RallyNieuws
Kris Meeke - Citroën DS3 WRC - Rally Argentina 2015

Emotionele Kris Meeke winnaar dynamische Rally van Argentinë

De uit Noord Ierland afkomstige Kris Meeke, ooit als talent gespot door wijlen Colin McRae, wint in de vierde ronde in het WRC, de Rally van Argentinië. Daarmee was het zijn eerste overwinning in het WRC. Citroën, voor wie de resultaten dit seizoen tegenvielen, had hiervoor wel teamorders uitgevaardigd. Mads Ostberg mocht Meeke niet meer aanvallen en beiden moesten in hun respectievelijke posities de finish halen. Op de derde plaats was de de Brit Evan Elfyns die de laatste podiumplaats behaalde.

Daar waar op de vrijdag zijn grootste concurrenten uitvielen, bleven Meeke en zijn navigator Paul Nagle, in zijn Citroën DS3 WRC overeind. Na de publieksproef op donderdag zat hij Sebastien Ogier in de Volkswagen Polo R WRC al op de hielen. Vanaf de vrijdag nam hij de leiding over en bouwde zijn voorsprong uit. De laatste proeven reed hij controlerend uit en ook in de afsluitende Powerstage was het behouden van zijn leidende positie belangrijker dan het behalen van de extra punten. In het verleden reed Meeke al vaker aan de leiding van een rally maar torpedeerde uiteindelijk zichzelf. Dit keer klopte alles en kon hij zijn inspanningen bekronen met een overwinning.

Naarmate de wedstrijd vorderde kwam teamgenoot Mads Ostberg dichterbij. Hij wist de achterstand tot minder dan 20 seconden terug te brengen. Daarnaast behaalde hij in de Powerstage de derde plaats wat hem nog eens een extra punt opleverde. Ostberg was na de zesde klassementsproef Jari Matti Latvalla in de Volkswagen Polo R WRC in het klassement voorbijgegaan en de tweede plaats overgenomen. Uiteindelijk moest Latvala op de elfde proef de pijp aan Maarten geven.

Het was een bijzondere wedstrijd in Argentinië. Op de eerste dag vielen er al slachtoffers. Zo waren het Sebastien Ogier, Andreas Mikkelsen, Ott Tänak, Haydon Paddon en Lorenzo Bertelli die de strijd om een podiumplaats konden vergeten. Tänak kwam bij het doorkruisen van een watersplash een steen onder water tegen. Mikkelsen kreeg problemen met zijn voorwielophanging na een lekke band. Dit kon op de service opgelost worden. Desondanks viel hij een proef later uit vanwege problemen met de stuurbekrachtiging.. Bij Paddon meldde diverse problemen aan versnellingsbak, uitlaat, aandrijfas en turbo. Uiteindelijk moest de hele motor uitgebouwd worden om een nieuw uitlaatspruitstuk te monteren. Ogier had problemen met de benzine toevoer. Uiteindelijk konden alle rijders onder het Rally2 reglement op de zaterdag herstarten.

Bijzonder was de manier waarop Thiery Neuville aan de langzaam rijdende Mikkelsen liet merken dat hij er voorbij wilde. Na wat links en rechts kijken tikte Neuville met zijn Huyndai i20 WRC de Volkswagen Polo R WRC van achter aan waarna Mikkelsen plaats maakte.

In de afsluitende Powerstage waren het Mikkelsen en Neuville die hun wagens aan de kant moesten zetten. Zij reden vlak na de start met de rechterachterkant over een uitstekende rots waardoor hun wagens werden opgetild en met een gebroken ophanging achterstevoren kwam te staan. De Volkswagen Polo R WRC van Mikkelsen gleed daarbij achteruit door en beschadigde daarbij zo mogelijk de achterkant nog verder. Neuville probeerde toch de finish te halen maar moest later toch zijn Hyundai i20 WRC parkeren.

De negende klassementsproef moest worden geneutraliseerd. Haydon Paddon kwam na een jump verkeerd terecht en raakte van de weg. Daarbij raakte hij een aantal toeschouwers die daardoor medische zorg nodig hadden en naar een ziekenhuis afgevoerd moesten worden. De verwondingen leken zich niet als levensbedreigend aan te zien. Paddon en Kennard kwamen ongedeerd uit de Hyundai i20 WRC.

Voor Volkswagen was het geen goed weekend. AL in het begin kon Ogier een goede eindklassering vergeten door problemen met de brandstof toevoer. Hoewel hij de volgende dag onder het Rally2 reglement verder kon rijden was een goede klassering verkeken. Hij eindigde de rally op een 17e plaats. Ook Jari-Matti Latvala kreeg met dezelfde problemen te maken en moest in de voorlaatste klassementsproef zijn auto parkeren. Daarvoor had . De enige overgebleven Volkswagen rijder, Mikkelsen, katapulteerde zichzelf uit de wedstrijd in de Powerstage.

Bij Citroën heerste blijdschap met de bovenste twee plaatsen op het ereschavot.  Daarmee doet het team goede zaken in het kampioenschap wat betreft de punten voor de constructeurstitel. Het team werd wel geholpen door het uitvallen van leider in kampioenschap Volkswagen en de verzwakte positie van M-Sport en Hyundai. Zoals het bijna spreekwoordelijke cliché zegt: to finish first you first have to finish! Dat hebben ze bij Citroën goed begrepen en de kansen met beide handen gegrepen!

Plaats reactie

Voeg reactie toe

Neem gerust contact met ons op indien u materiaal wilt overnemen

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com