RallyNieuws

Geen teamorders voor Volkswagen Motorsport rijders in Italië

Geen teamorders voor Volkswagen Motorsport rijders in ItaliëKomend weekend wordt in Italië de zesde ronde van het wereldkampioenschap rally, het WRC, verreden. Met een korte publieksproef op de donderdagavond gaat de strijd van start die over bijna 365 wedstrijd kilometers zal voeren.

Met de eerste drie plaatsen in het algemene rangschikking voor de rijders van het Volkswagen Motorsport team lagen teamorders voor de hand. Sebastien Ogier gaat aan de leidingmet Jari-Matti Latvala op een tweede plaats. Theoretisch zou hij de leiding in de tussenstand over kunnen nemen aangezien het verschil in punten 24 punten is. Derde staat de derde Volkswagen rijder Andreas Mikkelsen. Ook bij de constructeurs bezet Volkswagen de eerste plaats met ruime voorsprong op de nummer twee, het Citroën Total Abu Dhabi WRT.

Volgens teambaas Jost Capito is dat de verdienste van het gehele team. “Het gehele team werkt er hard voor om de drie rijders het beste materiaal te kunnen geven. Ogier, Latvala en Mikkelsen betalen dat met klinkende resultaten terug,” aldus Jost Capito.

De ondergrond in Sardinië bestaat fijn, losliggend zand. Naast de weg liggen veelal keien. Daardoor is driften in de bochten niet verstandig. De kans dat de ophanging op die keien beschadigd raakt is erg groot. Daarom zullen de rijders strakke lijnen moeten rijden. Daarnaast zullen ze erg goed op hun banden moeten oppassen. Alleen de eerste klassementsproef, de publiekspecial van 1.3 km, is van asfalt.

Sebastien Ogier kijkt uit naar de gravel wegen van Sardinië. Ze passen goed bij zijn rijstijl. Zijn enige echte tegenstander is teamgenoot Jari-Matti Latvala. Ogier belooft aan Latvala én aan het publiek dat het een mooie en spannende strijd zal worden.

Ook Latvala kijkt naar Italië uit. Het parcours zal meer grip krijgen naarmate meer wagens de weg schoongeveegd hebben. Vorig jaar kreeg hij direct op de eerste proef een lekke band en zal dus nu wat voorzichter van start gaan. Tijdens de kwalificatie was Latvala het snelste. Hij wist zich uiteindelijk terug te knokken naar een derde tijd.

Terug aan de zijde van Mikkelsen is navigator Ola Fløene. Mikkelsen reed in het begin van zijn carrière met hem. Dat betekent dat Andreas Mikkelsen afscheid heeft genomen van Mikko Markkula. De grootste verandering in de auto zal dan ook de taal zijn waarin de notes worden uitgesproken. Was dit met Mikko nog in het Engels, dat zal nu in het Noors gaan gebeuren. Verder zal Andreas voorzichtig zijn met zijn auto om geen lekke banden of kapotte ophangingen te krijgen. Wel kijkt hij uit naar Mickey’s Jump op de proef Monte Lerno.

Tekst: PB Volkswagen Motorsport / Edwin Hengelman
Foto: Volkswagen Motorsport

Plaats reactie

Voeg reactie toe

Neem gerust contact met ons op indien u materiaal wilt overnemen

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com