RallyNieuws
Geert ter Harmsel & Jan Kamphuis - Peugeot 206 - Hellendoornrally 2017
Geert ter Harmsel & Jan Kamphuis - Peugeot 206 - Hellendoornrally 2017

Geert ter Harmsel winnaar 206 Rally Cup in Hellendoornrally

Op vrijdagavond ging in Nijverdal de Hellendoornrally van start. Er lagen 12 klassementsproeven op de deelnemers te wachten, zes proeven die elk twee keer werden verreden. Er hadden zich 106 deelnemers ingeschreven, waaronder zeven equipes van de 206 Rally Cup die aan de rally meededen en twee equipes die aan de Hellendoorn Short Rally mee deden.

Onder natte en gladde omstandigheden waren het Dennis Kuipers en Robin Buysmans die in de Ford Fiesta RS WRC de rally voor de vijfde keer op rij wisten te winnen. Zij bleven de Skoda Fabia R5’s van zowel Bernhard ten Brinke als Hermen Kobus ruimschoots voor. In de Short Rally waren het Mats van den Brand en Eddy Smeets die in de BMW M3 de concurrentie wisten te verslaan. Gerben Brouwer, voor de gelegenheid genavigeerd door Lisette Bakker, werd tweede, terwijl Wim Muilwijk en Nadia Muilwijk hun BMW M3 als derde over de finish brachten.

In de alsmaar aan populariteit winnende 206 Rally Cup, waarin de deelnemers op een vriendschappelijke wijze een verbeten strijd met elkaar aangaan, waren het Geert ter Harmsel en zijn navigator Jan Kamphuis, die deze strijd wisten te winnen. De 206 Rally Cup heeft dit seizoen bewezen te zijn gegroeid. De eigen keurmeesters zijn streng en zien er op toe dat de wagen strikt aan de reglementen voldoet. Het mooiste compliment voor de Cup is natuurlijk de groei die ze op dit moment meemaakt. Nog steeds worden er nieuwe auto’s opgebouwd, een bewijs voor het potentieel van deze 206 Rally Cup.

Geert ter Harmsel & Jan Kamphuis

“Het was helemaal mijn wedstrijd,” begint Geert zijn relaas. “Het was een spannende strijd met vooral Eduard Eertink. We liepen met ons tweeën langzaamaan een klein beetje bij de rest van de Cup weg. Ik denk dat we op de vrijdagavond de basis voor onze winst hebben gelegd. Die omstandigheden waren helemaal mijn ding,” vertelt Geert. “De gladde proeven en het feit dat het donker werd, wogen zwaar in mijn voordeel. De omstandigheden kunnen wat mij betreft niet slecht genoeg zijn, ik voel me dan helemaal in mijn element. Om dan goed naar voren te komen zal je soms, hoe paradoxaal dat ook klinkt, op het slechte onverhard van je gas af moeten om er dan als het weer kan, vol in te gaan.”

Rutger-Jan Hesselink & Hermen Welink

“Laat ik beginnen te zetten dat het een pittige wedstrijd was,” zegt Rutger-Jan. “De weersomstandigheden en het parcours maakten dat het weer een ‘ouderwetse Hellendoorn’ was. Het blijft toch een heel speciale wedstrijd. Ik ben echt tevreden met onze tweede plaats. Op de klassementsproef bij Den Ham verloren we wat vermogen, aangezien onze uitlaat was gescheurd. Gelukkig voor ons werd de volgende proef geannuleerd en konden we naar de service. Daar werd de uitlaat gelast en konden we weer van start. Ik wil alle mensen die ons daarbij hebben geholpen, nog eens extra bedanken,” besluit Ruter-Jan.

