RallyNieuws
Troela
Troela

Gillend van genot de begrenzer in

Als u de columns van Troelatalk vaker leest, dat weet u dat de schrijver ervan een cijferman en fanatiek fietser is. Als dit uw eerste kennismaking met deze rallycolumn is, dan bent u gelijk op de hoogte.  Niet dat het van belang is voor het volgende verhaal maar misschien ook wel. U ziet maar.

Tijdens de fietstochten kom ik in de Polder en nabije omgeving af en toe op proeven van de Zuiderzeerally uit. Omdat ik geen rallydeelnemer ben is er geen sprake van illegaal verkennen maar van recreatief fietsen. Op het laatste moment remmen, van apex naar apex, handrem. Fietsen is net rallyrijden. Althans dat beeld ik mij in. En dan met twintig kilometer per uur. Ik vind het altijd wel een mooi detail dat je na een rally op het wegdek de achtergelaten rubbersporen van banden ziet en zo precies een proef kunt volgen.

Afgelopen dinsdag vertrok ik, zoals 909 keer eerder (u weet het, ik ben een cijferman dus houd alles bij), voor fietstocht 910. Voor het vertrek kijk ik altijd naar de windsterkte- en richting en bepaal aan de hand daarvan de te volgen route. Het laatste stuk de wind een beetje mee hebben is namelijk wel lekker. De wind was zuidwest dus toog ik eerst richting Urk om daarna via een omweg uit te komen op de Ramsweg. Dat is een redelijk onbeschut recht stuk van een kilometer of zeven waar de wind mooi in de rug staat als die uit zuidwestelijke richting blaast. Aan het begin van de weg ligt achter de polderdijk de Schokkerhaven. Omdat ik altijd een minimum aantal kilometers wil (lees: moet) fietsen (u weet het, ik ben een cijferman) en de geplande route iets te kort zou zijn om het minimum te bereiken, reed ik de dijk op en af en deed een rondje op de parkeerplaats, die aan het water en naast Schokkerhaven ligt. Levert ook weer een aantal hoogtemeters op die ik niet bijhoud (matige cijferman). Terug op de dijk stopte ik even om wat te drinken. De wind was, net als het cijferwerk, matig maar niet zo hard dat je niets meer kon horen. Ik keek uit over het water en hoorde in de verte iets aankomen. Hoorde ik dat nou goed? Kwam daar een auto aangereden die na elk schakelmoment de motor weer zo snel mogelijk richting de begrenzer joeg? Ik draaide mij om en keek de kant uit waar het geluid vandaan leek te komen. Ik zag niets. En toch hoorde ik het nog steeds. Er werd weer geschakeld en de motor gilde het uit van genot totdat de begrenzer het genoeg vond. En nog steeds zag ik niets.

Ik ben op de fiets al vaak op deze plek geweest. U verwacht misschien dat ik precies weet hoe vaak maar dat heb ik dan weer niet bijgehouden (wat nou cijferman?). Ik gok op een keer of 300. Nog nooit eerder heb ik de ervaring gehad van afgelopen dinsdag. Thuisgekomen realiseerde ik mij pas waar de herinnering, want dat bleek het te zijn, vandaan kwam. Een jaar of vijfentwintig geleden had ik op dezelfde dijk gestaan. Aan de ene kant was een deel van het rechte stuk Ramsweg. Aan de andere kant lag de Schokkerhaven. Ik was hier tijdens de Zuiderzeerally, editie lang geleden. De deelnemers moesten een aantal rondjes rijden. Lang recht stuk, hairpin dijk op, dijk af, een parcours over het terrein van de haven, dijk op, dijk af, hairpin en weer het lange rechte stuk op. Vanaf de positie op de dijk stond je als het ware midden in de klassementsproef en had je een fantastisch uitzicht over de hele proef. Het geluid in de herinnering van afgelopen dinsdag was de BMW M3 van John Bosch op het lange rechte stuk. Bizar mooi en wat ging het hard. Waarom hoorde ik dat geluid afgelopen dinsdag opeens terug? En waarom niet eerder? Ik heb werkelijk geen idee.

De aanstaande editie van de Zuiderzeerally wordt weer over twee dagen verreden en heeft een nieuwe klassementsproef in de Polder. Nu ik dit schrijf, bedenk ik me dat een terugkeer naar Schokkerhaven geweldig zou zijn geweest maar ook onmogelijk. Schokkerhaven is tegenwoordig bebouwd met huizen en de tweede keer dijk op zou nu door een smal straatje tussen huizen leiden. Dat kan natuurlijk niet maar het zou wel heel gaaf klinken. En dan dat lange rechte stuk. Hoe zou een R5 daar klinken? De motoren zouden het zeker gillend van genot uitschreeuwen totdat de begrenzer er een eind aan zou maken. Maar of het zo mooi zou klinken als de M3 van John Bosch?

Tekst: Troelatalk

Plaats reactie

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com