RallyNieuws
Martin Menzing & Peter van Teunenbroek - Mitsubishi Lancer Evo VII - ADAC Rallye Stemweder Berg 2017
Martin Menzing & Peter van Teunenbroek - Mitsubishi Lancer Evo VII - ADAC Rallye Stemweder Berg 2017

Geen geluk voor Rallysport Utrecht in Rallye Stemweder Berg

Dit weekend werd rondom het Duitse Lübbecke de ADAC Rallye Stemweder Berg verreden. Deze wedstrijd telt mee voor het Duits Rally Kampioenschap en de ADAC Rallye Masters. Aan de start stond ook het team van Rallysport Utrecht.

Doorgewerkt

Er moest in de weken voorafgaand aan deze wedstrijd nog flink doorgewerkt worden om beide Mitsubishi Lancer Evo’s klaar te krijgen. Door een gezamenlijke krachtsinspanning van het gehele team is het echter toch gelukt om beide auto’s klaar te krijgen. In één van de auto’s moest een opnieuw opgebouwde motor worden gemonteerd en ook moest het team de rook- en roetschade, als gevolg van een binnenbrand elders in het pand, zien weg te werken. Donderdagochtend vertrok het team naar Lübbecke om later op de dag nog deel te nemen aan de shakedown. De laatste mogelijkheid om de auto nog even te testen en af de afstelling te finetunen.

Ernst Kranenburg & Alex Eisenberg - Mitsubishi Lancer Evo VIII - ADAC Rallye Stemweder Berg 2017
Ernst Kranenburg & Alex Eisenberg – Mitsubishi Lancer Evo VIII – ADAC Rallye Stemweder Berg 2017

Praktijk

De equipe in de Mitsubishi Lancer Evo VIII, Ernst Kranenburg en Alex Eisenberg, kregen van de organisatie het startnummer 16 toegewezen. Zij hadden zich een plaats bij de eerste 15 toegedicht, maar de praktijk bleek echter weerbarstiger. Al in de eerste klassementsproef deden zich problemen met de turbo voor en konden de mannen de auto aan de kant zetten. “We hadden al wat langer het idee dat we vermogen mistten maar konden nooit iets vinden. We zijn blij dat we dat nu boven water hebben, maar jammer dat dat uitgerekend nu moet gebeuren,” zegt Ernst Kranenburg.

Enthousiast

De auto werd op de service weer gerepareerd en Ernst was enthousiast over het resultaat. “We hebben nu enorm veel vermogen terug gekregen. De auto gaat nu echt als de spreekwoordelijke brandweer. Dat belooft wat voor morgen!” Dat zou echter anders uitpakken dan gedacht. Op de eerste klassementsproef van de zaterdag kampte de Lancer met schakelproblemen en konden Ernst en Alex de wedstrijd alsnog niet voortzetten.

Turbo

Het leek Martin Menzing en Peter van Teunenbroek meer voor de wind te gaan, maar ook zij kregen al op de vrijdagavond te maken met problemen. De bovenste slang van de turbo van hun Mitsubishi Lancer Evo VII, met startnummer 26, schoot er steeds af. “Die hebben we onderweg al drie of vier keer opnieuw moeten vastzetten. Dat heb ik nog nooit meegemaakt. Dat heeft echter zoveel tijdverlies opgeleverd dat we, net als Ernst en Alex, via Rally2 op de zaterdag weer van start mochten gaan.”

Slang

Ook op de zaterdag bleef de turbo hen echter parten spelen. “Die bovenste slang bleef nu eindelijk wel zitten, maar schoot de onderste slang er af. Daar kun je onderweg echter slecht, of liever gezegd niet, bij. Al helemaal niet als de motor en de turbo heet zijn. Dat betekende dat ook wij alsnog de handdoek in de ring hebben moeten gooien,” zegt Martin. “Ook dat hoort bij rally, maar het is wel erg jammer, zeker gezien alle moeite doe we hebben moeten doen om überhaupt aan de start te kunnen komen.”

De volgende wedstrijd op de kalender is de ADAC Rallye Niedersachsen. Deze wedstrijd wordt op 8 en 9 september verreden. Daarmee heeft het team nog even de tijd om de beide Lancers weer op punt te zetten.

Plaats reactie

Voeg reactie toe

Your Header Sidebar area is currently empty. Hurry up and add some widgets.

Er rust copyright op de inhoud van deze website
Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com