RallyNieuws
Hermen Kobus - Skoda Fabia R5 - 2015

Geen reden meer voor excuus

In Lichtenvoorde werd het nieuwe wapen van Hermen Kobus en Erik de Wild onthuld. Onder het laken stond een gloednieuwe Skoda Fabia R5. Volgens navigator Erik de Wild is er met de komst van deze nieuwe Skoda Fabia R5 geen reden voor excuus meer.

Met de Ford Fiesta S2000 konden Hermen en Erik in 2014 nauwelijks het vuur na aan de schenen leggen van Freddy Loix. De Ford Fiesta S2000 kon de Skoda Fabia S2000 van Freddy Loix nauwelijks bijbenen. Dan moest Hermen het hebben van zijn snelheid onder mindere omstandigheden zoals mist of in het donker. Zo reed Hermen de snelste tijd in de mist tijdens de TAC Rally in Tielt waarbij hij vriend en vijand verbaasde, om over zijn navigator maar niet te praten. Hij liet op niet mis te verstande wijze blijken dat het wel heel erg snel ging in de dichte mist. Hermen gaf toe dat het inderdaad wel wat over de limiet was maar dat het desondanks toch goed voelde.

Het duo zat aan de limiet van de wagen. Meer snelheid kon er niet meer in worden gevonden. Het team uit Lichtenvoorde was het echter beu om steeds maar weer op de tweede plek rond te rijden. Daarom werd er besloten nog één keer te investeren in top materiaal om de aansluiting met de Europese top te kunnen maken.

Dat M-Sport de Fiesta S2000, na de Evo2 update, niet verder bleef door ontwikkelen zoals Skoda dat met de Fabia S2000 wél lange tijd heeft gedaan, was een belangrijke reden om niet opnieuw te kiezen voor een wagen uit de stallen van M-Sport. Er was geen vertrouwen in de kwaliteit van de Franse R5 wagens en dus was de keuze voor de Fabia R5 snel gemaakt. Een wagen waar voor rijder en navigator nog voldoende groei potentieel zit.

Skoda had inmiddels laten zien met de nieuwe Fabia R5 inderdaad een goede en competitieve wagen te  hebben gebouwd. Het team heeft nu de 15e klantenwagen van de naar verwachting 30 die er op jaarbasis zullen worden gebouwd. Het geduld van de competitief ingestelde Kobus en De Wild werd de afgelopen maanden flink op de proef gesteld aangezien de wagen pas kort geleden is opgehaald. Toen pas maakte Hermen pas de eerste voorzichtige meters in de nieuwe R5.

In het Belgische Staden zal de nieuwe Fabia R5 op 14 en 15 augustus voor het eerst aan de tand gevoeld worden. Daarna gaat de wagen in onderdelen, voor inspectie en eventuele aanpassingen, terug naar Tjechië. Daarna zullen Hermen en Erik deel gaan nemen aan de Barum Rally in Tsjechië, de zevende wedstrijd van het ERC. Voorafgaand zal, samen met Skoda Motorsport, aan een test worden deel genomen. Ook de Hellendoornrally staat dit jaar op het programma. Een week later zal worden deelgenomen aan de East Belgian Rally.

Het zal voor Hermen weer even wennen worden om opnieuw met een turbo motor te gaan rijden. Na de Mitsubishi Colt CZT, waarin hij zijn rally carrière in 2008 begon, reed Hermen alleen nog maar met atmosferische motoren waarbij hij de motor op toeren moest houden. Nu moet hij het koppel en vermogen van de 1.6 liter turbo motor optimaal leren benutten.

Het jaar 2015 vormt dan ook een ‘tussen jaar’ om de wagen te leren kennen maar in 2016 moet het ambitieuze duo de strijd met Freddy Loix, dé referentie voor Hermen en Erik, met gelijke wapens aan kunnen gaan en de aansluiting vinden met de Europese top. Opnieuw staat dan de Barum Rally op het programma maar ook de Ypres Rally prijkt alvast op de kalender van 2016. Afhankelijk van het budget staan er eventueel meerdere internationale wedstrijden van het ERC op het programma.

Plaats reactie

Voeg reactie toe

Neem gerust contact met ons op indien u materiaal wilt overnemen

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com