RallyNieuws
Henk Vossen - Mitsubishi Lancer Evo X - Rally Monte Carlo 2016

Ervaring en bandenkeuze brengen Vossen en Smeets succes

Onder sterk wisselende weersomstandigheden hebben Henk Vossen en Eddy Smeets in de WK Rally van Monte Carlo een sterke derde plaats behaald in de Groep N-klasse voor standaard toerwagens. De 70-jarige Limburgse crack moest bij zijn zevende deelname aan deze klassieker van de autosport zijn ruime ervaring aanspreken om heelhuids de finish te bereiken. Een pittige schuiver liep daarbij maar ternauwernood goed af.

De Rally van Monte Carlo opent traditioneel het nieuwe seizoen van het wereldrally-kampioenschap. Het is een van de moeilijkste wedstrijden op de WK-kalender, voornamelijk vanwege de soms kritische weersomstandigheden in de winterse januarimaand. Sneeuw is eerder regel dan uitzondering, maar het zijn juist de wisselende omstandigheden die de rally zo penibel maken, laat Henk Vossen weten: “Je gaat onder een opwarmend zonnetje op volle snelheid over droog asfalt maar als je de bocht om bent ligt er ineens een groot ijsplakkaat op de weg omdat het daar al de tijd in de schaduw heeft gelegen. Daar moet je wel op bedacht zijn. Daarom is het maken van goede pace notes tijdens de verkenningen zo belangrijk en de juiste bandenkeuze.”

De equipe heeft de beschikking over nagenoeg profielloze slick banden en sneeuw/ijs banden met spijkers erin. Is het parcours droog dan rijd je je spijkerbanden de vernieling in, ligt er ijs dan vlieg je op slicks geheid van de weg. “Gelukkig hebben we bij alle zestien klassementsproeven steeds de juiste bandenkeuze gemaakt”, oordeelt Vossen, die desondanks op een verijst stuk weg bijna zijn Waterloo vond. “Dat daar ijs lag hadden we niet verwacht en dan begin je dus te laat te remmen. De auto schoof naar links en zo het talud af. Vier meter lager zaten we klem in een greppel. Er waren geen hulpvaardige toeschouwers maar na een aantal keren vol gas te geven sprong de auto plotseling uit de greppel en via een hele grote u-bocht kon ik weer op het asfalt komen. De eerstvolgende kilometers heb ik het rustig aan gedaan en alleen maar getest of alles nog op zijn plek zat. Gelukkig bleek dat het geval.” De routinier ging prompt nog steviger op het gas, wat op de eerstvolgende proef tot een sterke 38e tijd onder de 76 overgebleven equipes leidde.Het merendeel daarvan reed met veel krachtigere auto’s.

Het grootste deel van de rally zat er toen al op en behoudens nog een lekke band ondervond het duo verder geen tegenslagen meer, of het moest de finish in Monaco zijn. “De eerste tien deelnemers mochten in het hartje van de stad over een mooi finishpodium rijden, maar de andere vierenvijftig overgebleven equipes werden letterlijk anoniem door de zijdeur afgevoerd. Geen bloemen, geen fotografen, geen speaker, geen klappende fans, helemaal niets! Een ongekende zeperd van de organisatie,” mopperde Vossen terecht. “Maar dat was ook de enige smet. We hebben met het Helichem Rallyteam een fantastische ‘Monte’ meegemaakt. De auto heeft geen klap verkeerd gegeven en mijn monteurs hebben uitstekend werk verricht.”

Uitslag van de Rally van Monte Carlo
1. Ogier/Ingrassia (VW Polo) 374 km in 3 uur 49.53.1; 2. Mikkelsen/Jaeger (VW Polo) in 3.51.47.6; 3. Neuville/Gilsoul (Hyundai i20) in 3.53.11.0; 30. Boland/Morrissey (Subaru STi 1e in Groep N) in 4.40.28.9; 52. Foulon/Ferro (Mitsubishi Evo X Gr N) in 5.00.47.1; 55. Vossen/Smeets (Mitsubishi Evo X GrN) in 5.04.54.7

Plaats reactie

Voeg reactie toe

Neem gerust contact met ons op indien u materiaal wilt overnemen

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com