RallyNieuws
ELE Rally 2017
ELE Rally 2017

Groot startveld kenmerkt 53e editie ELE Rally

Op woensdagavond presenteerde de organisatie van de ELE Rally de 53e editie van deze wedstrijd, meetellend voor diverse (inter-) nationale kampioenschappen en diverse Challenges. Op vrijdag 26 en zaterdag 27 mei zullen de deelnemers 175 kilometer op snelheid afleggen. Daarbij zullen ze dan 17 klassementsproeven afwerken en in totaal 471 kilometer op de teller bijschrijven.

Rallydorp

Bij SchippersStop in Veldhoven zal, voor de vierde keer in successie, het Rallydorp worden opgetrokken en het kloppend hart van het evenement gaan vormen. Hier zullen de technische keuringen plaatsvinden, is het wedstrijdcentrum en het serviceterrein gevestigd en zullen de deelnemers over het startpodium rijden om de strijd aan te vangen. Op de zaterdagavond zullen de deelnemers hier de wedstrijd officieel ten einde te brengen en eventueel gehuldigd worden.

Kampioenschappen

De ELE Rally telt niet alleen mee voor het (Open) Nederlands (Junior) Rally Kampioenschap, maar ook voor het Luxemburgs rallykampioenschap, De Euro Rally Trophée, de Lady’s Cup, de 325i Challenge en de nieuwe Dutch R5 Rally Challenge. Dat betekent dat de organisatie een groot en divers startveld kan bieden. De grootte van het startveld is in jaren niet zo groot geweest. Verdeeld over de ELE Legend Rally, de ELE Rally en de ELE Shortrally, zullen 94 deelnemers de strijd tegen de tijd aangaan.

Deelnemers

Op de deelnemerslijst staan ‘slechts’ één deelnemer met een WRC, namelijk Erik van Loon. Hij zou eigenlijk in Kazachstan gaan rijden maar wegens zakelijke drukte besloot hij die deelname af te zeggen. Desondanks wist hij wel een paar dagen vrij te maken om zijn Subaru Impreza S14 WRC de sporen te geven in de ELE Rally. Hoewel Erik de meest krachtige wagen van het veld zal besturen, geeft dat geenszins de garantie op de overwinning. Hij zal het tegen een paar kundige rijders in een wagen uit de R5 categorie moeten opnemen zoals de DS3 van Bob de Jong, de Skoda Fabia van Hermen Kobus en de oude rot Henk Vossen met een Ford Fiesta. Jasper van den Heuvel, de regerend Nederlands kampioen, heeft al meermaals aangetoond dat met hem rekening gehouden moet worden. Hij rijdt in de Mitsubishi Lancer Evo X, naar alle waarschijnlijkheid in de R4 uitvoering. In zowel de Zuiderzeerally als de Centraal Nederland Rally reed hij in deze versie van het Japanse rallykanon.

Klassementsproeven

De klassementsproeven zijn ten opzichte van het afgelopen jaar licht gewijzigd. Zo zal de klassementsproef bij Spoordonk dit jaar in tegengestelde richting worden verreden. Ook de proef op het Industrieterrein Ekkersrijt, beter bekend als Son, zal dit jaar ‘andersom’ worden verreden. Daarnaast zijn de proeven bij Wintelre en Sint Oedenrode deels gewijzigd. Deze laatste omdat de organisatie rekening wil houden met een aanwonende die dit jaar, uitgerekend tijdens de wedstrijd, zijn verjaardag viert. Er is met deze aanwonende in de afgelopen dertig jaar een goede band opgebouwd is hij de organisatie altijd ter wille geweest. Dit jaar vroeg hij de organisatie hem ter wille te zijn. Dat scheelt wel 6.5 kilometer lengte. Wedstrijdleider Radboud van Hoek geeft aan dat er dit jaar zo’n 40% van de proeven anders opgezet is.

Shortrally

De ELE Shortrally startte tijdens de 2016 editie al op vrijdagavond. Dit jaar zal de Shortrally verreden worden. Zij rijden drie landelijke proeven, waaronder de zeer technische proef Strijpse Kampen. Daarnaast zullen ze de proeven Wintelre en Spoordonk aan gaan doen. Deze proeven zullen ze tweemaal afleggen en zo op 57 wedstrijdkilometers uitkomen. De leider in het klassement Janjur Monshouwer zal met zijn Opel Ascona 400 zijn positie willen versterken. De nummer twee in het kampioenschap, Justin Hendriks in eveneens een Opel Ascona, laat verstek gaan. De nummer drie, Anton Moree, kan in zijn Ford Escort RS de tweede plaats in het kampioenschap overnemen.

Thuisrijder

Tijdens de ELE Rally zal thuisrijder Ruud Middel zijn nieuwe rallywagen laten debuteren. Jaren reed hij met de opvallende gele Fiat Seicento. Tijdens de ELE Rally zal hij echter zijn nieuwe Grande Punto R3D Abarth aan het publiek gaan tonen. Ook Martijn van Hoek had graag zijn nieuwe aanwinst aan het publiek getoond. Helaas kan hij zijn Subaru Impreza N11 om allerlei administratieve redenen nog niet gebruiken.

Tekort

Het blijft nog maar de vraag of de organisatie alle klassementsproeven kan laten doorgaan zoals deze gepland waren. De oproepen op bijvoorbeeld social media en de oproep op de website van de KNAF, doen vermoeden dat de organisatie met een groot tekort aan officials en vrijwilligers kampt. Daardoor bestaat een grote kans dat de organisatie naar een noodscenario moet grijpen. Dit zal inhouden dat één of meerdere proeven ingekort zullen gaan worden en in het ergste geval geschrapt moeten worden. Uit Berlijn nota bene komt de grootste groep officials om de organisatie te ondersteunen.

Plaats reactie

Voeg reactie toe

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com