In april van dit jaar schreef de FIA een tender uit om voor het Wereldkampioenschap Rally de timing en de tracking te verzorgen. Vandaag heeft de FIA in een bericht op haar website laten weten dat het de komende vijf jaren gebruik gaat maken van de diensten van het Australische bedrijf Status Awareness Systems. Met hun product RallySafe zullen zij in het WRC zowel de timing als de tracking gaan verzorgen.
Communicatie
In 2010 werd in Australië het idee voor RallySafe geboren. Na een ernstig ongeval in de Targa Australia rally kwam het besef dat dit ongeval voorkomen had kunnen worden als er tussen de auto’s onderling gecommuniceerd zou kunnen worden. Inmiddels kent het systeem diverse communicatie mogelijkheden als wifi, 3G en 4G mobiele data communicatie, GPS en satellietcommunicatie via het Iridium netwerk. Daardoor is het mogelijk een voertuig te allen tijde te volgen en dat voertuigen met elkaar communiceren en waarschuwen.
WRC
De FIA zal vanaf komend seizoen het systeem gaan inzetten op het hoogste niveau van de rallysport, het WRC. De rijders krijgen met de invoering van dit systeem ook de mogelijkheid om de deelnemer te laten weten dat een snellere deelnemer achter hen zit. Zo kan op tijd plaats gemaakt worden en levensgevaarlijke inhaalacties niet meer nodig zijn. Ook in het Asian Pacific Rally Kampioenschap wordt het systeem al enkele jaren met veel succes gebruikt. De wedstrijdleiding weet met RallySafe precies wat er met wie waar aan de hand is.
Alarmbellen
Bij zware ongevallen zal het systeem volledig automatisch de alarmbellen doen rinkelen maar ook de equipe in de auto kan te allen tijde om hulp vragen via het display. Met korte Ja/Nee vragen kan al snel inzicht in de ernst van de situatie worden verkregen en ook de volgende auto’s worden automatisch gewaarschuwd bij een calamiteit vlak voor hen. Hulp kan zo snel geboden worden.
ADAC
RallySafe Nederland is door de Duitse ADAC verkozen als partner voor het verzorgen van de tracking. Naast het kastje dat in de rallyauto wordt gemonteerd, krijgen de deelnemers in Duitsland ook een tracking device mee in de verkenauto. Hiermee wordt gecontroleerd of er niet te hard wordt gereden tijdens de verkenningen. Zo houdt men de wedstrijd eerlijk en wordt voorkomen dat buurtbewoners hun beklag kunnen doen over auto’s die veel te hard voorbij scheuren terwijl de kinderen nog op straat spelen.
Lees ook:
Hoewel ik de rallysport al kende van tv, maakte ik in 2004 de sport, als onderdeel van een foto-opdracht, in levende lijve mee. Het rallyvirus had me direct te pakken. Ik bezocht steeds meer wedstrijden en de foto’s publiceerde ik via een eenvoudig opgezette website. Dat werd naderhand uitgebreid met het brengen van nieuws en zo ontstond website EventandSportNews. Deze is na jaren uitgegroeid tot het RallyNieuws van nu. Naast het plaatsen van persberichten van diverse teams uit binnen- en buitenland, schrijf ik ook eigen artikelen. Met enige regelmaat schrijf ik persberichten voor diverse teams.
Voeg reactie toe