RallyNieuws

FABORY-team kiest duidelijke koers tijdens Vechtdalrally

Het door rijder Johan Faes geleidde FABORY-rallyteam staat komend weekeinde aan de start van haar tweede kampioenschapswedstrijd, de Autosoft Vechtdalrally in Hardenberg.

De Reuselse equipe heeft zich dit seizoen vastgelegd als deelnemer aan het Nationaal Nederlandse Rally Kampioenschap (NNRK), uitkomend in de klasse N4. De N klasse is weliswaar voor de “showroom modellen” maar het is tevens ook de klasse waarin hard gestreden wordt met zeer capabele EVO versies van de Mitsubishi Lancer.

Het FABORY-duo beschikt niet over de allerlaatste versie hiervan maar men vertrouwt volledig op het één na laatste model, de EVO 9, een wagen waarmee het duo zo langzamerhand kan lezen en schrijven. Door tijdens de eerste ronde van het NNRK achter Faron van Lieshout (EVO X, N4) en Tonnie van Deijne (EVO X, R4) te eindigen staan Faes en diens navigator Arie Lekkerkerker met 65 punten op de derde plaats in de tussenstand van het Nationaal Kampioenschap. Aangezien van Deijne met een groep R auto (groep R is een gemodificeerde groep N auto) rijdt bekleed de FABORY equipe de tweede plaats in het Nederlands groep N kampioenschap.

Om het doel, het binnenhalen van de Nationale titel, te bewerkstelligen bereidt het team zich fysiek en technisch tot in de puntjes voor. Het onderhouden en ontwikkelen van de rallyauto wordt volledig binnenshuis geregeld door de technische staf onder leiding van de zeer ervaren hoofdmonteur Juul Waalen.

Om het werk van Juul te aan de praktijk te toetsen worden regelmatig tests en oefenwedstrijden ingebouwd. In nauwe samenspraak met partners als Proflex en BO Motorolie worden speciale onderdelen en/of oliën ontwikkeld die de capaciteiten van de wagen moeten verhogen.

In het kader van de voorbereidingen voor de Vechtdalrally en om speciale nieuwe schokbrekers te testen, toog het team enkele weken terug naar het Belgische Namen voor deelname aan de Rally de Wallonië.  Jammer genoeg waren het de weersomstandigheden en een kleine elektrische storing die het testwerk enigszins belemmerden, maar toch meent het team weer verbeteringen aan de auto te hebben kunnen aanbrengen die er voor zorgen dat er nog meer potentie in de wagen zit.

De hoop is dat Johan dat als rijder op commando boven water weet boven te krijgen, zodat de vorig jaar gescoorde 4e plaats in de klasse (6e algemeen) tijdens deze Autosoft Vechtdalrally glansrijk verbeterd gaat worden, hopelijk net zoals in 2008 toen de equipe deze wedstrijd als winnaar afsloot.

De wedstrijd die zich door haar karakter het best als compact laat omschrijven begint om 13.01 als de eerste deelnemer vanaf het podium naast de Evenementenhal in Hardenberg op pad gestuurd wordt voor de eerste van in totaal acht klassementsproeven. Als de winnaar over de meet komt is het 17.30 geweest en hebben de teams ruim 70 kilometer op snelheid gestreden, op een parkoers dat voor 92% uit verharde ondergrond bestaat.  Interessant detail daarbij is dat de organisatie het weer voor elkaar heeft gekregen om het parkoers op zowel Nederlandse als Duitse bodem uitgezet te krijgen. Een van de 4 klassementsproeven ligt dan ook volledig op Duits grondgebied.

Tekst: FABORY-Rallyteam
Foto: Edwin Hengelman

Plaats reactie

Voeg reactie toe

Neem gerust contact met ons op indien u materiaal wilt overnemen

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com