Rally & Race Clinics, het bedrijf dat een totale ‘driving experience’ aanbiedt, maakt het mede mogelijk om RallySafe breed in te zetten. “Er moet in Nederland ingezet worden op het weer aan de start krijgen van zoveel mogelijk  deelnemers. Er zijn een flink aantal rijders die, vooral bij de grote meerdaagse  wedstrijden, moeten afhaken omdat de inschrijfgelden te hoog zijn. Dit systeem kan organisaties helpen efficiënter met mens en middelen om te gaan waardoor op termijn de kosten terug gedrongen kunnen worden. Daarnaast wordt de veiligheid flink verbeterd aangezien bij een incident direct te zien is waar en hoe ernstig het is.”

“Voor het publiek is een groot startveld ook interessant,” vervolgt Antoine. “Dat biedt het publiek namelijk een grote diversiteit aan auto’s en dus veel spektakel. Daarbij komt dat RallySafe via de eigen app veel directe informatie over de wedstrijd, zoals tijden, tussentijden en live tracking biedt. Wil je naar het volgende publiekspunt? Ook daarin voorziet de app door je er naar toe te loodsen. Van het publiek mag hier best een kleine bijdrage voor gevraagd worden. De tijd van gratis is voorbij, dat is sowieso al lang niet meer te betalen.”

Wedstrijdleider Radboud van Hoek is blij dat Rallysafe over het volledige evenement kan worden ingezet. “RallySafe is bij uitstek geschikt voor de Legends omdat je er relatief eenvoudig mee kunt controleren of de deelnemers niet sneller dan de toegestane maximum of gemiddelde snelheid mee rijden. Daarnaast biedt het systeem zoveel meer op het gebied van veiligheid en timing. Als een auto té abrupt stopt of onverhoopt gaat rollen, krijgen wij bij de wedstrijdleiding direct een alarm te zien, nog voordat de auto stil staat. Daardoor kunnen we direct handelend optreden. Interactie van de bemanning is dan niet eens meer nodig. De volgende auto’s krijgen ook een alarm op hun display en kunnen zo, indien nodig, de eerste hulp verlenen.”

“Een ander veiligheidsaspect is dat waar het gaat over publieksveiligheid. Het wordt echt steeds moeilijker om voldoende officials te mobiliseren om de proeven ‘dicht’ te krijgen,” gaat Radboud verder. “Dankzij RallySafe kunnen we de officials veel effectiever inzetten op die punten waar we publiek verwachten. Op die punten waar geen publiek kan of mág komen, vertrouwen we op Rallysafe om over de veiligheid van de deelnemers te waken. Op deze wijze blijft de veiligheid voor iedereen gewaarborgd.

“RallySafe timmert al een tijdje aan de weg in Nederland en daarbuiten,” vervolgt Radboud. “Tijdens de GTC Rally van afgelopen jaar werd een ander, Belgisch, systeem gebruikt. Wij wilden nu wel eens zien wat RallySafe kan en zijn dan ook blij dat het nu op grote schaal zal worden ingezet. Iedere deelnemende auto krijgt het systeem ingebouwd en dan kunnen we zien of de beloftes waargemaakt kunnen worden. Als navigator heb ik al eens met het systeem aan boord gereden en dat is me erg goed bevallen.”

Hans Poortman, eigenaar van RallySafe Nederland, kijkt met het volste vertrouwen naar deze uitdaging. “RallySafe werkt nauw samen met Rallytiming, die al jaren de tijdwaarneming verzorgt. We kunnen met het systeem van RallySafe elke mogelijke uitdaging aan. Dankzij de satellietcommunicatie is iedere auto nauwkeurig te volgen en zijn we niet afhankelijk van de dekking van bijvoorbeeld een 3G of een 4G netwerk, of liever gezegd, het ontbreken er van. We kunnen daardoor zowel de wedstrijdleiding als het publiek op hun wenken bedienen. De wedstrijdleiding aan de ene kant heeft een geweldig instrument om de wedstrijd te kunnen monitoren op het gebied van timing en veiligheid, terwijl het publiek aan de andere kant de wedstrijd nog uitgebreider kan volgen dan in het verleden mogelijk was.”

Lees ook: Rallysafe Nederland timmert flink aan de (inter-)nationale rallyweg

Plaats reactie

Voeg reactie toe

Neem gerust contact met ons op indien u materiaal wilt overnemen

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com