RallyNieuws
Bob de Jong & Bjorn Degandt - DS3 R5 - GTC Rally 2017
Bob de Jong & Bjorn Degandt - DS3 R5 - GTC Rally 2017

GTC Rally in 2018 vanaf nieuwe locatie met nieuwe opzet

De organisatie van de GTC Rally, Stichting Autosport Zuid-West Brabant, heeft de plannen bekend gemaakt voor de 2018 editie van de GTC Rally. Een wedstrijd die, net als enkele jaren geleden, opnieuw weer op één dag zal worden gehouden.

Noodgedwongen

“Een min of meer noodgedwongen besluit,” ligt voorzitter John Elst toe. “Er liggen meerdere redenen aan dit besluit ten grondslag. Eén van de redenen zijn de officials. Het is steeds moeilijker om voldoende officials te kunnen motiveren. Dat is het afgelopen jaar wel gebleken. Daarbij komt ook nog eens dat de kosten voor huisvesting bij een meerdaags evenement tegenwoordig de pan uit reizen. Ook de logistiek en de beschikbaarheid van vrijwilligers, tijdens de voorbereidingen in de maanden voorafgaand, wordt steeds lastiger. Op de wedstrijddagen zelf kunnen we wel over voldoende krachten beschikken, maar juist in de aanloop naar het evenement toe hebben we mensen nodig. Om het over de kosten van een dergelijk evenement maar niet te hebben…”

Thuisbasis

De wedstrijd heeft in 2018 ook een nieuwe thuisbasis gekregen. Op het terrein van Breda International Airport, voorheen bekend onder de naam ‘Seppe’, zal de organisatie haar vleugels uitslaan. Hier zullen het serviceterrein, de wedstrijdleiding, genodigden en VIP’s en verder alles wat er bij komt kijken op één plek samen komen. Ook zal op het vliegveld een klassementsproef worden uitgezet.

Klachten

“Er waren buurtbewoners die aangegeven hebben overlast hebben te hebben ondervonden bij Den Goubergh, onze vorige locatie,” aldus John Elst. “Daarnaast hadden we ons oog al langer laten vallen op het terrein van Breda International Airport en kregen daarbij alle steun. We hebben nu voor meerdere jaren een overeenkomst en we denken dat mede door de ligging van het vliegveld de overlast voor de buurt tot een absoluut minimum beperkt zal blijven.”

Compact

De wedstrijd zal volgend jaar in een tijdsbestek van zo’n 12 uur verreden worden. Op de vrijdagavond worden de proeven die in de nacht worden verreden verkend, terwijl op zaterdagmorgen de dag proeven worden verkend. “De wedstrijd zal rond de klok van één uur ’s middags van start gaan en rond één uur in de nacht eindigen. Daarbij leggen de deelnemers dan 165 kilometer, verdeeld over 12 klassementsproeven, op snelheid af. “We streven ernaar om de verbindingen zo kort mogelijk te houden en zo mogelijk minder te laten zijn dan het aantal wedstrijdkilometers,” legt John Elst uit. “Daarmee kunnen we het een mooi compact evenement houden. Dan hebben we een leuke hoeveelheid kilometers op snelheid over toch nog steeds uitdagende klassementsproeven.”

België

Net als in de 2017 editie zal ook komend jaar de klassementsproef in België weer in het programma zijn opgenomen. “Daar was iedereen erg enthousiast over. Zowel de rijders, de toeschouwers als de lokale autoriteiten. Die proef moest er dit jaar daarom gewoon weer in en zal komend jaar zelfs langer gemaakt worden.”

Finale

Voordat die proef verreden zal worden is er eerst de openingsproef op het vliegveld, de SuperSpecial. Dan volgt de proef Rucphen-Klappenberg. In de avond zijn er dan drie boucles van elk twee klassementsproeven, waaronder de proef bij Rijsbergen. De finale is, hoe kan het ook anders, weggelegd voor de proef bij Achtmaal, bijgenaamd De Hel. Dan volgt ‘s nachts een ‘gezellige finish’ volgens John.

Plaats reactie

Voeg reactie toe

Neem gerust contact met ons op indien u materiaal wilt overnemen

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com