Rutger-Jan Hesselink & Hermen Welink - Peugeot 206 - Hellendoornrally 2017
Rutger-Jan Hesselink & Hermen Welink – Peugeot 206 – Hellendoornrally 2017

Ard Pierik & Sietze Hendriks

“Wat heb ik een gave rally gehad! Fantastisch gewoon,” begint Ard Pierik. “Ik ben op de eerste klassementsproef altijd wel wat zenuwachtig en dan maak ik ook wat foutjes, ook nu. Ik leek in een sloot te belanden maar vond op het laatste moment een dammetje waardoor ik het weiland in kon rijden en mijn weg kon vervolgen. Ik kon in het begin Geert en Eduard nog bijhouden. Op de zevende klassementsproef kon ik een BMW niet voorbij komen, die ruimte werd ons niet geboden. We hebben daardoor zeker een minuut verloren. Ook op het onverhard heb ik door onervarenheid met deze ondergrond ook zeker een minuut laten liggen,” vertelt Ard.

Rutger-Jan Hesselink & Hermen Welink - Peugeot 206 - Hellendoornrally 2017
Rutger-Jan Hesselink & Hermen Welink – Peugeot 206 – Hellendoornrally 2017

Ron Buninga & Richard Berns

“Een jongensdroom die uitkomt,” begint Ron uitbundig. “De Hellendoornrally rijden en dan bij de eerste keer ook nog eens finishen! Ik sta al bekend in de cup om mijn big smile, maar die had ik na deze wedstrijd zeker,” gaat Ron verder. “Je rijdt met je ‘Peugeootje’ langs dikke auto’s die in de sloot liggen en zelf rijd je daar met maar 120 pk voorbij naar de finish. Ook als je jezelf terugvindt op de startlijst van de tweede dag, tussen een zware Opel Manta en een ook veel sterkere Ford Escort Cosworth, geeft dat echt wel een kick! Het was een vreselijk gave wedstrijd. Ik had niet verwacht dat er zoveel en zo slecht onverhard in zou zitten. Proeven als de industrieproef bij Almelo liggen me toch beter. Ik had in de GTC Rally wat schade opgelopen en heb bij het repareren daarvan gelijk de hele onderkant van de Peugeot glad gemaakt. Dit heeft ons op het onverhard in de diepe sporen wel geholpen. Deze wedstrijd heeft de auto zich perfect gehouden.”

Ron Buninga & Richard Berns - Peugeot 206 - Hellendoornrally 2017
Ron Buninga & Richard Berns – Peugeot 206 – Hellendoornrally 2017

Marcel Vogelzang & Danny Hoekstra

“Onze tijden waren gewoon slecht,” begint Marcel. “Ik ben niet gewend aan de regen en het rijden in het donker. Het leek alsof ik op eieren reed. Ik ben twee keer iets doorgegleden maar heb verder behoudend gereden. Als ik zeker weet dat een bocht droog is, dan durf ik er wel vol in te gaan maar zodra het nat of modderig is en ik niet de hele bocht kan overzien, ben ik nog te voorzichtig,” bekend Marcel. “ Toen het parcours op begon te drogen reed ik op klassementsproef 11 bij Ypelo de snelste tijd van onze Cup.“

Marcel Vogelzang & Danny Hoekstra - Peugeot 206 - Hellendoornrally 2017
Marcel Vogelzang & Danny Hoekstra – Peugeot 206 – Hellendoornrally 2017

Leendert Lok & Marcel Lamme

“We zijn té voorzichtig van start gegaan, zeker op de eerste twee klassementsproeven,” begint Leendert. “Op de vierde klassementsproef ging onze versnellingspook stuk, maar gelukkig hebben we het gered tot aan de service. Daar konden we de pook lassen, waardoor we zaterdag van start konden gaan. Zaterdag ging het echter niet lekker. We dachten zelfs dat een schokbreker stuk was gegaan, maar de velg bleek vol te zitten met het zand dat we oppakten uit het onverhard. Op de service kon de inderhaast gelaste versnellingspook definitief worden vervangen door een nieuwe. In de volgende boucle kwamen we in het onverhard vast te staan, maar we konden onze weg toch vervolgen. Op de negende klassementsproef bleek een boutje van de stuurstang gelopen te zijn, waardoor één wiel dwars onder de auto kwam te staan. In het controlegebied hebben we dit provisorisch moeten oplossen. De consequentie was wel, dat we daarmee onze tijdkaart moesten inleveren en dus uit de wedstrijd lagen,” zegt Leendert.

