RallyNieuws
Martin van Brussel & Bart Stax - Ford Fiesta ST150 - Twente Rally 2017
Martin van Brussel & Bart Stax - Ford Fiesta ST150 - Twente Rally 2017

Goed gevoel overheerst ondanks uitval VB Rallysport

Tijdens de Conrad Twente Rally, welke werd verreden op zondag 22 oktober, is het VB Rallysport niet gelukt het eerste rallyseizoen met de nieuwe Ford Fiesta ST150 in stijl af te sluiten met een prachtige ereplaats. Ondanks het groeiende vertrouwen in de verraderlijk gladde omstandigheden zorgde technische malheur al op de vierde klassementsproef voor een vroegtijdig einde van de wedstrijd.

Afsluiter

De 2017-editie van de Conrad Twente Rally, welke al sinds 1984 wordt georganiseerd, is sinds jaar en dag de traditionele afsluiter van het Nederlandse rallysport-seizoen en kan daardoor rekenen op een sterk en internationaal deelnemersveld. Voor rijder Martin van Brussel was dit de 3e deelname en voor navigator Bart Stax zelfs zijn 4e deelname aan dit jaarlijkse evenement. Na hun zeer knappe prestatie in de Autosoft Vechtdal Rally waren zij vastbesloten om het goede gevoel vast te houden en te strijden om de winst in de klasse RC4. De wedstrijd bestond uit een 4-tal klassementsproeven rondom Hengelo, Bentelo en Haaksbergen, welke elk 3 maal verreden moesten worden. Hiermee kwam het aantal kilometers tegen de klok uit op 150.

Kleerscheuren

Na een prachtige 14e plek in het algemeen klassement tijdens de voorgaande wedstrijd bleek dat de snelle Ford Fiesta ST150 niet geheel zonder kleerscheuren ervan af was gekomen. Een bezoek aan de plaatselijke schadehersteller was het logische gevolg, waarna de auto op kleine details nog iets verder verbeterd werd. De dag voorafgaand aan de 3e én laatste wedstrijd van dit rallyseizoen stond de technische keuring en het verkennen van de 4 verschillende klassementsproeven op het programma. Het was duidelijk dat de herfst zijn intrede had gedaan in het oosten van Nederland, waardoor de proeven er glad en verraderlijk bij lagen. Rijder Martin: “Voor de komende 24 uur wordt er nog meer ergen verwacht. De omstandigheden zullen morgen erg lastig worden dus ik hoop veel te leren over de grip in deze natte omstandigheden.”

Vertrouwen

Na een goede nachtrust vertrok het team zondag al vroeg richting Hengelo en werd op het serviceterrein de Fiesta met startnummer 30 voorzien van intermediate-banden, waarna omstreeks 10:10 uur koers werd gezet naar de eerste klassementsproef van de dag. De natte omstandigheden en de wisselende grip zorgde voor weinig vertrouwen bij rijder Martin, wat resulteerde in een teleurstellende tijd. Op de 2e klassementsproef werd er een beter ritme gevonden en groeide het vertrouwen in de banden en daarmee de grip van de rallyauto, wat direct zichtbaar was aan de genoteerde tijd op deze proef. De 3e klassementsproef bij Zeldam werd als rondkoers verreden en besloot de equipe een paar tandjes erbij te zetten en op zoek te gaan naar de limiet in deze listige omstandigheden. Helaas zag de equipe door neutralisatie van deze klassementsproef een goede tijd verloren gaan en werd er koers gezet naar de 4e proef en aansluitend de service. Na een sterke opening op deze deels landelijke proef en deels industrieproef vonden Martin en Bart al naar 4 bochten op het industrieterrein hun Waterloo. Na een haaks-rechtse bocht knapte een essentieel onderdeel in de wielophanging, waardoor Martin genoodzaakt was om de auto vroegtijdig aan de kant te zetten: game over.

Teleurgesteld

Ondanks het niet bereiken van de finish kijkt het team wél terug op een leerzame wedstrijd én een succesvol eerste rallyseizoen met de nieuwe Ford Fiesta ST150. Navigator Bart: “Jammer om het eerste seizoen met de nieuwe Fiesta zo te moeten afsluiten. Maar ook dat hoort bij de sport. Des te meer motivatie om volgend jaar sterker terug te komen!” Rijder Martin: “Dit was de eerste keer in deze natte en spekgladde omstandigheden met de Fiesta. Na de 1e proef kreeg ik steeds meer vertrouwen in de auto en konden we de snelheid verder opvoeren. Natuurlijk ben ik teleurgesteld in het niet bereiken van de finish maar het goede gevoel van Hardenberg hebben we zeker kunnen vasthouden. Wat mij betreft kan het rallyseizoen 2018 niet snel genoeg beginnen!”

Het team wil haar sponsoren ED Management, NB Consultancy, KAN Reclame, De Garage Meppel en het serviceteam van het De Garage Rallyteam hartelijk bedanken voor de ondersteuning.

Plaats reactie

Voeg reactie toe

Neem gerust contact met ons op indien u materiaal wilt overnemen

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com