RallyNieuws

GTC Rally 2014 eindelijk op palmares Bob de Jong

De 2014 editie van de GTC Rally werd door Bob de Jong als overwinning op zijn palmares bijgeschreven. Na twee keer al dicht bij de overwinning geweest te zijn kon hij dan nu eindelijk zijn thuiswedstrijd op zijn CV bijschrijven. De enige equipe van wie hij tegenstand zou mogen verwachten was Edwin SchiltLisette Bakker met de Subaru Impreza S14 WRC. Dat gebeurde echter niet. Direct vanaf de start waren het Bob en zijn navigator Kees Hagman die de leiding namen en op de vrijdag zeven van de acht klassementsproeven op hun naam schreven.

Nadat Edwin Schilt elektrische problemen kreeg met zijn Subaru was het duidelijk dat wanneer Bob de wedstrijd uit wist te rijden, hij de overwinning op zijn naam zou schrijven. Edwin kon op zaterdag via SuperRally herstarten maar het tijdsverlies was zo groot dat hij geen bedreiging meer kon vormen. Ondanks dat Edwin en zijn navigator Lisette Bakker wisten op te klimmen naar de zevende plaats was de achterstand nog bijna 11 minuten.

Tweede, met een achterstand van bijna vijf minuten, werden Arjen de Koning en Sander van Barschot. Zij hadden bijna een halve minuut voorsprong op Piet van Hoof en Max Jacobs. Op de vrijdag was het Piet van Hoof die de tweede plaats in handen hield maar Arjen pakte deze op zaterdag over om deze niet meer los te laten.

Achter de kop van het veld gebeurde echter genoeg. Spectaculair waren de twee uit België afkomstige Porsche 997 GT3’s. Slechts één, Timothy van Parijs, wist het podium te bereiken. Die van Jochem Claerhout vatte op klassementsproef Rucphen-Klappenberg vlam onder de motorkap. De brand werd echter snel geblust.

Voor de eerste keer in een Nederlandse rally stond een Ford Fiësta R5 aan de start. Deze van J-Motorsport afkomstige bolide werd bestuurd door de 19 jarige Belg Joachim Wagemans. Vóór de GTC Rally had Joachim nog niet kunnen testen. Hij werd dus direct vanuit een R2 in het diepe gegooid. De verwachtingen waren daarom ook niet hoog gespannen. Desondanks kreeg hij de Fiësta R5 al snel meer en meer, mede dankzij de coaching van zijn ervaren navigator Frederic Miclotte, onder controle. Ook hem was het lot niet gunstig gezind. Al tijdens de eerste service op zaterdag moest worden besloten om te stoppen. De uitlaatcollector was gebroken waardoor er minder turbodruk was. Daarbij kwam dat als gevolg daarvan het deksel van het motorblok smolt en olie lekte. De situatie werd al met al brandgevaarlijk waardoor verder rijden geen optie meer was.

Bij de Nissans was het Roel van der Zanden die de overwinning in de 350Z Challenge behaalde. Daarmee schudde hij een juk van pech dit seizoen van zich af. Hij werd genavigeerd door Renaldo Lier die zich daarmee geen beter debuut in de Nissan kon wensen. Of Renaldo vaker naast Roel plaats zal nemen is nog niet duidelijk. Roel en zijn vorige navigator Paul Geerts besloten de samenwerking te beëindigen. Roel raakte in gesprek met mogelijke opvolgers van Paul en besloot met een aantal van hen te gaan rijden om te kijken of een samenwerking mogelijk is. Met Renaldo was er in ieder geval een klik en samen met een nieuw notes systeem bleek het duo in Etten Leur succesvol.

In de showroom klasse, de groep N4, was het duo Piet van Hoof/Max Jacobs, het snelste.  Zij bleven Antoine van Ballegooien en Johan Findhammer voor. Johan Faes en Christiaan van der Rijsen werden derde.

Spectaculair was het optreden van Mats van den Brand en zijn navigator Eddy Smeets. Het duo bond in de Ford Fiësta R2, gerund door Verkooijen Rallysport, de strijd aan met de equipes Kevin van Deijne/Annemieke Hulzebos en Leo van der Eijk/Jac Gillis in de Ford Fiësta Sport Trophy. Op spectaculaire wijze zette hij zijn zegereeks, die begon tijdens de Sezoensrally, voort en behoudt daarmee de leidende positie in de Trophy.

De GTC Rally telde ook mee voor de 325i Challenge. Een kleine afvaardiging van deze spectaculaire cup was naar Brabant afgereisd. Marius Reeder sleepte met zijn witte BMW de winst in de wacht. Henk Bakkenes werd op zes seconden tweede en Rob Verhees had wat meer tijd nodig. Op bijna 15 minuten achterstand reed hij als derde over het finishpodium. Zijn navigator Thimoty Kion had in de Rally van Putten een hersenschudding opgelopen maar leek voldoende hersteld te zijn om waar op de hotseat plaats te nemen. Toen het vrijdagavond donker werd ging het echter toch mis. Zodanig dat verder rijden niet meer ging. Op zaterdag ging het gelukkig weer goed en werd besloten via SuperRally toch weer van start te gaan. Door de grote achterstand in tijd had het geen zin om daar op te gaan jagen maar om alleen nog maar plezier te gaan maken. Dat werkte want het duo kon met de Dwarsliggersbokaal naar huis.

Klassementsproef 15 moest worden geannuleerd. Na een zwaar ongeval tijdens de Jumbo Short Rally, van de equipe vader Jan en zoon Martijn van de Ven in de Volvo 240, waren twee ambulances ter plaatse. Aangezien deze daardoor niet op tijd beschikbaar waren voor de GTC Rally moest deze worden geschrapt.

Tekst: Edwin Hengelman
Foto: Edwin Hengelman

Plaats reactie

Voeg reactie toe

Neem gerust contact met ons op indien u materiaal wilt overnemen

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com