Leendert Lok & Marcel Lamme - Peugeot 206 - Hellendoornrally 2017
Leendert Lok & Marcel Lamme – Peugeot 206 – Hellendoornrally 2017

Eduard Eertink & Michiel Klein Horsman

“Ik houd een dubbel gevoel aan deze wedstrijd over,” begint Eduard. “We hadden in de aanloop naar de wedstrijd al problemen met de motor. We dachten die problemen tot een dag voor de wedstrijd opgelost te hebben. Dat bleek tijdens de wedstrijd toch niet helemaal gelukt te zijn. Ik had dit weekend dan ook weinig vertrouwen in de auto. Het rijden in de regen was ook helemaal nieuw voor me en we hadden ook nog eens andere dempers dan normaliter onder de auto. Ik kreeg problemen met de stuurinrichting, maar door het annuleren van de zesde klassementsproef konden we dat tijdens de service herstellen. Ik ben er nog eens goed voor gaan zitten en heb op de industrieproef bij Almelo twee keer de snelste tijd behaald, waarbij de tweede keer écht hard ging, zelfs de motor stond na de finish in brand! De hele wedstrijd hebben we, ondanks diverse problemen, vooraan in de cup mee kunnen strijden en we dachten de winst toch in handen te hebben. Nadat we over het finishpodium kwamen, kregen we de mededeling dat we gediskwalificeerd zijn, omdat we gesleept zouden zijn. We hebben de downs steeds kunnen overwinnen en kunnen ombuigen naar een ‘up’ en met de winst nagenoeg in handen is de teleurstelling toch erg groot.”

Eduard Eertink & Michiel Klein-Horsman - Peugeot 206 - Hellendoornrally 2017
Eduard Eertink & Michiel Klein-Horsman – Peugeot 206 – Hellendoornrally 2017

Hellendoorn Short Rally

De 206 Rally Cup blijft aan populariteit winnen. Er strijden op dit moment zeven deelnemers met elkaar om het kampioenschap. Daarnaast worden er nog de nodige auto’s gebouwd die volgend jaar mee zullen gaan strijden. De verwachting is dat volgend jaar ongeveer 15 auto’s aan de start zullen staan. De eerste twee nieuwe deelnemers hebben in de Hellendoorn Short Rally deelgenomen. De equipe Carlo Izelaar en Tim van Zalingen reden met startnummer 128 hun eerste wedstrijd. In de andere Peugeot 206 waren het Peter van Teunenbroek en Dennis van Oostenbrugge die het startnummer 129 op de auto mochten plakken. Beiden hebben al ruime ervaring in de rallysport als navigator. Peter van Teunenbroek heeft nu echter ook zijn rijderslicentie behaald.

Kampioenschap

De volgende wedstrijd voor de 206 Rally Cup is de Twente (Short-)Rally in en rondom Hengelo. Daar wachten, op zondag 22 oktober, acht klassementsproeven op de deelnemers. De rijders van de Twente Short Rally rijden dan zes klassementsproeven. Ook in deze wedstrijd zal een deel van het parcours op onverharde ondergrond worden verreden. Hier zal dan het kampioenschap in de 206 Rally Cup definitief beslist worden.

Uitslag Hellendoornrally

1. Geert ter Harmsel & Jan Kamphuis
2. Rutger-Jan Hesselink & Hermen Welink
3. Ard Pierik & Sietze Hendriks
4. Ron Buninga & Richard Berns
5. Marcel Vogelzang & Danny Hoekstra
– Leendert Lok & Marcel Lamme (uitgevallen)
– Eduard Eertink & Michiel Klein-Horsman (gediskwalificeerd)

Plaats reactie

1 reactie

Neem gerust contact met ons op indien u materiaal wilt overnemen

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com