RallyNieuws
Marjan Post & Jos Huibers - Nissan Micra - Vechtdalrally 2018
Marjan Post & Jos Huibers - Nissan Micra - Vechtdalrally 2018

Finishen en punten vergaren voor M@rally Autosport in Vechtdalrally

Kabelboom

Wat was het een prachtig dag in Hardenberg. 14 Juni stonden we klaar om de Autosoft Vechtdalrally te gaan rijden. Een eendaags evenement met de service op het terrein van Prima Equipement. De zon scheen en de klassementsproeven zagen er veelbelovend uit. Met deze elementen werd onze teleurstelling dat we nog niet met de Peugeot konden rijden, enigszins overwonnen. Helaas kregen we de kabelboom van de Peugeot niet op tijd klaar en waren de speciale banden niet op tijd binnen. We hadden er desalniettemin weer zin in! Het serviceteam bestond dit keer uit Stefan Wynia, Wietse Bruinsma en Rico van der Pol. Jos Huibers stapte weer in als navigator, naast Marjan Post. We waren ervan uit gegaan dat we niet hoog zouden finishen, simpelweg om de reden dat de Nissan Micra het minste vermogen heeft binnen het deelnemersveld. Ons doel was: finishen en daarmee punten vergaren.

Oog

Door deze gedachten hebben wij tijdens de rally niet echt onze tijden in de gaten gehouden. De tijden worden gemeten door middel van een “oog” bij de start, maar ook door een GPS zender die we in de auto hebben. Deze GPS zender van Rallysafe, schaf je eenmalig aan en zit bevestigd in de auto, met op het dak de transponder. Hij houdt bij waar je rijdt, stilstaat en wat je snelheid is. Zo kan de organisatie precies volgen waar een ieder zich bevindt en of er op een proef iets gebeurd. Bij rally rijden komt het aan op de seconden en daardoor is een nauwkeurig meetinstrument essentieel.

Individueel

Toen wij na alle klassementsproeven weer terugkwamen op het serviceterrein, wisten wij niet hoe we het ervan af hadden gebracht. Bij autocross of het racen op een circuit zit je allemaal tegelijk op de baan, hierdoor weet je tijdens de wedstrijd al of je het goed hebt gedaan. Bij rally start elke auto 1 minuut na elkaar, wat betekent dat je zelden je voorganger of deelnemers achter jou ziet rijden. Je rijdt dus echt, samen met je navigator, individueel zonder dat je je direct kunt meten aan een ander team. Gevoelsmatig hadden we super gereden, maar we wisten niet of we dat feitelijk ook gedaan hadden. We waren weer gefinisht, dus die punten hadden we binnen. Maar toen we de tijden zagen waren we verrast.

Super

Nu komt het: Start deelnemersveld: 18 auto’s, Gefinisht: 14 auto’s. Dus 4 auto’s zijn gestrand (technische mankementen of ongeval). We hadden daarmee al in ieder geval de 14e plek, maar het werd nog beter! We hadden zelfs super gereden. En hebben nog sneller gereden dan 3 andere auto’s. Op 1 KP hebben we zelfs 4 auto’s achter ons gelaten. En dat met onze Micra met 100 pk! Het langzaamste autootje van de hele Short Rally. Hoe ongelooflijk trots kan je dan zijn op je team en jezelf? Dus de auto was top! Jos heeft mij perfect over de klassementsproeven gedirigeerd en ik heb gewoon technisch (want daar komt het dan gewoon op aan als je het vermogen niet hebt) goed gereden. Er is altijd plek voor verbetering en we hadden eigenlijk, achteraf gezien, nog 1 plekje hoger kunnen eindigen.

Foutjes

Een eindklassering voor plek 10 hebben we laten liggen door 2 foutjes. In beide gevallen was gravel op de weg de boosdoener. Bij KP 5 was mijn rempunt te laat in combinatie met het gravel op de weg. Hierdoor remde ik te laat. De reden dat er gravel op de weg kwam door het feit dat er voor ons al 30 teams over de proef waren gereden en die hadden de bocht flink afgesneden. Het te late remmen resulteerde erin dat ik door gleed in de bocht en daarbij een prachtig gazon van een luxe villa heb omgeploegd. Oeps. De andere fout gebeurde op KP 6 waarbij, wederom, gravel op de weg lag. We schoven even door zo een greppeltje in. Ik heb de auto snel in de achteruit gezet, even rustig op gang komen weer, dan rijdend controleren of er geen stuurstangen krom zijn gegaan en of de remmen het nog goed doen en direct weer gas erop. Achteraf hoorden we dat we niet de enige waren die in de greppel waren gereden. Maar wij waren in tegenstelling tot de andere deelnemers er zonder hulp van de officials weer uitgekomen. Dat is dan weer het voordeel van een lichte auto.

Resultaat

Kortom wij kijken terug naar een hele mooie rally met een prachtig resultaat. Onze serviceplek wordt ook steeds mooier en efficiënter. Zo hebben we een nieuwe sponsor mogen verwelkomen. Ommer Bedrijfsvloeren BV te Den Ham. Willem en Marinka hebben ons een werkelijk prachtige praktische werkplaats (tegel) vloer gegeven. Deze vloer is vloeistofdicht en bestand tegen vet, olie, zuren en chemische stoffen. Hij is heel gemakkelijk in gebruik en wij kunnen hem als een puzzel zo leggen. De vloer is ook lekker isolerend zodat de monteurs geen koude voeten krijgen. Ommer Bedrijfsvloeren levert ook speciale vloeren voor o.a. horeca, industrie, sportscholen en wellness.

Taak

Daarnaast hebben we ook nog stickers laten printen van onze sponsoren voor op de Micra. Onze benjamin, Stefan, heeft deze taak erbij gekregen binnen het serviceteam. Top job Stefan! Onze eerstvolgende rally is de GTC Rally. Dit is een heel groots evenement voor de hele familie en zeer uniek in zijn soort en omvang. Op zaterdag 14 juli wordt Breda International Airport omgetoverd tot een waar paradijs voor de autoliefhebber. Op de website van GTC is van alles te lezen over dit unieke evenement: www.gtcrallyfestival.nl Een onderdeel van dit prachtige evenement is de Jumbo Short Rally. Aan deze rally doen wij mee.

GTC Rally

Waar : Breda International Airport
Wanneer : zaterdag 14 juli 2018
Hoe laat : Wij zijn aanwezig vanaf 7.00 ’s morgens
Hoe laat start? : Wij starten de eerste KP om 15.45 uur
Hoe laat finish? : Wij finishen rond 20.00 uur

Wellicht tot 14 Juli in Breda!

Plaats reactie

Voeg reactie toe

Neem gerust contact met ons op indien u materiaal wilt overnemen
Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com