RallyNieuws
Frans Verhoeven - Yamaha - Dakar 2016

Frans Verhoeven houdt super gevoel over aan marathon-etappe

“Super” was zijn stopwoordje. De tweede marathon-etappe voor de motorcoureurs was op het lijf geschreven van Frans Verhoeven met zijn Yamaha WR450F Rally. Dat stak hij niet onder stoelen of banken. “Dit is mijn ding. Het ging super. Geen assistentie en een oerbetrouwbare motor waarvan ik alleen het luchtfilter heb moeten vervangen. Benzine erin en gaan”, glunderde de coureur van het team Yamaha Netherlands Verhoeven die na twee dagen offroad racen zijn positie als beste Nederlandse motorcoureur versterkte. Na de rit naar het bivak in La Rioja kwam hij knap als vijftiende binnen en klom hij in het algemeen klassement na tien etappes van de 22ste naar de 17e plaats.

De negende etappe die rondom Bèlen werd gehouden begon Verhoeven rustig. “Ik wilde de rit steady rijden en rustig opbouwen. Het was een zwaar parcours met veel struiken en heel los zand. Het laatste stuk van de proef ging door rio’s, maar na 188 kilometer gaf Marc Coma (de wedstrijdleider) aan dat we moesten stoppen. Heel jammer, want ik voelde me fit en wilde in het laatste uur het verschil maken. Er was onder de toprijders serieus ongenoegen over die beslissing, want we komen hier om te racen. Van de hitte hebben de eerste dertig uit de top van het klassement geen last. Amateurs wellicht wel. Achteraf werd ons uitgelegd dat er te weinig drinkgelegenheden en te weinig heli’s paraat stonden om rijders in nood te transporteren. Dan is de veiligheid in geding en daar heb je je bij neer te leggen”.

De ‘motards’ werden voor hun afgezonderd bivakje ondergebracht in een schoolgebouw, waar alle klassen waren leeggehaald om slaapplaatsen te creëren. “We kregen een matje en lakentje. Ik heb geslapen als een os, wel 8,5 uur aan een stuk”, vertelde de opgewekte Verhoeven die in de tiende etappe zijn ervaring liet spreken.

Met veel bombarie was door de organisatie de rit door de Fiambalá duinen als ‘Super Fiambalá’ en als sleutelrace voorgesteld. De eerste tien auto’s en motoren, alsmede de eerste vijf vrachtwagens startten door elkaar. “Daardoor ontstonden verschillende sporen, soms wel vijf bij elkaar. Heel misleidend. Ik zat achter vrachtwagens die zulke diepe sporen trokken dat je moeite had om daar je motor doorheen te trekken”, herinnerde zich de Yamaha-rijder die veel gestrande deelnemers op zijn pad tegenkwam.

Hij liet zich niet van de wijs brengen. “Het navigeren was vooral in het begin van de proef heel lastig en tricky. Ik ben een tandje minder gaan rijden om heel geconcentreerd de waypoints te zoeken. Vooral die rondom kilometerpunt 30, daar is het in dat heuvelachtige gebied voor veel deelnemers mis gegaan. Maar deze ouwe rot in het vak liet zich niet misleiden. Ook het motortje gaf geen krimp in het zware zand. Ik ben zo blij dat ik vandaag goede zaken heb gedaan om straks als 49-jarige en beste Nederlander naar huis terug te gaan”, genoot Verhoeven die vlak achter zijn concurrent maar ook maat Hans Vogels binnenkwam.

Plaats reactie

Voeg reactie toe

Neem gerust contact met ons op indien u materiaal wilt overnemen

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com