Ooit werd het gezien als dé vervanger van de world rally car. De wagens uit de R5 categorie zouden dé nieuwe wrc’s worden. Zover heeft het echter nooit kunnen komen. Tóch heeft de R5 zijn plek gevonden. Zowel in internationale kampioenschappen als het ERC en het WRC2 is het ‘have to have’ wagen om voorin mee te kunnen strijden. Ook in de nationale kampioenschappen is het een waardige vervanger voor het geweld van de wrc’s.
Overstap
In Nederland rijden een aantal rijders met een auto uit de R5 categorie. Bob de Jong, die hiervoor een Mitsubishi Lancer WRC ’05 reed, stapte over naar een Citroën DS3 R5. Hermen Kobus maakte de overstap van een Ford Fiesta S2000 naar de Skoda Fabia R5. Ook Henk Vossen ruilde zijn Mitsubishi Lancer Evo X in voor een R5, een Ford Fiesta wel te verstaan. Ook Michiel Becx koos in het verleden voor een Ford Fiesta R5 maar verkocht die na een aantal wedstrijden aan Hans Weijs Motorsport. Inmiddels heeft Piet-Hein van der Heijden de Centraal Nederland Short Rally gereden met een gehuurde Ford Fiesta R5 en zal ook in de komende ELE Rally met de Fiesta R5 van de partij zijn. De oude rot in het R5 startveld is Henk Vossen. Hij reed al een paar wedstrijden in de Ford Fiesta R5 die hij gebruikt had gekocht. Hij reed afgelopen woensdag echter de eerste meters in zijn gloednieuwe, door M-Sport geprepareerde, Ford Fiesta R5.
Initiatief
Bob de Jong, initiatiefnemer van de Eurol R5 Challenge, zag dat de Nederlandse toprijders met een R5 de strijd met elkaar niet aan gingen, elkaar zelfs leken te mijden. Daarop zocht hij contact met deze rijders, de KNAF-BSR en de organisatoren werkte zo toe naar de totstandkoming van de R5 Challenge. Het resultaat hiervan is dat tijdens de 53e ELE Rally vier rijders het tegen elkaar zullen gaan opnemen. Naast de ELE Rally staan dit jaar nog de GTC Rally en de Hellendoornrally op het programma. Voor 2018 lijkt er door diverse toezeggingen nog meer in het vat te zitten.
teruglopende aantallen
Coördinator en mede-oprichter van de Eurol R5 Rally Challenge Vincent van Dantzig is al tientallen jarig vertegenwoordigd in de rallysport. Ook hij zag de teruglopende aantallen deelnemers, de steeds minder wordende media aandacht en de moeilijkheden van organisaties om het hoofd boven water te houden. “Wij denken dat we met deze challenge een gezonde competitie en publiciteitswaarde kunnen terugbrengen om daarmee de rallysport te promoten,” aldus Vincent.
Kansen
Ook Dennis Marsman van smeermiddelen fabrikant Eurol ziet de kansen van de Eurol R5 Rally Challenge. “We ondersteunen dit initiatief van harte. De missie is geslaagd wanneer de Eurol R5 Rally Challenge leidt tot een aansprekend rijdersveld dat met elkaar een spannende strijd aangaat. Als dat lukt dan krijgt de Nederlandse rallysport een boost.”
Challenge
De Eurol R5 Rally Challenge is feitelijk het Nederlands kampioenschap voor R5 rallyauto’s. Voor het kampioenschap tellen dit seizoen de ELE Rally, GTC Rally en Eurol Hellendoorn Rally mee. Deelnemers aan de challenge dienen uiteraard te rijden in een auto conform de FIA R5 reglementen. Deze auto’s beschikken allemaal over een ca. 280 pk leverende viercilinder 1,6 liter turbomotor en vierwielaandrijving. De motoren leveren een maximum koppel van circa 400 Nm. De aandrijving wordt aangestuurd door een sequentiële bak en alle auto’s wegen zo’n 1.200 kg. Merken als Skoda, DS, Ford, Hyundai en Peugeot hebben een model gehomologeerd voor deze R5 categorie. Per rally zal er een apart klassement worden opgesteld voor deelnemers aan de Eurol R5 Rally Challenge en punten worden volgens het WRC-puntentellingsysteem toegekend (1e: 25 punten, 2e: 18, 3e: 15, 4e: 12, 5e: 10, 6e: 8, 7e: 6, 8e: 5, 9e: 4, 10e: 3, 11e: 2 en 12e: 1 punt. De winnaar van de Eurol R5 Rally Challenge is de coureur die in de 3 meetellende wedstrijden de meeste punten weet te vergaren.
Hoewel ik de rallysport al kende van tv, maakte ik in 2004 de sport, als onderdeel van een foto-opdracht, in levende lijve mee. Het rallyvirus had me direct te pakken. Ik bezocht steeds meer wedstrijden en de foto’s publiceerde ik via een eenvoudig opgezette website. Dat werd naderhand uitgebreid met het brengen van nieuws en zo ontstond website EventandSportNews. Deze is na jaren uitgegroeid tot het RallyNieuws van nu. Naast het plaatsen van persberichten van diverse teams uit binnen- en buitenland, schrijf ik ook eigen artikelen. Met enige regelmaat schrijf ik persberichten voor diverse teams.
Voeg reactie toe